Täytyykö kaupungissa kaiken olla luonnotonta
JA ENNEN KAIKKEA MITEN VALAISTUS VAIKUTTAA PUIDEN ELINTOIMINTOIHIN?
Se nimittäin vaikuttaa. Olen syksyisin seurannut ruskan etenemistä erityisesti koivuissa. Muuten sujuu luonnollisesti, mutta sillä alueella, mihin osuu lähellä olevan katulampun valo, kellastuminen tapahtuu hitaammin ja keltaiset lehden pysyvät sitkeästi kiinni.
Varsinkin sellaisten lyhyiden tolppien lähellä sen huomaa. Puun alaosassa on pitkään keltainen lehtimassa, vaikka puu muuten on ihan tyhjä.
Olen ihmetellyt eräässä paikassa, ovatko koivut siellä jotakin eri lajia, kun pysyvät vihreinäkin kauemmin kuin muualla. Eikun valaistusta tulee joka puolelta.
MITÄHÄN VANHAT PUUT TYKKÄISIVÄT TÄLLAISESTA MUUTOKSESTA. Ottakaa nyt edes selvää. - Kaupungeissa tunnetusti ihmisetkin alttiiksi liialle VALOSAASTEELLE.
ITSENÄISYYDEN PUISTON ISOT VANHAT PUUT AIOTAAN VALAISTA - VASTUSTAN
6
239
Vastaukset
- Anonyymi
EI TURHAA VALOSAASTETTA IHMISILLEKÄÄN. Netistä varmaan löytyy tietoa.
- Anonyymi
googlasin: kaupunkien valosaaste
tuli paljon otsikoita
tässä yksi linkki
https://kaupunkitilaohje.hel.Fi/kortti/hairiovalo-ja-valosaaste
jos linkistä ei tullut toimivaa, löytyy otsikko tuolla googlauksella
ote" Valosaaste saattaa aiheuttaa ympäristöhaittoja kasveille. hyönteisille ja eläimille. Haitat ilmenevät kasveilla kasvukauden muutoksina sekä hyönteisillä ja eläimillä elintapojen muutoksina."
Niissä isoissa puissa asuu vaikka mitä hyönteisiä ja muitaki pikku elukoita.
EI KIDUTETA VALOSAASTEELLA ITSENÄISYYDEN PUISTOSSA !!!!!!!- Anonyymi
On se kumma, että puut ja hyönteiset eivät ole kommentoineet tätä asiaa ollenkaan.
- Anonyymi
vieläkö aiotte?
- Anonyymi
Energiakriisiä pukkaa syksylle, niin eiköhän tuollaiset puunvalaisut unohdu.
- Anonyymi
Kävelin äsken ohi. Kyllä maassa tököttää metallivarsia ja päässä puuhun suunnattuja valoja.
Yäk, yäk.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih374905Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j5011565Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens771080Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä359998- 77923
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä53901- 59850
- 228804
Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.48758Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen saadakseen pidettyä Tarja Pirkkalaisen virassa
Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen kaupungin johtamisjärjestelyiden muutokses58728