Kysyttävää lakiin liittyen, tarkemmin ottaen omaisuuden kavaltamiseen/varastamiseen

Hei!! Minulla olisi kysyttävää lakiin liittyen. Olen 19-vuotias nuorimies ja asun edelleen vanhempien luona. Maksan myös joka kuukausi oman osuuteni puhelinlaskusta ja vuokrasta. Minulla on oma huone, jossa on minun omaisuuteni. Muun muassa omaisuuteeni kuuluu tv, neljä eri pelikonsolia ja niihin liittyvät virtajohdot ja peliohjaimet. Nyt kysyisin tässä sellaista asiaa, että kun minä olen välillä joskus kotona käyttäytynyt huonosti, niin vanhempani ovat joskus uhkailleet minua yhden viikon tai kahden viikon pelikiellolla ja uhkailleet myös ottaa ohjaimet tai virtajohdot pois. He eivät kuitenkaan ole kertaakaan oikeasti tehneet niin. Nyt minä kysynkin tässä, että kun minä olen täysi-ikäinen, niin silloinhan vaikka asun edelleen vanhempieni luona, niin siitä huolimatta he eivät ole enää minun huoltajiani, jolloin heillä ei myöskään ole minkäänlaista oikeutta minun omaisuuteni hallitsemiseen tai hallussapitoon. Joten jos minun vanhempani joskus takavarikoisivat minulta peliohjaimeni tai pelikonsoleihini liittyvät virtajohdot esim, niin syyllistyvätkö he silloin varkaus tai kavallus rikokseen? Jos syyllistyvät, niin voinko minä siinä tapauksessa soittaa hätäkeskuksen kautta poliisit paikalle? Ja jos tämä ei ole hätäkeskuksen mielestä kiireellinen poliisiasia, mutta silti rikosasia, niin miten muuten sitten voin sormia napsauttamalla heti muuttaa tilanteen minun etujeni ja oikeuksieni mukaiseksi??

6

223

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Jonkinlainen omankädenoikeus saattaa olla kyseessä.
      Kyllä siellä käräjäsalissa toimittajien kamerat räpsyvät ja olisit iltapäivälehtien lööpeissä, lapsi käräjillä vanhempiaan vastaan.

• Eli ilmeisesti voin siis tällaisesta rikoksesta soittaa poliisit, vaikka kyseessä onkin kiireettömämpi tapaus?? Koska itse myös mietin, että eihän ole muutakaan tapaa saada poliisiin suoraa yhteyttä, kuin hätäkeskus, koska Suomessa poliisilla ei ole enää sitä omaa 24/7 numeroa, mikä oli ennen.

• Anonyymi
        JorkkaKivi kirjoitti:

Eli ilmeisesti voin siis tällaisesta rikoksesta soittaa poliisit, vaikka kyseessä onkin kiireettömämpi tapaus?? Koska itse myös mietin, että eihän ole muutakaan tapaa saada poliisiin suoraa yhteyttä, kuin hätäkeskus, koska Suomessa poliisilla ei ole enää sitä omaa 24/7 numeroa, mikä oli ennen.

Poliisiin saa suoran yhteyden menemällä poliisiasemalle ja siellä sinne, missä on ilmoitusten vastaanotto. Ilmoituksen voit tehdä vaikka perunasta. Poliisi päättää sen jälkeen, ryhtyykö se ilmoitusta tutkimaan.

• Anonyymi kirjoitti:

Poliisiin saa suoran yhteyden menemällä poliisiasemalle ja siellä sinne, missä on ilmoitusten vastaanotto. Ilmoituksen voit tehdä vaikka perunasta. Poliisi päättää sen jälkeen, ryhtyykö se ilmoitusta tutkimaan.

Niin mutta jos se pelikielto on esim 3 viikkoa, niin se ilmoitus ei hyödytä mitään, koska yleensä kestää aika monta kuukautta, ennen kuin saadaan rikospoliisi tutkimaan asiaa, joten vaikka mä saisin siitä jonkun vahingonkorvauksen vanhemmilta, niin siitä huolimatta minä häviän sen 3 viikkoa ilman pelejä, joten se ei olisi reilua.

