Mitkä konsoliohjelmat ovat mielestänne tärkeimpiä? Joiden on syytä löytää jokaisesta koneesta?
Itselleni tulevat mieleen ainakin, lynx, wget ja nano.
Tärkeimmät ohjelmat
9
727
Vastaukset
- hmmm
Tänä päivänä jokin nettiyhteyden mahdollistava ohjelma tietenkin, sekä palomuuri. Sitten tulee graafinen käyttöympäristö, toimisto-ohjelmat, ääni- kuva ym ohjelmat (joissa tosin käytän Windowsia- eeh, maksutta, tottakai:) ) sekä järjestelmän hallintatyökälut (dpkg itseasiassa), ohjelmointityökalut tarvittaessa sekä yleinen römpe, joka tekee käyttiksestä käyttiksen. Aika hirvee määrä ohjelmia siihen oikeestaan tarvitaan nykyään, että käyttöjärjestelmä täyttäisi nykyaikaisen käyttöjärjestelmän kriteerit ja että sillä oikeasti tekisi jotain hyödyllistä.
- halt-halt
halt
- tpk_68
...reboot, komento herättää nostalgisia muistoja...
- cd, df, du, exec, screen, ....
noitahan löytyy vinopino. Tekeekö muuten
mv filename /dev/null
saman kuin rm? En ole ikuna kokeillut...Ko. komento vain siirtäisi tiedoston filename /dev/nullin tilalle (tosin onneksi vain silloin, kun sinulla on oikeus tehdä niin, esim. kun olet root. /dev/null on tiedosto siinä missä muutkin.
- kokeiltu
Locate on nopea ja näppärä etsintätyökalu. Ensimmäisellä kerralla pitää ajaa updatedb roottina.
locate jotain |less ohjaa hakutuloksen lessille. - debianizer
apt-get
ja nano
niillä pärjää pitkälle..
:) - l-fani
on tietenkin rm.
Mitä nyt ainakin hakemistojen /bin, /sbin, /usr/bin ja /usr/sbin alta löytynee, on monelle noissa hakemistoissa oleville ohjelmille ollut monesti käyttöä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa1363847- 122596
En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos372025Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly211751Paljonko aikaa on kulunut siitä kun viimeksi tapasit hänet?
Päiviä? Viikkoja? Kuukausia? Vuosia?311556- 1251521
En muuttaisi sinusta mitään
Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul101331- 851302
Se oli siinä sitten
Yhdysvaltain presidentti Donald Trump on määrännyt kaiken maan Ukrainalle toimittaman sotilaallisen tuen tauolle, kertoo5001300- 141266