Autojen polttomoottorit kielletään 2040

Anonyymi

37

1282

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Varmasti on vaikutusta. Kuitenkin toivon että biopolttoaineisiin saataisiin panostettua niin että niitä olisi saatavissa riittävästi ja järkevään hintaan. Polttomoottorin ongelma ei ole itse moottori vaan siinä käytettävä polttoaine. Perinteinen nestemäinen polttoaine on äärimmäisen kätevää. Kuljetus, varastointi ja tankkaus on äärimmäisen helppoa.

      Kovasti nyt vouhotetaan sähköstä mutta ei sekään ongelmaton asia ole. Jotenkin se sähkökin pitää tuottaa ja akut tuovat omat ongelmansa. Vety ja biokaasu ovat myös mahdollisia ratkaisuja mutta eivät niin helppoja käsitellä kuin perinteiset polttoaineet.

      Sitten on hyvä muistaa että asiat tuppaavat muuttumaan kokoajan joten vaikka nyt päätettäisiin jotain niin se ei välttämättä toteudu suunnitellusti. Tulevaisuutta on vaikea ennustaa.

      • Anonyymi

        Eihän veneitä ja moottoripyöriä koske mitkään verot tai käyttömaksutkaan - ne ei saastuta ilmeisesti.

        Sähköauton valmistuksessa aiheutuu päästöjä 70% enemmän kuin polttomoottori auton valmistuksessa. Lisäksi on saastutettu- ja kulutettu vettä suuret määrät (josta nyt jo pulaa) lisäksi tuhottu luontoa louhimalla akkumateriaaleja.
        Toinen luonnon tuhoaja on sadat tonnit metallia tuulimyllyjen valmistukseen ja infraan/ jakeluverkkoon


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eihän veneitä ja moottoripyöriä koske mitkään verot tai käyttömaksutkaan - ne ei saastuta ilmeisesti.

        Sähköauton valmistuksessa aiheutuu päästöjä 70% enemmän kuin polttomoottori auton valmistuksessa. Lisäksi on saastutettu- ja kulutettu vettä suuret määrät (josta nyt jo pulaa) lisäksi tuhottu luontoa louhimalla akkumateriaaleja.
        Toinen luonnon tuhoaja on sadat tonnit metallia tuulimyllyjen valmistukseen ja infraan/ jakeluverkkoon

        Esimerkiksi minulla talollinen polttoainetta maksaa työnantaja maksuineen 1800€. Joten kyllähän ne veneet veroja maksaa. Kyse on kuitenkin vain 300 litrasta.


    • Anonyymi

      Ainakin päivämatkat ja nopeudet tulevat laskemaan tämän seurauksena. Uppisten suosion nousua voi povata.

    • Anonyymi

      Aika turha stressata 2040 jälkeisiä aikoja.

      • Anonyymi

        Niinpä. Tuo päätös on uusien päättäjien toimesta ehditty kumota moneen otteeseen. Polttomoottorilla jatketaan, eri asia mitä poltetaan.


      • Anonyymi

        Ei minusta, koska moni, joka on aikeissa ostaa kalliimman veneen, niin miettii myös sen jälleenmyyntiarvoa.
        Miksi maksaa nyt 350 000 € veneestä, jonka arvo on 2031 100 000€.
        Vuokraveneily olisi paljon halvempaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei minusta, koska moni, joka on aikeissa ostaa kalliimman veneen, niin miettii myös sen jälleenmyyntiarvoa.
        Miksi maksaa nyt 350 000 € veneestä, jonka arvo on 2031 100 000€.
        Vuokraveneily olisi paljon halvempaa.

        Se on ihan normaalia että kulutushyödykkeiden arvo laskee käytössä. Miksi maksaa nyt 35000 € autosta jonka arvo on 2031 alle 10000 €. Siksi, että haluaa tai tarvitsee auton ja on varaa ostaa se. Sama pätee veneisiin, paitsi että arvonalenema vuosien saatossa on maltillisempi ja käyttövoiman vaihtaminen on helpompaa autoihin verrattuna.


    • Anonyymi

      Tulee myös synteettisiä polttoaineita polttomoottoreita varten.

    • Anonyymi

      Toistaiseksi ei muuta ongelmaa, kuin hallituksen keksimä automaatti hintojen korottaja PÄÄSTÖKAUPPA. Onneksi hallitus niin riidoissa, että voisi kaatua, ennen tätä typerää päätöstä.

