Olenko ymmärtänyt oikein, että helikopterissa aluksen päällikkö ("kapteeni") istuu oikeanpuoleisessa penkissä, kun kiinteäsiipisessä vasemmanpuoleisessa? Mistä tämä ero mahtaa johtua?
Päällikön paikka hekossa
8
703
Vastaukset
- Anonyymi
Päälikkö on sanonut minulle , että paikka on sillä puolella missä on vinssi.
Kopteri nousukahva on keskellä. - Anonyymi
Riippuu kopterista. Toisissa vasemmalla, toisissa oikealla.
- Anonyymi
Noususauva on kamovissa ja muissakin helikopterin tapaisissa, istuimien vasemmalla puolella, jolloin oikeasta sivuovesta on helpompi kavuta oikealle istuimelle.
Kahden lennettävissä koptereissa lentäjä lentää oikealta istuimelta ja vasemman istuimen lentäjä huolehtii mittareista ja radioliikenteestä että ilmatilan tarkkailusta, muun kohtaavan ja samassa korkeudessa lentävien suhteen.
Lentokoneissa, vaikkapa parisataa paikkaisissa matkustajalentokoneissa, perämies istuu oikealla ja lentää konetta, käytellen liitolaippoja ja laskusiivekkeitä että laskutelinevipua ja kaasuvipuja.
Kapteeni istuu oikealla ja huolehtii radioliikenteestä, lentokartoista, mittareista ja visuaalisesta ilmatilan seurannasta.- Anonyymi
Ei kai perämies ja kapteeni kumpikin sentään oikealla istu. Samalla pallilla siis.
- Anonyymi
"Lentokoneissa, vaikkapa parisataa paikkaisissa matkustajalentokoneissa, perämies istuu oikealla ja lentää konetta, käytellen liitolaippoja ja laskusiivekkeitä että laskutelinevipua ja kaasuvipuja.
Kapteeni istuu oikealla ja huolehtii radioliikenteestä, lentokartoista, mittareista ja visuaalisesta ilmatilan seurannasta."
Taidat olla oikein asiantuntija. Kerro mitä noi liitolaipat ovat? - Anonyymi
Purjelentokoneissa, vaikkapa astir cs on liitolaipat. Ne nousevat lentäjän käyttämällä vivulla 15 astetta ylätaka viistoon siiven jättöreunassa, kun lähdetään liukuun noston jälkeen. Liussa ne lisäävät liitolukua, lisäävät syöksynopeutta. Korkeus kaksisataa metriä vedetään nopeus korkeudeksi jonka jälkeen liitolaipat vivulla siiven tasaisiksi, etsitään nosto, termiikki, jossa noustaan pilvenpohjiin.
Kilpailussa, jota kaikki harrastelentäjät eivät suosi, liitolaipat mahdollistavat suuret syöksynopeudet. Syöksynopeus ei kasva purjelentokoneessa vaikka lisäisi syöksykulmaa. Tietty enimmäisnopeus. Harraste purjelentämistä on hauska harrastaa kilpailutyyliin, pommittaen, keskinopeutta kasvattaen.
Liitoluku vaikkapa yksi viiteenkymmeneen, tarkoittaa että kilometrin korkeudesta lentokone, purjelentokone, liitää 100 kilometrin nopeudella, 50 kilometrin matkan pääpyörän koskettaessa tasamaata. Kahden kilometrin korkeudesta vastaavasti 100 kilometriä pitkä liuku.
Matkustaja lentokoneissa on myös mahdollista liitolaippa yhdistettynä laskusiivekkeeseen. Poistetaan vain rajoitinpultit.- Anonyymi
Tuollaisia laippoja ei ole moottorikoneissa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuollaisia laippoja ei ole moottorikoneissa.
Löytyy monestakin moottorikoneesta kun halutaan nopeutta lisää jolloin laskusiivekevivusta löytyy negatiiviset asetukset.
Ainakin joskus lentämässäni pienkoneessa (Maule 7) oli tuollainen systeemi ja joissain liikesuihkuissa olen noita tavannut.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 692713
- 632654
- 681792
- 241617
- 201550
Tykkään susta
Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä91480- 151392
- 381233
- 401203
Onko meillä
Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko81197