https://www.is.fi/autot/art-2000008667168.html
Oy Teboil Ab pyysi sanomalehti Kalevaa korvaamaan sota-sanat Venäjälle ystävällisemmillä termeillä
Laajan ostoboikotin kohteeksi joutuneen polttoaineyhtiön mielestä Ukrainassa on yhä käynnissä korkeintaan konflikti.
Suomalaiset ovat boikotoineet Teboil-asemia ketjun Lukoil-yhteyksien vuoksi. KUVA: MIKKO STIG
Tommi Lempinen
11:44
OY TEBOIL AB on pyytänyt Oulussa ilmestyvää sitoutumatonta sanomalehti Kalevaa pidättäytymästä sanan ”sota” käytöstä Teboilia koskevassa uutisoinnissa.
Kalevan mukaan pyyntö liittyi lehden Teboil-uutisointiin liittyvään journalistiseen tarkistusprosessiin. Prosessissa haastateltava saa sitaattiensa ohella nähdä myös niiden kontekstin eli käytännössä valmiin jutun.
Lue lisää: Myös valtio harkitsee Teboil-boikottiin liittymistä – selvitys hallitukselle kello 17
Teboilin Kalevalle tekemän pyynnön mukaan Ukrainan sotaa pitäisi kutsua lehden jutuissa sodan sijasta korkeintaan konfliktiksi.
– Me olemme tehneet sen linjauksen, että emme osallistu poliittisiin keskusteluihin emmekä siksi käytä sanaa sota, Oy Teboil Ab:n viestintäjohtaja Toni Flyckt perustelee pyyntöään Kalevassa.
Lue lisää: Myös Autoliitto liittyy Teboil-boikottiin – näin loppuu lähes 130 000 suomalaista kattava alennusyhteistyö
Oy Teboil Ab:n omistaa kokonaisuudessaan venäläinen öljyjätti Lukoil.
Myös presidentti Vladimirin Putinin hallinto on määrännyt, että Ukrainan sotaa ei kutsuta sodaksi.
Sanan ”sota” sijasta Venäjällä on käytössä nimitys ”erikoisoperaatio”.
Se oli sitten viimeinen naula Teboilin arkussa
Oy Teboil Ab pyysi sanomalehti Kalevaa korvaamaan sota-sanat Venäjälle ystävällisemmillä termeillä
5
82
Vastaukset
- Anonyymi
Kiinan presidentti käytti Ukrainan konfliktista juuri hiljan kiellettyä sanaa sota. Tuleekohan Kiinan presidentille nyt 15 vuotta vankeutta?
- Anonyymi
Ihan järkkyä Suomalaisen suusta. Allegrossa on venäjän suuntaan tilaa, jos Teboilin Suomen johto on noin sinnepäin kallellaan.
- Anonyymi
"Suomen arkussa"!!!
- Anonyymi
Ostakaa veribensaa Teboililta!
- Anonyymi
Veripensa kelpaa hyvin jos myyvät litran , alle 2 euroa. 😗😇😋
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa732480En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos361799- 101654
Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin3721587Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly181552Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681407- 1111187
- 121128
En muuttaisi sinusta mitään
Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul91105- 201019