Mitä eroa on tyhmyydellä ja hulluudella?

Anonyymi

Pohjustukseksi. Silmääni pomppasi toisessa keskustelussa lause joka alkoi näin. "Hullu saa olla, mutta ei tyhmä..."

Kysynkin nyt ihmiset, mitä eroa teidän mielestä on hulluudella ja tyhmyydellä? Nyt en tietenkään tarkoita niitä päivänselviä tapauksia, vaan sitä harmaata aluetta, jossa epäloogisuus on sitä luokkaa, ettei oikein tiedä kummasta on kyse.

Voiko ihminen olla esimerkiksi niin tyhmä, että joutuu sen takia pakkohoitoon, vai onko se aina hulluutta? Tai syö vaikka tarpeettomia lääkkeitä vuosikausia, josta saa vain sivuoireita?

23

292

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Hulluuden ja nerouden raja on häilyvä. Älä kysele tyhmiä, et tule sitä kuitenkaan ymmärtämään.

• Anonyymi

No hyvä. Aloittaja, sanopas sitten, miten minä nukun yhtään, jos en käytä edes sitä pientä annosta neuroleptilääkitystä? En nimittäin nuku ilman lääkitystä. Siihe alkuperäiseen tarkoitukseen en niitä lääkkeitä käytä.

Arvaa, montako kertaa olen yrittänyt lopettaa kyseiset lääkkeet? Aika monta kertaa, ja ei onnistu. En nuku yhtään, jos en ota iltalääkettä. Kyllä mieluusti heittäisin ne lääkkeet narikkaan ja vaikka takaisin postissa ne minulle aikoinaan määränneille psykiatreille.

Mitä tulee pakkohoitoon, niin siitä olen sitä mieltä, että ehdoton ei sellaisille pakkotoimenpiteille ja niiden oikeuttamisille. Mutta ne ihmiset, jotka eivät ole sitä koskaan kokeneet, ja luottavat liian sokeasti tereveydenhuoltoon ja menevät kertomaan avoimesti omista vaivoistaan ja oireistaan, niin joutuessaan siihen myllytykseen, tai pakkokeinojen kohteeksi eivät sitä ensimmäisellä kerralla tietenkään tiedä. Joten heitä on ihan turha mennä nimittelemään tyhmiksi.

Sama koskee myös niitä ihmisiä, jotka ollessaan ahdistuneita tai masentuneita, ja joilla on aiempaa tiettyä diagnoositaustaa, saattavat olla aivan liian sinisilmäisiä. Tai harkintakyky pettää. Kaikki on niin paljon kiinni tuurista ja siitä, ketä ja minkälaisen lääkärin, tai hoitajan sattuu terveydenhuollossa kohtaamaan. Mutta en kutsuisi heitäkään tyhmiksi. Siis niitä aivan liian sinisilmäisiä ihmisiä. Jos ja kun ihminen on hädässä, tai avun tarpeessa, sitä saattaa ottaa yhteyttä terveydenhuoltoon.

• Anonyymi

Tyhmyyttä oli uskoa aivojen kemialliseen epätasapainotilaan depression aiheuttajana 1990-luvulla. Hulluutta on uskoa siihen edelleen, 2020-luvulla.

