Hyvä pinnapilotti

Anonyymi

Osaisiko joku neuvoa, mikä on paras autopilotti pinnaohjattuun veneeseen? Tarkoitan siis sellaista itsenäisesti toimivaa kapulaa, joka kiinnittyy toisesta päästään pinnaan ja toisesta penkkiin tms. Pläkässä koneella ajelu onnistuu tietysti millä tahansa, mutta toiveena olisi, että kykenisi ohjaamaan myös puuskaisessa tuulessa ja aallokossa. Nyt on Simrad TP32, joka pärjää hyvin tasaisessa kelissä, mutta puuskat ja aallot ovat sille liikaa. Löytyykö joku, joka olisi nopeampi? Ehkäpä jopa sellainen, jossa oli gyro tms, jotta havahtuisi korjausliikkeen tarpeeseen jo ennen kuin keula osoittaa ihan väärään suuntaan.

9

952

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Tuo EV 100 vaikuttaa kiinnostavalta. Onko jollain ihan omakohtaista kokemusta laitteesta? Erityisesti täysin itsenäiseksi asennettuna, eli kuinka hyvin toimii ilman että saa jostain nopeus- ja tuulidataa? Ja on kokemusta, niin millaisessa veneessä? Venetyypistähän riippuu paljon miten hyvin autopilotti onnistuu ohjaamaan. Jollamaiset ovat vaikeita ja pitkäköliset kai toimivat hyvin ihan noilla halvoillakin kapuloilla.


    • Anonyymi

      Mulla kans sellanen kokemus, että kelissä aika pian saa siirtyä käsiohjaukseen ja se ei varmaankaan kiva jos matka pitkä. Ilmeisesti uudemmissa on myös ohjelmoitavissa se reagointinopeus, napeista piippaamalla, netissä vissiin ohjeet? Kun letkeässä kelissähän on virran säästön kannalta hyvä että pilotti reagoi viiveellä, eli ei reagoi ollenkaan jos veneen asento korjaantuukin luonnollisesti. Mutta sama viive reippaassa kelissä ei toimi lainkaan.

      Mites tuuliperäsin, korjaako se nimenomaan reaaliaikaisesti tilannetta, jos puuska poikkeavasta suunnasta jne? Pärjääkö sillä syvemmälle keliin kuin herkälläkään pinnapilotilla?

      • Anonyymi

        Kyllä, tuuliperäsin reagoi nopeasti puuskiin ja sillä pärjää vaikeammassa kelissä kuin millään pinnapilotilla. Ovat vain sekä kalliita että melkoisia häkkyröitä sporttisen pikkuveneen perään asennettaviksi.


    • Anonyymi

      Pelagic lienee hyvä. Vaikuttaa ominaisuuksiltaan vastaavalta kuin EV 100 mutta ulkomaisilla palstoilla kehuttu robustimmaksi. Itselläni ei kokemusta, mutta kiinnostaisi kuulla, jos jollain on.

      https://pelagicautopilot.com/

    • Anonyymi

      Onhan aloittaja jo kokeillut säätää merenkäyntikompensaatiota, adjusting sea state, minun manuaalissani sivulla 11?

      Ja onhan siinä ohjausvasteenkin säätö, ehkäpä sitäkin voi mieleisekseen viritellä.

      Puuskien äkäiseen tarttumiseen auttaa se, ettei aja liian ylös ja että trimmaa isoa hiukan löysemmäksi.

