Mikä avuksi, linux aina jumissa ja kone hidastelee ?
LINUX TÖKKII!
3
74
Vastaukset
- Anonyymi
Valehtelun lopettaminen auttaa.
- Anonyymi
Jos käytössä on ehkä vähän hitaanpuoleinen kone, jonka väyläratkaisut ei ole enää oikein ajan tasalla voi siinä niinkin käydä. Lähtisin liikkeelle kytkemällä muutamia automaattisesti taustalla ajettavia ohjelmia pois päältä.
Esim. ohjelmistopäivitysten lataaminen taustalla - täysin turha. Päivitykset voi asentaa itse silloin, kun koneella ei tehdä muuta. Päivityksen asennus voi viedä puolikin tuntia, jos asennettavaa on paljon ja tällöin kyllä kiintolevy tuntuu tökkivän hitaalla koneella.
Listan palveluista saa komennolla 'sudo service --status-all'. Esimerkiksi tulostuksesta vastaa cups. Jos ei ole tulostinta, niin tämän voi kääntää pois päältä komennolla 'systemctl disable cups'. Tulostus ei tosin ole kovin raskaasti kuormittava operaatio, mutta toisaalta tuo nopeuttaa koneen käynnistymistäkin.
Ainakin kannattaa käydä läpi, mitä palveluita on käynnissä ja poistaa turhat käytöstä.
Joskus voi kannattaa myös päivittää konetta hieman, esim. ssd-asema nopeuttaa toimintaa tuntuvasti jos kiintolevy on syypää hidasteluun. Samoin lisämuistista voi olla apua, jos 'top' komento näyttää koneen käyttävän runstaasti swap-levyä.
Oletuskerneli ei välttämättä ole paras mahdollinen prosessorillesi: Joissakin tapauksissa auttaa kernelin vaihtaminen laitteistokohtaiseen kerneliin yleensä hyöty on kuitenkin vähäinen.
Ikkunointi-ympäristö voi olla liian raskas, toimisiko jokin kevyempi ikkuna-manageri paremmin?
Käytetty ohjelmisto voi olla liian raskas koneelle: Esim. toimisto-ohjelmistoon on usein integroitu taulukkolaskenta, tekstieditori yms. kaikki samaan ja tämän käyttäminen voi olla raskasta. Tilalle löytyy kuitenkin erillisiä editoreja ja taulukkolaskenta-ohjelmia, joiden toiminta voi olla sujuvampaa.
Nettiyhteys hidastelee? Netin yli käytössä voi todellinen syy hidastelulle olla netin hitaus ja katkeilu ja kone on itse asiassa ihan riittävä.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih395150Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j5181720Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens771100Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä3591008- 77943
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä53921- 59860
- 228814
Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.50803Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen saadakseen pidettyä Tarja Pirkkalaisen virassa
Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen kaupungin johtamisjärjestelyiden muutokses58738