Henkkarit käyttöön

Palvelukotiasiaa.
Nyt vaaditaan henkilöllisyystodistus asukkaalta, joka käyttää virkistysmatkoihin taxia. Silloin maksaa vain omavastuuosuuden.
Mutta kun monella on henkkarit ja passit vanhentuneet.
Mentävä olisi passikuvaan ja poliisilaitokselle sormenjälkitunnistukseen jne.
Eikä ole ihan ilmaistakaan.
Tähän asti on riittänyt kunnalta saatu henkilökortti.
Parempi vissiin, kun taxia käyttää asukkaan kanssa, maksaa koko summa.
Tehtiin turhan hankalaksi.
Jaa niin
Hyvää Uutta Vuotta

27

66

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Varmaan ollut niin paljon väärinkäytöksiä että tällainen käytäntö nyt on pakollinen.

• En tiedä koskeeko tämä koko maata.
        Täällä Porissa tämä tuli voimaan tänään.

• Anonyymi

Uusi juttu minulle, mutta ystäväni elämään vaikuttava. Kiitos tiedosta. Toimin saattajana. Ilmeisesti uuden vuoden hapatusta, koska kuukausi sitten ei vielä tarvittu, olikin ainut hupimeno koko vuonna.
      Ilmeisesti ollut väärinkäytöksiä, on se kurja että jotkut pilaavat hyvän käytännön ja aiheuttavat turhaa rahanmenoa. Mitä lie henkilökortti maksaa, ehkä viidenkympin paikkeilla. Tietenkin ovat passi ja ajokortti vanhentuneet.

• Anonyymi

Ja nyt välähti. Kun menee valokuvaan, asiakkaan pitänee itse maksaa koko invataksikyyti, eihän sitä henkilökorttia vielä ole. Mahtaako ajokortin tai passin vanhaa kuvaa mitenkään saada elvytetyksi kelpaamaan uuteen henkilökorttiin.

• Täällä Porissa oli käytössä asukkaalle annettu henkilökohtainen kaupungilta saatu kortti.
        Se annettiin taxille ja maksoi vain omavastuun.
        Kun kaupunki kilpailutti taksiyrittäjät, tuli muutos.
        Kaupungilta saatu kortti on historiaa.
        Nyt mummut ja papat raahautuvat
        koronavilskeeseen, kuvaan ja poliisilaitokselle.
        Saadakseen henkkarit.
        Tai nythän voi äänestää, kun on uutukaiset paperit.
        Sinne vaan ihmisten sekaan koronaa hankkimaan.

• Anonyymi

Kyllä henkkarit pitää olla.

Ilman niitä on paperiton ja liki kaikkien asioitten hoitaminen on mahdotonta. Nykyisin henkilötodistukset, passit vanhenee viidessä vuodessa, kaikilla. Onhan siinä rumbansa, mutta saadaan väärinkäytöksiä vähemmäksi ja tietoturvaa paremmaksi.

En muista hintoja, luokkaa viiskymppiä ja lisäks tuore passikuva, muutaman kympin.

Ajokortitkin vanhenee, mutta eri asia, kuin henkilötodistus, ajokortti ei kelpaa moneenkaan asiaan henkilöllisyyden toteamiseksi.

Muuten, kun paperit menneet tarpeeksivanhaksi, uudet saa vain voimassa olevia papereita vastaan. Eli kun passi ja henkkarit vanhoja, pitääpi käydä poliisilaitoksella tunnistettavana.

=DW=

• Anonyymi

Henkilökortin hinnasta , tämä tieto kopioitu interim.fi sivustolta: Perinteisen käyntiasioinnin kautta vireille laitetun henkilökortin maksu nousee 55 eurosta 60 euroon. Myös sähköisesti haetun henkilökortin hinta nousee 5 euroa eli 54 euroon. Henkilökortin hinta on kuitenkin edelleen jatkossakin 8 euroa halvempi, jos sen hankkii passin kanssa samalla kertaa.
        Ja todellakin henkilökortin uusiminen tarvitsee poliisin luona käyntiä valokuvan lisäksi koska uuteen henkilökorttiin otetaan sormenjäljet.
        No saavatpahan vanhukset virkistysmatkan poliisilaitokselle ja laittautua valokuvaan entistä filmaattisemmiksi.

• Anonyymi

Henkilökortin ja passi voi saada käymällä vain valokuvaamossa, jos on sormenjälkensä
      jo poliisilaitokselle antanut.
      Ajanmukainen valokuvaamo hoitaa asian niin, ettei tarvitse kuinnoutaa valmiit todistuksen lähimmästä noutopaikasta. Minulle se oli lähin R-kioski viimeksi.