      • Anonyymi

        Kiitos vinkeistä, mutta kyllä, aloittaja on ihan kyvykäs manuaalin lukija ja on säätänyt pilottinsa niin hyväksi kuin kyseisen pilotin ominaisuuksilla pystyy. Pilotin logiikassa ei ole vikaa - se tekee ihan oikeita asioita. Se vain tekee ne myöhässä/liian hitaasti. Toimilaitteen nopeus varmastikin riittäisi, mikäli liikkeen aloittaisi ajoissa, mutta kun ainut sensori on kompassi, niin pilotti ei mitenkään voi ymmärtää ohjausliikkeen tarvetta ennen kuin vene on jo kääntynyt pois kurssiltaan. Kun ohjausliikkeeseen herätään vasta veneen jo käännyttyä, tarvittaisiin korjaamiseen nopeampi liike kuin mihin kyseinen laite pystyy. Tarvittaisiin siis joko laite, joka aistii ohjaustarpeen aikaisemmassa vaiheessa (gyro tai muu kiihtyvyysanturi) tai joka kykenee nopeampaan ohjausliikkeeseen. Mieluummin molempia, mutta tuo ensimmäinen kohta on varmasti oleellisempi, koska toiveena ei ole peräsinlavan ylenpalttinen kääntely.

        Tuota TP32 pilottia en tahdo millään tavalla moittia. Se tekee parhaansa niillä edellytyksillä, jotka sille on annettu. Ne edellytykset eivät vain ole riittävät veneeni ohjaamiseen kelissä. Jollekin hyvin suuntavakaalle veneelle tuo on varmasti aivan pätevä laite.

        Ongelmallisinta on tietystikin myötätuuli ja -aallokko. Ohje ison löysäämisestä ei siinä auta, kun se toki on jo niin edessä kuin vantit sallivat. Väistämättä isopurje on vain yhdellä puolella venettä ja kun puuska siihen osuu, niin se ihan fysiikan perussääntöjen mukaisesti kampeaa venettä kurssiltaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos vinkeistä, mutta kyllä, aloittaja on ihan kyvykäs manuaalin lukija ja on säätänyt pilottinsa niin hyväksi kuin kyseisen pilotin ominaisuuksilla pystyy. Pilotin logiikassa ei ole vikaa - se tekee ihan oikeita asioita. Se vain tekee ne myöhässä/liian hitaasti. Toimilaitteen nopeus varmastikin riittäisi, mikäli liikkeen aloittaisi ajoissa, mutta kun ainut sensori on kompassi, niin pilotti ei mitenkään voi ymmärtää ohjausliikkeen tarvetta ennen kuin vene on jo kääntynyt pois kurssiltaan. Kun ohjausliikkeeseen herätään vasta veneen jo käännyttyä, tarvittaisiin korjaamiseen nopeampi liike kuin mihin kyseinen laite pystyy. Tarvittaisiin siis joko laite, joka aistii ohjaustarpeen aikaisemmassa vaiheessa (gyro tai muu kiihtyvyysanturi) tai joka kykenee nopeampaan ohjausliikkeeseen. Mieluummin molempia, mutta tuo ensimmäinen kohta on varmasti oleellisempi, koska toiveena ei ole peräsinlavan ylenpalttinen kääntely.

        Tuota TP32 pilottia en tahdo millään tavalla moittia. Se tekee parhaansa niillä edellytyksillä, jotka sille on annettu. Ne edellytykset eivät vain ole riittävät veneeni ohjaamiseen kelissä. Jollekin hyvin suuntavakaalle veneelle tuo on varmasti aivan pätevä laite.

        Ongelmallisinta on tietystikin myötätuuli ja -aallokko. Ohje ison löysäämisestä ei siinä auta, kun se toki on jo niin edessä kuin vantit sallivat. Väistämättä isopurje on vain yhdellä puolella venettä ja kun puuska siihen osuu, niin se ihan fysiikan perussääntöjen mukaisesti kampeaa venettä kurssiltaan.

        Gyro tuossa on oleellinen. Heiluvaa fluxgate-kompassia juotuu keskiarvottamaan niin paljon, että kestää sekunteja nähdä suunnanmuutos. Gyro mittaa suoraan muutosnopeutta ja hetkellinen suunta lasketaan sen avulla.

        Omaan systeemipilottiin asensin gyron kahden vuoden jälkeen. Valtava muutos. Nyt ei perhe edes huomaa ajanko minä vai pilotti ja pilottia voi käyttää kelissä kuin kelissä. Tosin parametrejä pitää hieman säätää, jotta reagoi tarpeeksi kovassa aallokossa ja ei turhaan nykytä muuten.