• Anonyymi

Tyhmyys ja hulluus ovat aina kulttuurisidonnaisia käsitteitä, koska rationaalisuus on kulttuurisesti rakentuva konstruktio. Se mikä on tietyssä kulttuurissa ja kontekstissa loogista ja ymmärrettävää, on toisessa epäloogista ja käsittämätöntä. Ne ovat toisiinsa yhteydessä juuri tuon rationaalisuuden konstruktion kautta, hulluus on lähtökohtaisesti irrationaalista kontektissaan ja tyhmyys on lähtökohtaisesti kyvyttömyyttä ja ajatella toimia rationaalisisesti. Länsimaisessa ajattelussa tyhmyyteen kuitenkin liitetään ensisijaisesti hidasjärkisyys ja kyvyttömyys ajatella abstraktilla tasolla. Hullulla taasen voi olla parhaimmillaan loistava kyky omaksua ja ymmärtää sekä soveltaa abstraktia ajattelua, hän voi esimerkiksi suoriutua hyvin kuviopäättelytesteissä tai hänellä ei ole ongelmia omaksua kulttuurissa tarvittavaa rationaalista ajattelua. Esimerkkinä esimerkiksi matemaatikko John Nash, joka sanoi että hänen hulluutensa oli ehkä osin reaktio matematiikan konformistiseen, kaavamaiseen ajatteluun. Ihmisen tajunnan ja mielen irrationaalisuus ei aina taivu sellaiseen käytökseen ja ajatteluun, jota pidetään kaavojen ja odotusten mukaisena. Se on myös ihmisen luovuuden lähde, kyky ja halu rikkoa kaavoja ja hakea uusia, epätyypillisiä ja yllättäviä yhteyksiä asioiden välillä. Kaikki hyvästä runoudesta uusiin fysiikan teoreettisiin mallleihin pohjautuu osin tuohon kykyyn, mutta se edellyttää usein myös kykyä ja halua omaksua ja ymmärtää jo valmiita malleja ja ajatustapoja. Tyhmäksi oletetuilla ihmisillä ei ole tällaista omaksumiskykyä, hulluilla voi hyvinkin olla. Toisaalta tyhmä ihminen voi kokemusmaailmaltaan sinänsä olla hyvin tavanomainen ja hänen käytöksensä ja ajattelunsa on usein tavanomaisen ennustettavaa. Sen takia tyhmyys ei aiheuta pelkoreaktioita eikä moraalipaniikkeja toisin kuin hulluus, jossa keskeistä on juuri käytöksen vaikea ennustettavuus ja outous. Hulluus rikkoo sosiaalista järjestystä, kun taas tyhmyys ei niinkään. Nämä eivät kuitenkaan ole toisensa poissulkevia käsitteitä, hullu voi olla myös tyhmä ja tyhmä voi olla hullu. Itse asiassa mielisairauksiin liitetty sekavuustila ja sen stigmatisoiva hoito tyhmistää myös älykkäitä ihmisiä, koska psykoosi rikkoo ihmisen oppimia muistirakenteita rakentaessaan uusia ja heikentää keskittymiskykyä. Pahimmillaan se voi johtaa syvään taantumiseen, parhaimmillaan uusiin luoviin ideoihin ja resilientin parantumiseen. Koska ihmisen mieli ja aivot on sosiaalisia, niin riippuu valtavasti siitä miten ihmisen kokemusmaailmaa tulkitaan ja rakennetaan vuorovaikutuksessa.

• Anonyymi

Minusta tuli viimeistään tänä päivänä pysyvästi erakko. Syrjäytynyt olen ollut jo ainakin viimeiset neljä, viisi vuotta. Tässä elämässä saatujen huonojen ja negatiivisten kokemusten myötä. Menetin kaiken uskoni tähän yhteiskuntaan, sen systeemeihin, järjettömyyteen, mm. typerien, itseäni täysin kiinnostamattomien tapahtumien ja uutisien myötä. Hullu ja yhä hullumpi maailma. Marinista tehdyt viimeaikaiset uutisoinnit vain vahvistivat sen. Että niin vähäpätöiset asiat saavat noin paljon aikaan palstatilaa, kohua, somemyrskyä ja ylireagoivaa uutisointia.

Itse vain näen ja koen, että järki, älykkyys ja niiden käyttäminen ja keskittyminen tärkeämpiin asioihin ja oikeat valinnat vain näyttävät tältä maailmalta ja yhteiskunnalta ja kaikilta ihmisiltä katoavan ja puuttuvan täysin ja tyystin kokonaan.

Mitähän minä sitten olen? Hullu, tyhmä, vai peräti molempia? Näit edellä mainittuja havaintoja tästä maailmasta tehneenä ja tulkitsen tämän ajan ja ihmisten toiminnan vain yhtenä osoituksena ihmislajin älyn ja älykkyyden taantumisena.

• Anonyymi

Edelliseen viimeiseen jaksoon tuli yksi kirjoitusvirhe. Sana näet piti olla näen.

• Anonyymi

Uusi korjaus: Anteeksi. Ei vaan sanan piti olla: näin.

• Anonyymi

Minun näkemykseni asiaan on seuraava:

Älykäs ihminen ei ole hullu...tietenkään...kyllä älykäs ihminen haluaa olla rationaalinen, luova jne, eikä millään tavalla hullu, koska ei tietenkään ole älykästä olla hullu.