• Anonyymi

Miten ihminen on voinut pärjätä ilman voimassa olevaa henkilötodistusta ???
      Täytyyhän se jokaisella olla aina olemassa,

• Ano 12:55
        Omaiseni on ollut palvelukodissa 5 vuotta.
        Sitä ennen hän pärjäsi passilla, ajokortilla ja pankkikortilla.
        Palvelukodissa ei tarvita henkkaria.

• Anonyymi

Ihan ole joutunut itse menemään ensin passikuvaan . He lähettävät foton dikitallisesti Polisiin.Sinne vaan jonotaa Pasilan polisiin antaa sormenjäljet ja joka 5 vuoden välein uusi paperit monen muun lailla:.Kun en voi netti vahvoin tunnuksin kirjautua Poliisin.Numerosokeus syy, ei pankki Tunnuksia ei omaa kantaa.

• Anonyymi

Ei tarvitse kuin kerran antaa sormenjäljet. Jos ne poliisilla ei uutta henkkaria varten tarvitse uudestaan mennä poliisilaitokselle. En itse ainakaan joutunut menemään.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei tarvitse kuin kerran antaa sormenjäljet. Jos ne poliisilla ei uutta henkkaria varten tarvitse uudestaan mennä poliisilaitokselle. En itse ainakaan joutunut menemään.

Olet osittain oikeassa. Poliisin sivustolla ilmoitetaan näin sormenjäljistä haettaessa henkilökorttia:
        Kun haet henkilökorttia verkossa, sinun ei tarvitse käydä poliisiasemalla,
        jos olet käynyt lupavirkailijan tunnistettavana ja sinulta on otettu sormenjäljet passia tai henkilökorttia varten enintään 6 vuotta sitten.
        olet ollut tunnistettavana käydessäsi vähintään 12-vuotias.
        nimesi on sama kuin edellisessä passissasi tai henkilökortissasi.
        lupavirkailija pystyy toteamaan, että uusi passikuvasi esittää samaa henkilöä kuin edelliset passikuvasi.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Olet osittain oikeassa. Poliisin sivustolla ilmoitetaan näin sormenjäljistä haettaessa henkilökorttia:
        Kun haet henkilökorttia verkossa, sinun ei tarvitse käydä poliisiasemalla,
        jos olet käynyt lupavirkailijan tunnistettavana ja sinulta on otettu sormenjäljet passia tai henkilökorttia varten enintään 6 vuotta sitten.
        olet ollut tunnistettavana käydessäsi vähintään 12-vuotias.
        nimesi on sama kuin edellisessä passissasi tai henkilökortissasi.
        lupavirkailija pystyy toteamaan, että uusi passikuvasi esittää samaa henkilöä kuin edelliset passikuvasi.

Kiitos tuosta 6 vuoden tiedosta. Minulle vinkattiin, ettei välttämättä kannata hankkia henkilökorttia ja passia ihan samaan aikaan, etteivät ne mene yhtä aikaa vanhaksi.
        Passikin kun on henkilötodistus. EU-maissa pääsee matkustelemaan pelkällä henkilötodistuksella, että jos ei kauemmaksi lähde, ei passia tarvitse.

• Anonyymi

Jos kerran pystyy taksilla ajelemaan virkisrmtysmatkoja miksi ei voisi ajella kuviin ja sormenjälkien ottamiseen niin kuin muutkin kuolevaiset. Miksi pitäisi olla ilmaista?

• Ano 19:43
        Ehkä kirjoitin hieman epäselvästi.
        Vammaispalvelun virkistysmatkat ovat lakisääteisiä. Niistä kuuluu itse maksa vain omavastuu.
        Ne kuuluvat olla edullisia asukkaille.
        Korona-aikaan on moni viettänyt karanteenia palvelukodissa.
        Ei ole sieltä päässyt yhtikäs mihinkään.
        Korkeintaan ikkunan takaa vilkuttamaan.
        Kun nyt on annettu lupa lähteä virkistysajolle, niin vanha korttisysteemi on hylätty.
        Kunhan saadaan omaiset viemään asukas passikuvaan ja poliisilaitokselle, se on hyvä asia.
        Kun niitä omaisia vain näkisi ja veisivät .
        Olen itse sitä mieltä että se mitä taxilla tullaan liikkumaan, maksan koko hinnan.
        Ihan turhaan hakea 80 euron henkkaria muutaman matkan takia.

