Itse olen jo eläkkeellä rakennustöistä ja myös suunnittelusta.
Haluaisin kuitenkin sanoa varoituksen sanan suunnittelijoista, joilla ei ole itsellä työmaakokemusta.
Tuttavani kautta törmäsin suunnittelupalveluja netissäkin markkinoivaan rakennussuunnittelijaan. Toimistokin oli hienosti kahdella paikkakunnalla.
Hän on kuitenkin toimistonsa ainoa työntekijä.
Tuttavani ei ollut tehnyt vielä suunnittelusopimusta hänen kanssaan ja kyseli minulta sitten taustoja.
Asiasta minulla ei ollut mitään tietoa, en ko. toimistoa tuntenut.
Selvittelin sitten omia kanaviani pitkin asiaa ja selvisi melko pian, että mainokset olivat reilusti yliampuvia kompetenssiin nähden. Koulutuskin naisella oli rakennuspiirtäjä ja sitten jollain työllisyys- tms. pikakurssilla hankittu insinöörin tutkinto tuotantotaloudessa. Työkokemus parissakin firmassa, mutta ei varsinaista suunnittelukokemusta. Työmaakokemusta ei käytännössä lainkaan.
Taloprojekti on kuitenkin tavallisen ihmisen suurimpia hankintoja ja kyllä suunnittelijan työmaakokemus on suuri plussa.
Minulla oli työelämässä erittäin päteviä kollegoja, siis myös naisia, joilla oli todella hyvä asioiden hahmottelukyky myös työmaan asioihin. Olen itse ollut työssä niin työmaan päässä kuin suunnittelun päässäkin ja oppinut arvostamaan molemmista päistä saatua oppia.
Suunnittelijat ilman minkäänlaista työmaakokemusta
5
918
Vastaukset
- Anonyymi
Kannattaa kysellä tutuilta tai joltakin rakennusprojektin jo tehneeltä jonkin näköisiä suosituksia tai kokemuksia rakentamisen ammattilaisista siis myös suunnittelijoista.
Pelkkään mainostamiseen ei kannata yksin luottaa. - Anonyymi
Tarinasi ontuu, koska suunnittelijaa on kuvaamallasi taustalla mahdoton saada kelpoiseksi missään päin maata.
- Anonyymi
Eipä tarinasi onnu! Valtaosassa rakennusvalvontoja kontrolloidaan kyllä, että pientalon pääsuunnittelijalla on oikeudet. Muotiin on tullut, että vastaava työnjohtaja nimeää itsensä pääsuunnittelijaksi tekemättä itse mitään suunnitelmia, vaan teettää ne muilla. Ja nämä "muut" jäävät nykyresursseilla kontrolloimatta. Juuri eilen törmäsin suunnitelmiin, joissa ei ollut hajuakaan siitä, että valuharkkotalon us. aukot suunnitellaan 200 x 200 rasteriin sisältä katsottuna alkaen 100 mm lattian yläpuolelta. Ja suunnitelmat ovat leimatut hyväksytyiksi. Myös ne muutama detalji olivat tehdyt vain rakennusvalvontaa varten. EI rakentamista varten. Eli hintapommi on kylvetty jo "hiirenpepulla" CAD - suunnitteluvaiheessa. Onneksi heti ensimmäinen rakentajakanditaatti oli asian heti huomannut todeten: evvk eli ei voi vähempää kiinnostaa. Jo katsoessani tasopiirustuksia näen onko asialla ammattilainen vai kokematon. Mitä ne mittaluvut kertovat ja mihin erityisesti se nolla on asetettu, jottei toteutustyö mene pelkäksi laskimen näpyttelyksi. Aloittaja varmasti lukee jo sanojenikin välistä, että rakentanut olen jo neljäkymmentä vuotta ja rakennesuunnitteluakin siinä ohessa on takanani jo kaksikymmentä vuotta. Kuten on hänellä itselläänkin!!!
- Anonyymi
Suunnittelija tekee ensisijaisesti lupasuunnittelua, ei pidä sekoittaa suunnittelijaa projektipäällikköön. Sellaista yleisneroutta, mitä tässä perään kuulutetaan ei ole olemassakaan. Ensisijaista on välttää huonojen aliurakoitsijoiden palkkaamista.
Suunnittelijat keskittyvät yleensä suunniteltavan toimiston tai asuinrakennuksen käyttötarkoituksiin ja loppukäyttäjiin rakennustyöläisten sijaan.- Anonyymi
Siinäpä sitä projektia kun yrittää löytää hyvää urakoijaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih253634- 2563554
No nyt! Linda Lampenius jakoi sensuellin kuvan itsestä - "Olematon mekko" saa hieraisemaan silmiä...
Linda Lampenius täyttää tänään 55 vuotta. Eipä uskoisi kuvan perusteella. Onnea, onnea, onnea pop-artistille ja huippuvi282034Mites teillä keskustelut soljuu?
Oli tossa mun aloittamassa ketjussa eilen illalla aikamoinen show. Mutta toisaalta ainahan mä oon valitellut kun täällä2701706Shokki! Marko Paanaselle ei riitä 100 000 euron budjetti - Vaatii kesken remontin näin paljon lisää!
Hupsista, noinkos siinä sitten kävi, budjetti ei pitänytkään…! Eikä taida olla ihan eka kerta, näitähän sattuu... Onko151439Pystyt sille toiselle
Kertomaan ne salaisetkin asiat. Olette läheisiä. En tiedä kerrottu minusta. Tuskin kerrot. Puhutko sanaakaan. Toisaalta81399Venäjän rikollisen sodan juurisyyt
Koska edellinen ketju Venäjän rikollisen sodan juurisyistä oli niin suosittu, että se tuli pikaisesti täyteen eikä sitä3891252Annen grillin nousu ja konkka..
Olipa se nopea grilli bisnes..Voi voi sentään mitäs nyt tilalle?501179Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens751025Huominen haastattelu
Huomenna 27.02 Torstaina. OLLI. SAHIMÄKI Järviradiossa haastateltavana kello 12:00 👏👏281007