Älykäs ihminen vain voi vaikuttaa toisille "hullulle", koska vähempiälyinen ei voi kokemuksellisesti tavoittaa älykkäämmän ajatusta ja kokemusta ja yrittämällä kokea sitä vähemmällä aivokapasiteetilla aikaansaa itselleen hullun tuntuisen kokemuksen, mikä johtaa häntä luulemaan, että se älykäs ihminen on sellainen hullu millaisen kokemuksen hän itse vähemmällä älyllään sai itselleen aikaan yrittämällä ajatella jotain mihin aivokapasiteettinsa ei riitä.

Tietämättömyys on se mikä saa pahaa aikaan ja absurdeja näkemyksiä.
      Ei todellakaan ole niin, että tyhmät olisivat vaarattomia,. Tyhmyys ja tietämättömyys nimenomaan on vaarallista. ..tietenkin. Luotan ihmiseen sitä enemmän mitä älykkäämpi hän on ....pääsääntöisesti.

ppoiuyyg

• Anonyymi

Mun mielestä se on ihan hullunkurinen idea että tyhmyys tekisi ihmisen jotenkin turvalliseksi.

ppiuuyyu

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mun mielestä se on ihan hullunkurinen idea että tyhmyys tekisi ihmisen jotenkin turvalliseksi.

ppiuuyyu

Mitä älykkäämpi ihminen on sitä oikeemmin hän osaa myös ajatella ja siten turvallisemmin.

ppoiiuuuuu

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mitä älykkäämpi ihminen on sitä oikeemmin hän osaa myös ajatella ja siten turvallisemmin.

ppoiiuuuuu

Mä en niinku tavota ollenkaan sitä älykkäiden ihmisten pelkoa.
        Itse en pelkää älykkäitä ihmisiä . Mitä älykkäämpi ihminen sitä rennompi olo mulle ihmisestä tulee.

poiuyyy

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mä en niinku tavota ollenkaan sitä älykkäiden ihmisten pelkoa.
        Itse en pelkää älykkäitä ihmisiä . Mitä älykkäämpi ihminen sitä rennompi olo mulle ihmisestä tulee.

poiuyyy

Mä oon nuoresta asti aina unelmoinu pääsemisestä itseeni älykkäämpien seuraan. Jos mut semmoseen kutsutaan, sinne meen kipunkapin.

popiuuuyyy

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mä oon nuoresta asti aina unelmoinu pääsemisestä itseeni älykkäämpien seuraan. Jos mut semmoseen kutsutaan, sinne meen kipunkapin.

popiuuuyyy

Noh, mä oon äly ihannoija...mua kiehtoo nerot..,mun mielestä nerot on romanttisimpiakin.

ppoiiii

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Noh, mä oon äly ihannoija...mua kiehtoo nerot..,mun mielestä nerot on romanttisimpiakin.

ppoiiii

Eriskummalliset nerot on mun mielestä kiehtovimpia ihmisiä ihmisryhmä- ..tuun uteliaaksi heistä, että mitä he ajattelee,,,:)

poiuyuyy

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Eriskummalliset nerot on mun mielestä kiehtovimpia ihmisiä ihmisryhmä- ..tuun uteliaaksi heistä, että mitä he ajattelee,,,:)

poiuyuyy

Mun ihannemieskin on semmonen vähän niinku Nikola Tesla, joka ei koskaan menny naimisiin.
        Mielenkiintoinen nero, kun vielä rakastui kyyhkyseen.

popiuuyy

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mun ihannemieskin on semmonen vähän niinku Nikola Tesla, joka ei koskaan menny naimisiin.
        Mielenkiintoinen nero, kun vielä rakastui kyyhkyseen.

popiuuyy

Ajatellaan nyt vaikka toi kyyhkyseen rakastuminen. Kyllä se saa näyttämään hullulta jos ajattelee oikein tyhmästi, mutta voi sen ajatella niinkin että se ilmenee henkisesti kehittyneenä ja kauniina.

ppoioiuuu

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ajatellaan nyt vaikka toi kyyhkyseen rakastuminen. Kyllä se saa näyttämään hullulta jos ajattelee oikein tyhmästi, mutta voi sen ajatella niinkin että se ilmenee henkisesti kehittyneenä ja kauniina.