• Anonyymi

Oletkohan nyt tehnyt kärpäsestä härkäsen? Oletko ottanut yhteyttä kunnan matkapalvelukeskukseen tai palveluohjausyksikköön ja kysynyt asiasta? Kun sopimus kuljetuspalveluista tehdään kirjataan kaikki mahdolliset tiedot järjestelmään, joka näkyy myös takseille. Lisäksi sieltä annetaan myös matkapalvelukortti tunnisteineen ja matkoja myös seurataan.

Jos todella näin että tunnistautuminen kuljetuksen yhteydessä tehdään noinkin vaikeaksi kannattaa siitä antaa palautetta kirjallisesti ja kysyä toimintaohjeita ennen kuin alkaa myönnettyjä kyytejä myös omalta osaltaan maksamaan.

• Anonyymi

Meillä käy kuvaton kelakortti jos ei muuta ole saatavilla.

• Sote-kyytikäytäntö muuttui v.2022
        Kunnan antama kortti on ollut käytössä, mutta ei ole enää.
        Kyydinvälitysjärjestelmään syötetään palveluun oikeutetut henkilöt ja taksi näkee, kenellä on oikeus sote-kyytiin.
        Asiakkaan on näytettävä henkilöllisyystodistus.
        Rahaa ei tarvita.
        Taksi laskuttaa kaupunkia ja kaupunki laskuttaa omavastuuosuuden jälkikäteen asiakkasta.
        Tässä uudistuksessa huomioidaan asiakkaan tulot.
        Yksiasuvan tulot korkeintaan 1300€/kk
        Varallisuus kaikilla tileillä korkeintaan 5000€
        Puolisoiden tulot yht. alle 2200€/kk
        Tilien saldo korkeintaan 10000€.
        On myös olemassa Vammaispalvelulaki
        Silloin ei huomioida tulo-tai varallisuusrajoja.
        Nämä muutokset ovat siis täällä Länsi-Suomessa.

• Anonyymi kirjoitti:

Meillä käy kuvaton kelakortti jos ei muuta ole saatavilla.

Ano 09.02
        Täällä ei käy

• Anonyymi
        2lesken kirjoitti:

Ano 09.02
        Täällä ei käy

Oletko ottanut selvää ja pyytänyt ohjeistukset toimintatavoille miten kortti palvelukotihenkilöille hankitaan?

• Anonyymi kirjoitti:

Oletko ottanut selvää ja pyytänyt ohjeistukset toimintatavoille miten kortti palvelukotihenkilöille hankitaan?

Ano 10:43
        Alustavasti olen selvittänyt.
        Passikuvaan ja poliisilaitokselle.

• Anonyymi
        2lesken kirjoitti:

Ano 10:43
        Alustavasti olen selvittänyt.
        Passikuvaan ja poliisilaitokselle.

Kuka tämän ohjeen antoi?

• Anonyymi kirjoitti:

Kuka tämän ohjeen antoi?

Ano 09:50
        Virallisesti ei kukaan.
        Sote-kyytiuudistuksesta tuli postia 30.12.21 asukkaalle.
        Asia on siis todella monille täysin uusi.
        Ja vielä se että kuuluuko asukas soten-vai vammaispalvelun piiriin.
        Tarvitaanko henkkari myös vammaispalvelunpiiriin kuuluvilta.
        Nämä asiat on itselleni epäselviä, vielä.

• Anonyymi

Mites aiemmin? Onko veljesi esimerkiksi käynyt äänestämässä?

• Ano 10:56
        Hän ei halunnut äänestää viime vaaleissa.

• Anonyymi
        2lesken kirjoitti:

Ano 10:56
        Hän ei halunnut äänestää viime vaaleissa.

Kuljetuspalvelu:
        Sovelletaan kahta erillaista päätöstä.
        Vammaispalvelulaki
        " Palvelun myöntäminen ei ole riippuvainen henkilön varallisuudesta, iästä tai diagnoosista.

Sote
        " Palvelun myöntäminen on riippuvainen henkilön tuloista ja varallisuudesta"

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      656
      5500
    2. Harmi että

Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o
      Ikävä
      21
      2417
    3. Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!

Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia
      Kajaani
      255
      1685
    4. Ajattele miten

Paljon ottajia sinulla olisi
      Ikävä
      114
      1657
    5. Tekisitkö jotain toisin

Kaivattusi kanssa alusta alkaen? 😍
      Ikävä
      93
      1497
    6. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      23
      1436
    7. Näin sinusta taas unta!

Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      10
      1207
    8. Nainen, olet jotenkin lumoava

Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1195
    9. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      327
      1195
    10. Kun Zele jenkeissä kävi

Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi
      Maailman menoa
      334
      1190
    Aihe