      EU jättänyt veneilyn toistaiseksi rauhaan ja luotetaan, että tulisi jotain synteettistä tarjolle.

      Mailma ei nyt vaan pelastu Suomalaisten touhuista

    • Anonyymi

      Synteettinen polttoaine ei auta mitään, jos polttomoottoreita ei valmista kukaan. Se, että autonvalmistajat siirtyvät sähköautoihin ei johdu heidän ympäristötietoisuudestaan, vaan meidän valitsemien poliitikkojen päätöksistä.

      Sitä saa, mitä tilaa. Oma työnantajanikin on osa ilmastonlämpenemisongelman ratkaisua. Tuotevalikoimaa hiotaan kysynnän suuntaan. Tällä kertaa kysynnän ovat luoneet poliitikot, mutta mitä väliä sillä on yrityksen kannalta.

    • Anonyymi

      Polttomoottorit eivät katoa mihinkään. Akkuteknologia tulee sensijaan häviämään hiljalleen omaan mahdottomuuteensa. Latausmahdollisuuksien puute ja hitaus on asia jota ei pystytä ratkaisemaan.

    • Anonyymi

      Johan wärtsilä diesel on tehnyt testiajoja joissa lähes perus diesel kone louskottaa vireällä ammoniakilla, kait pienempi diesel sillä pyörii, vaatii tietysti muutoksia veneissä ja jakelu asemilla.

      Turha olla niin huolissaan etukäteen, ratkaisuja löytyy ja ainoana akuuttina harmina hintojen nousu...

      • Anonyymi

        Ja milläs estetään typpihapon muodostuminen ammoniakista?
        Ei taida kone kauaa kestää jollei mitenkään. On varmasti helpompaa suuressa ja hitaasti pyörivässä laivakoneessa, kuin pienessä nopeakäyntisessä dieselissä.


    • Anonyymi

      Eiköhän kyse ole osaamattomasta kielenkäytöstä. Tarkoitetaan että uusien polttomoottoriautojen myynti ja maahantuonti kielletään 2040 alkaen. Ei oteta kantaa koskeeko se myös hybridiautojen polttomoottoreita, eikä olla kieltämässä vanhan kaluston liikkumista teillä. Ei siis mitään vaikutusta mihinkään jos sellaisia autonvalmistajia ei enää 2040 ole, jotka tekisivät yksinomaan polttomoottorilla kulkevia autoja.

    • Anonyymi

      En olisi asiasta huolissani. Tämä hiilidioksidivouhotus tulee olemaan ohi muutamassa vuodessa jos ilmastomallit eivät pidäkään paikkaansa.

    • Anonyymi

      Niinkuin tuolla on todettu, niin polttoaineita tulee, hinta on toinen kysymys. Eipä ole enää moottoripetroliakaan saataville, vaikka vanhat myllyt kävisivt silläkin!

    • Anonyymi

      Purjehtijana en ole kovin huolissani, koska konetunteja tulee niin vähän kaudessa.

      • Anonyymi

        Eikö sua purjehtiana kosketa, kaikkien hyödykkeiden hinnan nousut, kun polttoaineen hinta kohoaa se tulee moninkertaisena kuluttaja hintaan

        Yksikään tavara ei liiku kuluttajalle yhdellä kuljetuksella, vaan monien kuljetusten ketjusta ja polttoaineen noustessa, jokainen rahti nousee ja kuluttajan kukkaro surkastuu tai yritysten kilpailukyky vähenee rahdin noustessa.

        Tämä johtuu huonosta politiikasta.

        Purjehtian ei tarvitse olla tyhmä, saa tietysti olla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikö sua purjehtiana kosketa, kaikkien hyödykkeiden hinnan nousut, kun polttoaineen hinta kohoaa se tulee moninkertaisena kuluttaja hintaan

        Yksikään tavara ei liiku kuluttajalle yhdellä kuljetuksella, vaan monien kuljetusten ketjusta ja polttoaineen noustessa, jokainen rahti nousee ja kuluttajan kukkaro surkastuu tai yritysten kilpailukyky vähenee rahdin noustessa.

        Tämä johtuu huonosta politiikasta.

        Purjehtian ei tarvitse olla tyhmä, saa tietysti olla.

