Otsikko on vanha Suomalainen sanonta, joka on kulkenut sukupolvelta toiselle ties kuinka kauan. Mistä se on saanut alkunsa tai sanonta, että Suomalaiset ovat kateellista kansaa?
Sanonta ja tapa ovat perimätiedon mukaan peräisin jo rautakauden Suomesta jolloin Suomeen virtasi väkeä niin idästä kuin lännestäkin. Varsinkin Eteläiseen Suomeen asuttautui ryhmiä jotka muodostuivat omiksi kuppikunnikseen. He varmasti pyrkivät myös sohimaan toisiaan, jos se oli oman kuppikunnan edun mukaista. Maailmalla eli nyt ihan Suomen nimellä oman kylän ulkopuolella liikkuessa oli varmaankin syytä olla varuillaan ja peittää vaurautensa tai minkä sitten onneksi käsittikin. Muuten naapurikuppikunnan eli toisen kulttuurin ja heimon edustaja saattoi sohaista ja yrittää varastaa itselleen jotain toiselta. Tällaiseen oli olemassa Magiaakin, Vanha kansa keksi paran. Para kävi varastamassa naapuri/viholliskuppikunnasta vaurautta ja hyvinvointia, lypsi heidän lehmänsä ja toi maidon Paran käyttäjälle...tai ainakin tällaiseen taikuuteen uskottiin...
Lieneekö näiltä ajoin peräisin myytti ajatuksesta Suomalaisista naapurikateellisena kansana .
Kenties myyttiä levittivät Suomenniemellä käyneet vierailjat kauppiaat ym, jotka eivät jääneet tänne asumaan. Ja toisaalta noista olosuhteista ehkä olisi jäänyt myös Suomalaiseen perimätietoon ajatus Suomalaisista naapurikateellisina ihmisinä.
Miten lienee...Vanha perimätieto voi nimittäin mennä sukupolvelta toisella satojen kenties tuhannenkin vuoden ajan...
Kellä onni on se onnen kätkeköön...
3
271
Vastaukset
- Anonyymi
Itselle kateuden tunne on vieras, mutta tunnen lähipiirissäkin kateellisia ihmisiä.
Esim. minulla on varallisuutta ja autan mielelläni rahoillani lapsiani, mutta pidän visusti suuni, etteivät puolisoni sisarukset saa selville, miten vakaa taloutemme on. Rahan lainaamisesta ei tulisi loppua, jos he tietäisivät, ett sitä olisi helposti saatavissa.
Olen sanonut, että pankista saa lainaa, mutta kun meiltä sitä saa ilman kuluja ja korkoja, niin ei pankin lainat kelpaa. Viisas sanonta siis, kel onni on se onnen kätkeköön. Muistuttaneeko nykyajan Helsinki tuollaista tänä päivänä. Kuppikuntia, alakultuuriryhmiä, kultteja ties mitä on Helsinki täynnä. Joskus pohtiessani rautakautisen yhteiskunnan olemusta täällä keskusteluissa, eräs keskustelija kehoitti minua menemään Helsingin kapakoihin ja kertoi rautakautisen maailman löytyvän sieltä...tätäköhän hän mahtoi tarkoittaa?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih465377Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j5561947Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens771120Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä3591028- 77973
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä53941- 59880
- 228834
Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.50823Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen saadakseen pidettyä Tarja Pirkkalaisen virassa
Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen kaupungin johtamisjärjestelyiden muutokses58748