Pää-esikunta Helsinki, joulu-aatto 1970, jouluruoat parabellumilla

Anonyymi

Olin joulu-aattona 1970 pää-esikunnassa vahtina.
Minulla oli ensimmäinen nukkumavuoro ja puolen yön aikaan vahtikaverini herätti minut omalle vahtivuorolleni.
Me Pää-esikunnan, Puolustusministeriön sekä Punanotkon vahdit saimme hakea ruokamme kunniakomppanian majoitustiloista.
Heti herättyäni sain kuulla, ettei kunniakomppania ollut suostunut jakamaan lisänä olleita jouluruokia kanssamme, vaan saimme ainoastaan perusruoan, keitetyt perunat kastikkeineen.
Kävin itse varmistamassa tämän asian ja tottahan se oli.
Hain Puolustusministeriöstä kaverin mukaani kun lähdin vaatimaan niitä meille viidelle miehelle kuuluvia jouluruokia annettavaksi, paljastetuin asein, käsissämme varmistettuina roikottaen.
Heti tupaan sisälle päästyämme, sanoin meidän tulleen hakemaan meille kuuluvia jouluruokiamme.
En ehtinyt henkeä vetämään kun heti, aivan punkkakäytävän perältä, alkoi kuulumaan kovaa karjuntaa ja joku kaveri siellä oli pompannut ylös jaloilleen, alkaen kurottelemaan rynnäkkökivääriään käsiinsä.
Hyppäsin edessäni olleen pöydän ympäri lähemmäs, josta käsin pystyin pitämään silmällä kaikkia tuvassa olijoita, sekä edessäni, että vasemmalla puolellani, valmiina poistamaan aseestani varmistuksen sekä vetämään panoksen piippuun.
Siinä vaiheessa tilanne oli jo muuttunut omaksi puolustuksekseni, eikä siinä enään olisi ollut aikaa turhiin miettimisiin vaan suoraan toimintaan.
Viime hetkellä oli kaksi muuta miestä saanut tämän aseensa tavoittelijan pysäytettyä ja pidettyä häntä paikoillaan, siellä oloni ajan.
Tajusi varmaan melko pian, mitä oli ollut vähällä saada aikaan, koska oli muuttunut kauhistuneen näköiseksi, niiden kahden pelastajansa käsissä voimattoman näköisenä roikkuessaan.
Saimme jouluruokamme.
Puolustusministeriön vahdille annoin aikaa päästä turvallisen välimatkan päähän, pihan toiselle puolen, jossa käskin hänen odottaa minua ja antaa porukalleni kuuluvat ruoat.
Kunniakomppanian tuvasta pois lähtiessäni, pyysin etteivät avaisi ulko-oveaan pariin minuuttiin sekä toivotin heille Hyvää Joulua!
Päivystävä upseeri heti aamulla herättyään, oli tietenkin saanut kuulla tapahtuneesta, muttei puhunut siitä mitään. Katseli vain pöydällä olevia jouluruokia, jotenkin ihan kuin hyväksyvän näköisenä.
Olen jälkeenpäin ollut tavattoman kiitollinen niille kahdelle ripeätoimiselle kunniakomppanian miehelle, jotka pelastivat tilanteen ryöstäytymisen käsistä. Hullustihan siinä olisi ilman heitä käynyt!
Oliko tuo nyt niin kunniakkaasti kunniakomppanialta tehty? Meidän porukasta kukaan ei kielinyt päivystävälle upseerille mutta kunniakomppania teki niin! Tosi kunniakaasti tehty tuolta kunniakomppanian porukalta, vai mitä? Häpäisivät komppaniansa, kielikello ruokavarkaat! Tuota rosvoporukkaa johtanut heikkoluonteinen ja kunniaton alikersantti ei ansainnut natsojaan!
Jos joku, joka oli silloin paikan päällä, lukee tätä vuosien takaista joulumuistoani, niin olisi mukava kuulla häneltä tähän kommentti.

0

<50

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
        Ikävä
        74
        2942
      2. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
        Ikävä
        65
        2793
      3. Muutama syy

Sille miksi IRL kohtaaminen on hänelle vaikeaa
        Ikävä
        68
        1822
      4. Tykkään susta

Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä
        Ikävä
        17
        1669
      5. Onko kaivatullasi

Hyvä vai huono huumorintaju?
        Ikävä
        24
        1657
      6. Estitkö sä minut

Oikeasti. Haluatko, että jätän sun ajattelemisen? :3
        Ikävä
        20
        1600
      7. Onko kaikki hyvin, iso huoli sinusta

Miten jakselet? Onko sattunut jotain ikävää. Naiselta
        Ikävä
        23
        1553
      8. Tiedätkö tykkääkö

Kaivatustasi siinä mielessä joku muukin kuin sinä itse
        Ikävä
        48
        1297
      9. Millainen meno

Viikonloppuna? Mulla hirvee vitutus päällänsä. Onko muilla sama tunne??
        Ikävä
        38
        1273
      10. Onko meillä

Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko
        Ikävä
        9
        1259
      Aihe