        En ole se purjehtija, joka ei ole huolissaan polttoaineiden hinnan noususta, vaan moottorivenelijä, eikä polttoainetta kulu kovin paljon minullakaan vuodesa. Tämähän ei ole politiikkapalsta, mutta kun syytät polttoaineiden hinnan noususta inflaatiota, joka suomessa on pienempi kuin europassa yleisesti, ja kansan ennemmistöä, joka on antanut valtakirjat poliitikoille, niin olisin kinnostunut miten kannattaisi äänestää jotta saataisiin hyvää politiikkaa ja sen seurauksena halvat polttoaineet ja vältettäisiin inflaation vaikutus?

        Venäjällä taitaa olla hapaa polttoainetta. Tulin juuri autolla Baltiasta , Viro ja Latvia, ei sielläkään ollut "halpaa" polttoainetta , toki noin 20 c halvempaa lirtalta , mutta kallista verrattuna heidän tulotasoon. Ensi viikolla käyn Ruotsissa. Saa nähdä, minkälaista politiikkaa siellä harjoitetaan.


    • Anonyymi

      Ei tarvita montakaan pakkastalvea, niin polttomoottorit ovat taas kunniassaan. Polttoaine toki voi olla jotain muuta kuin nykyään on totuttu käyttämään.

      Akkuteknologialta ja vedyltä jotkut odottavat ihmeitä, mutta onhan tässä jo ollut aikaa löytää uusia ratksisuja, mutta mitään ei ole tapahtunut. Voi olla, että litium loppuu ennen kuin öljy.

    • Anonyymi

      Tämähän on veneilypalsta, auton moottoreilla ei ole vaikutusta veneilyyn.

      • Anonyymi

        Aika monella veneilijällä on auto jolla kuljetaan sataman ja kodin väliä. Traileriveneilijällä auto liittyy varsin oleellisesti veneilyyn. Jos autoissa tullaan kieltämään polttomoottorit niin varsin todennäköisesti ne tullaan kieltämään myös muualla.


      • Anonyymi

        Yllättävän paljon voi ollakin. Sekin, että pian satamiin aletaan vaatia sähköautojen latauspisteitä. Jo viime kesänä Teslat olivat varsin tavallinen näky venesataman parkkipaikoilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yllättävän paljon voi ollakin. Sekin, että pian satamiin aletaan vaatia sähköautojen latauspisteitä. Jo viime kesänä Teslat olivat varsin tavallinen näky venesataman parkkipaikoilla.

        Miksi venesataman parkkipaikalla pitäisi olla latauspiste?
        Auton voi hyvin ladata kotona ennen satamaan tuloa. Jos auton laittaisi lataukseen satamaan tullessa, niin seisotettaisiinko autoja latausasemissa koko sen ajan kuin veneillään?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi venesataman parkkipaikalla pitäisi olla latauspiste?
        Auton voi hyvin ladata kotona ennen satamaan tuloa. Jos auton laittaisi lataukseen satamaan tullessa, niin seisotettaisiinko autoja latausasemissa koko sen ajan kuin veneillään?

        Ajat Helsingistä Paraisille, jossa vene, niin kyllä latauspiste satamassa olisi hyvä. Akku on tuolla matkalla jo niin tyhjä, että täytyy kotimatkalla pysähtyä lataamaan, jollei saa satamassa ladattua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ajat Helsingistä Paraisille, jossa vene, niin kyllä latauspiste satamassa olisi hyvä. Akku on tuolla matkalla jo niin tyhjä, että täytyy kotimatkalla pysähtyä lataamaan, jollei saa satamassa ladattua.

        Eihän latauspisteestä tuossa käytössä olisi mitään hyötyä. Yhteen pisteeseenhen saa vain yhden auton lataukseen kerrallaan, ja sama tarve on samaan aikaan viikonlopun päättyessä monilla muillakin.
        Eli satamaan tarvittaisiin sata hidasta latauspistettä se yhden pikalatauspisteen sijasta. Niihinkin voi laittaa älyä sen verran että esim 10 latauspistettä lataa kerrallaan 11kW teholla, eikä kaikki 100 yhtäaikaa. 50 tunnin poissaolo viikonlopun ajan, niin keskiteho 1,1 kW latauspistettä kohti on jo enemmän kuin tarpeeksi!


    • Anonyymi

      Vuonna 2040 oletan veneilyni olevan veneilty jos ylipäätään olen hengissä...

      Toivoisin hallituksen kaaruvan ja oikeisto politiikan sopeuttavan Suomen hiilineutraalius tavoitteet muiden EU maiden tasalle, tämä tyttö hallituksen tie vie taloudelta pohjan, kun yritystemme kilpailukyky niiaa, samoin kotitalouksien kyky kuluttaa ja elää laskee voimakkaasti lisäten palvelualojen alasajoa.

