Voiko MS-tauti aiheuttaa näköhäiriöitä muuten kuin näköhermontulehduksen kautta?

Anonyymi

Minulla on MS-tauti diagnosoituna. On ollut nuoresta lähtien harvakseltaan näön sumenemista, välkkyviä valoja, varjoja, silmien hetkellistä sokaistumista niin että näin vain valoa. Hiljakseen vuosien varrella kaukonäköni on huonontunut. Silmäni ovat myös hyvin herkät häikäisylle.

Kummallista on, että magneettikuvissa tai lääkärin katsoessa silmänpohjaa, minulla ei näy MS-vaurioita ollenkaan näköhermoissa. MS-vaurioni ovat muualla aivoissa.

Silmälääkäri tutki silmäni eikä myöskään löytänyt mitään poikkeavaa.

Eli silmät ja näköhermot kunnossa.

Onko mahdollista että MS-vauriot jossain muussa kohdassa aivoja voivat aiheuttaa näköhäiriöitä? Aivoissahan on sellainen alue kuin näköaivokuori, jossa ymmärtääkseni silmien ja näköhermojen välittämä informaatio tulkitaan. Voiko MS-tauti aiheuttaa vaurioita näköaivokuoreen tai johonkin aivojen alueeseen joka on yhteydessä näköaivokuoreen, jolloin MS-tauti sitä kautta aiheuttaisi näköhäiriöitä?

2

1094

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Lyhyesti ja ytimekkäästi kyllä voi, mutta se näköhermotulhdus on tavallisin!

Mainitsemasi silmäoireet on mulle hyvin tuttuja. Kyseistä diagnoosia mulla ei ole eikä muutakaan millä ko. oireita selittää paitsi elektrolyytit osaltaan.Mulla on ollut näössä vikaa jo vaikka miten pitkää, toisessa silmässä enemmän ja toisessa vähemmän, mutta pysyi hyvin tasaisena kauan. Kunnes jo n. 15 vuotta sitten paremmassa silmässä alkoi noita kyseisiä oireita ja noin 3 kk:n kuluessa palautui ennalleen. Sittemmin on molemmissa silmissä ollut ajoittain samaa mutta lievempänä, paitsi se eräs tilanne milloin molemmilla silmillä näin vain valonvälähdyksiä! Väsymys ja fyysinen uupumus tuntuisi jotenkin herkistävän noille silmäoireille.

Monisairas

Monisairas

• Anonyymi

Vähän vielä jatkan...

En tiedä voiko sanoo varmasti, että näköhermo täysin kunnossa. Esimerkiksi DAI mistä mulla maininta ja aihelöydös voi auheuttaa vaikeasti havaittavia solutason muutoksia, joita ei voi varmentaa perusviipalekuvauksilla. En tiedä voisiko jotkut silmäoireet tuolla selittyä, mutta nuo vaihtuvat oireet tuskin eikä edes ajallinen yhteensopivuus täsmää. Eikä tuo ykeisuupumuskaan taida siitä johtua kuin osaksi.
      Eikä elektrolyyttihäiriöt tee vilkkuvia valoja ja varjoja yms vaan lähinnä vaikeuttaa säätöä lähi- ja kaukonäon välillä.

Voi olla, että sulla joskus näkyy selitys oireille kuvissa ja uskon myös, että tulevaisuudessa kyetään kudosnäytteistä varmentamaan näitä epäselviä tapauksia.

Monisairas

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      74
      3042
    2. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      71
      2911
    3. Muutama syy

Sille miksi IRL kohtaaminen on hänelle vaikeaa
      Ikävä
      68
      1842
    4. Tykkään susta

Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä
      Ikävä
      19
      1762
    5. Onko kaikki hyvin, iso huoli sinusta

Miten jakselet? Onko sattunut jotain ikävää. Naiselta
      Ikävä
      27
      1671
    6. Onko kaivatullasi

Hyvä vai huono huumorintaju?
      Ikävä
      24
      1667
    7. Estitkö sä minut

Oikeasti. Haluatko, että jätän sun ajattelemisen? :3
      Ikävä
      20
      1630
    8. Tiedätkö tykkääkö

Kaivatustasi siinä mielessä joku muukin kuin sinä itse
      Ikävä
      48
      1317
    9. Millainen meno

Viikonloppuna? Mulla hirvee vitutus päällänsä. Onko muilla sama tunne??
      Ikävä
      38
      1293
    10. Onko meillä

Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko
      Ikävä
      9
      1289
    Aihe