ppoioiuuu

Mua itteeni ärsyttää jos mä esitän jonkun asian vaikka tahallaan monimerkityksesti niin että sen voi tulkita hullulla tai nerolla tavalla, ja joku rupee puhuun mulle niinkuin kuvittelis mun ajattelevan sitä hullua vaihtoehtoa. Mä oon saanu ihan tarpeekseni semmosista ajattelijoista.-

ppoiuyy

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mua itteeni ärsyttää jos mä esitän jonkun asian vaikka tahallaan monimerkityksesti niin että sen voi tulkita hullulla tai nerolla tavalla, ja joku rupee puhuun mulle niinkuin kuvittelis mun ajattelevan sitä hullua vaihtoehtoa. Mä oon saanu ihan tarpeekseni semmosista ajattelijoista.-

ppoiuyy

Mutta onhan sitten kaikkia neurologisia erikoisuuksia olemassa, joissa ei ole kyse hulluudesta, joista kerrotaan Oliver Sacksin kirjoissa. Musiikin professorista joka luuli vaimoaan hatuksi jne.

poiuyyy

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mutta onhan sitten kaikkia neurologisia erikoisuuksia olemassa, joissa ei ole kyse hulluudesta, joista kerrotaan Oliver Sacksin kirjoissa. Musiikin professorista joka luuli vaimoaan hatuksi jne.

poiuyyy

mua ihmetyttää tää että miten yksinkertaisella tasolla tämmösiä niinku tänkin ketjun aihetta käsitellään. Pitäis vaikka edes lukea Oliver Sacksin kirjoja ylkeissivistykseksi.
        Siellä on touretten oireyhtymäinen kirurgi ja kaikkea jännää.

poiuuuyyyy

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

mua ihmetyttää tää että miten yksinkertaisella tasolla tämmösiä niinku tänkin ketjun aihetta käsitellään. Pitäis vaikka edes lukea Oliver Sacksin kirjoja ylkeissivistykseksi.
        Siellä on touretten oireyhtymäinen kirurgi ja kaikkea jännää.

poiuuuyyyy

Tätä mä en käsitä ettei kukaan ymmärrä neurologiaa yhtään paitsi neurologit,,,,ja tietämys tuntuu kulkevan vaan taaksepäin. 20 vuotta sitten vielä jotain edes tiedettiin.
        Nyt ollaan tällä tasolla onks nero hullu vai tyhmä vai miten...
        En arvostele ketjun aloittajaa, vaan siis yleismeno on tosiaan ton kuulosta,.

poiuyytyt

• Anonyymi

Eikös tuo kuvailemasi asia ole enemmän narsismia?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tätä mä en käsitä ettei kukaan ymmärrä neurologiaa yhtään paitsi neurologit,,,,ja tietämys tuntuu kulkevan vaan taaksepäin. 20 vuotta sitten vielä jotain edes tiedettiin.
        Nyt ollaan tällä tasolla onks nero hullu vai tyhmä vai miten...
        En arvostele ketjun aloittajaa, vaan siis yleismeno on tosiaan ton kuulosta,.

poiuyytyt

On todella väärin määritellä' erikoinen tai harvinainen hulluksi, ei niillä oo mitään erityistä yhteyttä toisiinsa.
        Ei o niin että tavallinen ei ole hullua ja erikoinen on hullua.
        Filosofisesti on argumentaatio virhe pitää jotain kantaa oikeana vain sen yleisemmyyden perusteella.
        Ja nää kaikki mä oon kertonu jo 20 vuotta sitten. Koska mennää eteenpäin?

popiuuu

• Anonyymi

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      74
      2982
    2. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      68
      2857
    3. Muutama syy

Sille miksi IRL kohtaaminen on hänelle vaikeaa
      Ikävä
      68
      1832
    4. Tykkään susta

Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä
      Ikävä
      17
      1689
    5. Onko kaivatullasi

Hyvä vai huono huumorintaju?
      Ikävä
      24
      1657
    6. Onko kaikki hyvin, iso huoli sinusta

Miten jakselet? Onko sattunut jotain ikävää. Naiselta
      Ikävä
      26
      1622
    7. Estitkö sä minut

Oikeasti. Haluatko, että jätän sun ajattelemisen? :3
      Ikävä
      20
      1610
    8. Tiedätkö tykkääkö

Kaivatustasi siinä mielessä joku muukin kuin sinä itse
      Ikävä
      48
      1307
    9. Millainen meno

Viikonloppuna? Mulla hirvee vitutus päällänsä. Onko muilla sama tunne??
      Ikävä
      38
      1283
    10. Onko meillä

Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko
      Ikävä
      9
      1269
    Aihe