Minulla on vakuutettu maastomönkijä, 500cc Can Am. Joku sanoi, että lain mukaan saan ajaa yleisiä teitä (4km isoa sora-yksityistietä ja 1km asfaltti 80km/h kunnan tietä) lähimmälle bensa-asemalle tankatakseni mönkijän. Asemalla kävisin samalla myös ruoka-kaupassa samalla kun maksan bensat kassalle.
Saako näin tosiaan nykyään tehdä? Minulla on AB-ajokortti eli autokortti ja prätkäkortti.
Voiko maastomönkijällä ajaa mökillä 5km yleistä tietä bensa-asemalle?
1
108
Vastaukset
- Anonyymi
Älä ota vittuiluna, mutta googlea kannattaa tosijaan opetella käyttämään. Tämä löytyi kun haki "maastomönkijä"
157 §
Maastoajoneuvon käyttäminen
Maastoajoneuvolla saa ylittää tien tai sillan. Maastoajoneuvoa saa tämän lisäksi tarpeellista varovaisuutta noudattaen tilapäisesti kuljettaa tiellä, jos:
1) sen kuljettaminen maastossa on kohtuuttoman vaikeaa kuljetustehtävän tai maaston olosuhteiden vuoksi;
2) sen kuljettamista tiellä on pidettävä tien turvallisen ylittämisen kannalta tarpeellisena;
3) siihen lisätään polttoainetta sen käyttömaaston välittömässä läheisyydessä olevalla yleiselle liikenteelle tarkoitetulla alueella;
4) se on siirrettävä tieliikenteeseen tarkoitetusta ajoneuvosta maastoon 3 kohdassa tarkoitetulla alueella;
5) sitä säilytetään 3 kohdassa tarkoitetulla alueella sijaitsevalla pysäköintipaikalla.
Edellä 1 momentissa tarkoitetussa tapauksessa on muuta kuin pyörillä varustettua maastoajoneuvoa kuljetettava lumikelillä ensisijaisesti tien auraamattomalla osalla.
Moottorikelkkaa ja siihen kytkettyä perävaunua saa 1 ja 2 momentissa säädetyn lisäksi kuljettaa moottorikelkkailureitillä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 682550
- 592492
- 681732
- 211512
- 201450
Tykkään susta
Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä91400- 151312
- 381183
Onko meillä
Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko81127- 251056