      Julkinen talous taas paisuu vuodesta toiseen tällä politiikalla.

      Kyllä veneilijää rangaistaan, kun demokratia ei toimi Suomessa...

    • Anonyymi

      Olisi voinut kieltää jo aikaisemmin auton moottorit veneissä, niistä kun ei merimoottoria saa edes tekemällä.

      • Anonyymi

        MTU series 60 on yksi eniten käytetyistä ja luotettavimmista 300 -600 hv kokoluokan meridieseleistä. Se on tehty Detroit Dieselin 14 litraisen rekkaveturimoottorin lohkosta, joka puolestaan on ylivoimaisesti eniten käytetty rekkakone Yhdysvalloissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        MTU series 60 on yksi eniten käytetyistä ja luotettavimmista 300 -600 hv kokoluokan meridieseleistä. Se on tehty Detroit Dieselin 14 litraisen rekkaveturimoottorin lohkosta, joka puolestaan on ylivoimaisesti eniten käytetty rekkakone Yhdysvalloissa.

        Ai oikeasti?
        Eikö jenkeissä käytetäkään bensakoneita kaikissa autoissa, myös raskaassa kalustossa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        MTU series 60 on yksi eniten käytetyistä ja luotettavimmista 300 -600 hv kokoluokan meridieseleistä. Se on tehty Detroit Dieselin 14 litraisen rekkaveturimoottorin lohkosta, joka puolestaan on ylivoimaisesti eniten käytetty rekkakone Yhdysvalloissa.

        Tarkoitin lähinnä näitä henkilöautojen tehdasmarinoituja moottoreita. Matalakierroksisesta dieselistä saa tehtyä kyllä merimoottorin.


    • Anonyymi

      Seuraavien 50 vuoden aikana ei tule tapahtumaan riittävän suurta harppausta akkuteniikassa että veneilyä voitaisiin nykymuodossa jatkaa sähkökoneilla.

      Jokainen sitten itse päättää, jos polttomoottori kielletään (ei tule tapahtumaan), jatkaako uppoumaveneellä ja lyhyellä toimintamatkalla vai jättääkö veneilyn sikseen. Kun katsoo uppoumaveneitten nykyistä suosiota mökkiveneinä, niin saattaapi olla että kesämökkien, eritoten saarimökkien hinnat romahtavat vuoden 2045 tietämissä.

      • Anonyymi

        Jos tällä hetkellä on valmisteilla akku lentokoneita, joita finairkin tilannut, niin luulisi noita akkuja voida käyttää veneissäkin jopa liukuvissa..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos tällä hetkellä on valmisteilla akku lentokoneita, joita finairkin tilannut, niin luulisi noita akkuja voida käyttää veneissäkin jopa liukuvissa..

        Nykyisten sähkölentokoneitten toimintamatkat ovat tunnin luokkaa, sama olisi veneissä. Ei riitä nykytyyppiseen veneilyyn. Eikä ole latausasemia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos tällä hetkellä on valmisteilla akku lentokoneita, joita finairkin tilannut, niin luulisi noita akkuja voida käyttää veneissäkin jopa liukuvissa..

        Kesikokoisen busterin kokoinen sähkövene kulkee puoli tuntia 26 solmua ja maksaa 160 k€. Sitten pitää ladata 11 tuntia. Siinä on aika moinen ero kurottavana umpeen ennen kuin sähköllä on veneilyssä mitään merkitystä.

        Se, että Finnair tilaa kokeeksi pienen sähkölentokoneen ei merkitse sitä, että mitään merkittävää (tai edes mitään) sähkölentoliikennettä olisi tarjolla vielä tällä vuosikymmenellä.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En voi jutella kanssasi

      tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      40
      5161
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

      Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      518
      1740
    3. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

      Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      77
      1100
    4. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

      Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      359
      1008
    5. Koska olet rakastellut

      Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      77
      943
    6. Anteeksi Pekka -vedätys

      Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      53
      931
    7. Kumpi tästä

      Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      59
      870
    8. Kaikkia ei voi miellyttää

      Eikä ole tarviskaan. Hyvää huomenta ja mukavaa perjantaita. 😊❄️⚜️✌🏼❤️
      Ikävä
      228
      814
    9. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

      Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      50
      803
    10. Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen saadakseen pidettyä Tarja Pirkkalaisen virassa

      Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen kaupungin johtamisjärjestelyiden muutokses
      Haapavesi
      58
      738
    Aihe