        Ennen pilottia ei voinut käyttää lainkaan kovemmassa avotuulessa ja kryssilläkin meno oli tempoilevaa (perheeltä tuli heti valitusta).


    • Anonyymi

      Eräs kokemus tulee tässä.
      Ostin noin 10 vuotta sitten Raymarine ST 2000 pinnapilotin 27 ft brittiveneeseeni.
      Vene oli erittäin herkkä ohjattava. Peräsin oli tasapainoitettu siten, että purjehtiessa pinnan saattoi päästää irti ja purjeilla pystyi ohjailemaan.

      Moottorilla ajettaessa ei pinnaa voinut päästää käsistään, sillä se lähti kääntämään välittömästi johonkin päin.

      Sain myyjältä lisäohjeita säätöjen tekoon, mutta myötätuulessa tai sivumyötäisessä se ei pystynyt pitämään kurssia.

      Ostin siihen myös kaukosäätimen ja ajoin yleensä koneajot sen avulla.
      Kokeilin myös ohjelmoidun reitin ajoa (XTR), mutta se oli melko tuskallista.
      Se lähti viemään venettä reittiviivalta sivuun satoja metrejä, ennenkuin päätti hitaasti lähteä korjaamaan takaisin.
      Pahin oli kuitenkin sen temppu kun tultiin waypointille. Siinä se teki älyttömän rajun ohjausliikkeen sille puolelle viivaa minkä sivuun oltiin ajauduttu.
      Se toiminto oli täysi susi, mutta suunnan ajo onnistui paremmin, mutta sielläkin oli eräs ihmeellisyys, se ryömitti kompassiaan kunnes saavutti ääriarvonsa, jonka jälkeen tuli äänimerkki ja se meni pois päältä.
      Se pystyi estämään sillä, että kun huomasi tuon ryöminnän, niin painoi hetkeksi stand by nappulaa ja sen jälkeen taas takaisin naville.

      Kaukosäädin oli hyvä. Sillä pystyi ajamaan venettä, vaikka keulakaiteella istuen.
      Minulla oli valonheittäjälle siellä keulassa pistoke ja kun tulin viimeiset mailit mökille viitoittamatonta reittiä, niin tähystelin siellä keulassa kalanpyydyksiä.

      Tuosta ko. pinnapilotista on ollut täällä paljon juttua vuosien varrella ja mainittakoon, että Joakim II oli saanut samanlaisia kokemuksia siitä laitteesta.

      Tämä oli siis Raymarin laitteen tarina, joten nämä eivät ehkä vastaa aloittajan pilotin kanssa eteen tulevia seikkoja.
      Toivotaan, että saat toimimaan D.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi et irrota otettasi

      Suhteeni?
      Ikävä
      74
      2992
    2. Koko ajan olet

      Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      68
      2857
    3. Muutama syy

      Sille miksi IRL kohtaaminen on hänelle vaikeaa
      Ikävä
      68
      1832
    4. Tykkään susta

      Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä
      Ikävä
      17
      1699
    5. Onko kaivatullasi

      Hyvä vai huono huumorintaju?
      Ikävä
      24
      1657
    6. Onko kaikki hyvin, iso huoli sinusta

      Miten jakselet? Onko sattunut jotain ikävää. Naiselta
      Ikävä
      26
      1632
    7. Estitkö sä minut

      Oikeasti. Haluatko, että jätän sun ajattelemisen? :3
      Ikävä
      20
      1610
    8. Tiedätkö tykkääkö

      Kaivatustasi siinä mielessä joku muukin kuin sinä itse
      Ikävä
      48
      1307
    9. Millainen meno

      Viikonloppuna? Mulla hirvee vitutus päällänsä. Onko muilla sama tunne??
      Ikävä
      38
      1283
    10. Onko meillä

      Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko
      Ikävä
      9
      1279
    Aihe