• Anonyymi
        JorkkaKivi kirjoitti:

Niin mutta jos se pelikielto on esim 3 viikkoa, niin se ilmoitus ei hyödytä mitään, koska yleensä kestää aika monta kuukautta, ennen kuin saadaan rikospoliisi tutkimaan asiaa, joten vaikka mä saisin siitä jonkun vahingonkorvauksen vanhemmilta, niin siitä huolimatta minä häviän sen 3 viikkoa ilman pelejä, joten se ei olisi reilua.

Olet 19-vuotias. Laita jalka kokonaan oman pöydän alle, jos lapsuudenkodin säännöt eivät aikuista enää miellytä.

Aiemmat kirjoittajat ovat oikeassa. Ei todellakaan ole poliisin ja hätäkeskuksen asia lähteä palauttamaan peliohjaimiasi tuhmuuksiesi jälkeen, ja toivottavasti tajuat itsekin olla moisia soittoja soittelematta. Yhteiskunta ei turvaa sinun oikeuksiasi sinun sormiennapsuttelusi tahdissa.

Voit toki sen farssin järjestää, että haet oikeusturvaa vanhempiasi vastaan jälkikäteen (tosin omalla rahalla ja kuluriskillä, koska kukaan täysjärkinen syyttäjä ei veronmaksajien rahoja asiaan käytä) tuomioistuimesta.

Ehdotan kuitenkin mielummin ensimmäistä vaihtoehtoa, vie peliohjaimesi ihka omaan kotiin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Olet 19-vuotias. Laita jalka kokonaan oman pöydän alle, jos lapsuudenkodin säännöt eivät aikuista enää miellytä.

Aiemmat kirjoittajat ovat oikeassa. Ei todellakaan ole poliisin ja hätäkeskuksen asia lähteä palauttamaan peliohjaimiasi tuhmuuksiesi jälkeen, ja toivottavasti tajuat itsekin olla moisia soittoja soittelematta. Yhteiskunta ei turvaa sinun oikeuksiasi sinun sormiennapsuttelusi tahdissa.

Voit toki sen farssin järjestää, että haet oikeusturvaa vanhempiasi vastaan jälkikäteen (tosin omalla rahalla ja kuluriskillä, koska kukaan täysjärkinen syyttäjä ei veronmaksajien rahoja asiaan käytä) tuomioistuimesta.

Ehdotan kuitenkin mielummin ensimmäistä vaihtoehtoa, vie peliohjaimesi ihka omaan kotiin.

Kyllä, juuri näin. Kenen leipää syöt, sen lauluja laulat. Jos tiukalle menee, niin vanhemmat voivat hakea häätöä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      95
      3323
    2. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      88
      3063
    3. Tykkään susta

Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä
      Ikävä
      20
      1903
    4. Muutama syy

Sille miksi IRL kohtaaminen on hänelle vaikeaa
      Ikävä
      68
      1882
    5. Onko kaikki hyvin, iso huoli sinusta

Miten jakselet? Onko sattunut jotain ikävää. Naiselta
      Ikävä
      38
      1837
    6. Estitkö sä minut

Oikeasti. Haluatko, että jätän sun ajattelemisen? :3
      Ikävä
      21
      1731
    7. Onko kaivatullasi

Hyvä vai huono huumorintaju?
      Ikävä
      24
      1687
    8. Pettymys! Tähdet, tähdet -kisassa tämä erikoisjakso pois - Pistänyt artistit todella lujille!

Tähdet, tähdet -kisa on edennyt genrestä toiseen. Mutta erästä monen toivomaa erikoisjaksoa ei tällä kaudella nähdä. Voi
      Tv-sarjat
      34
      1419
    9. Onko meillä

Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko
      Ikävä
      9
      1329
    10. Tiedätkö tykkääkö

Kaivatustasi siinä mielessä joku muukin kuin sinä itse
      Ikävä
      48
      1327
    Aihe