Moi.
Mie aloitan siis ensi syksynä toisen asteen opinnot ja luultavasti toisella paikkakunnalla. Ainoat kaverit menee opiskelemaan toisiin kouluihin, joten joudun aloittamaan opinnot ihan yksin. En ole koskaan ollut maailman sosiaalisin ihminen, näet uusille ihmisille puhuminen aiheuttaa minulle ahdistusta ja arvostelluksi tulemisen pelkoa. Haluaisin kovasti saada uusia kavereita, mutta ahdistukseni takia se on minulle hyvin hankalaa.
Onko kellään ollut samanlaisia tuntemuksia kuin minulla ja olisiko mitään vinkkejä miten ehkä pystyisin lieventämään ahdistustani? :)
Ahdistuneelle vinkkejä kavereitten tekoon?
1
146
Vastaukset
Moi!
Olet rohkea, kun olet aloittamassa koulun, josta et oletettavasti tunne montaakaan ihmistä etukäteen. On hienoa, että mietit asiaa jo nyt ja jos olisin sinä, keskittyisin miettimään asioita, joilla voit helpottaa/mahdollistaa itsellesi uusiin ihmisiin tutustumisen.
Millaiset asiat voisivat saada sinut jännittämään uusia ihmisiä vähemmän? Olisiko heihin helpompi tutustua jonkin tekemisen avulla? Mitä sellainen tekeminen voisi olla?
Entä tiedätkö mistä pelkosi arvostelua kohtaan nousee? Mikä helpottaisi oloasi tässä asiassa?
Ajattelen, että lähtökohtaisesti me ihmiset haluamme yleensä nähdä toisemme positiivisessa valossa ja haluamme uskoa toisistamme hyvää. Uskon, että uudessa koulussa on varmasti joku muukin, joka kaipaa uutta kaveria ja jos koululla järjestetään ryhmäytystä tai muuta yhteistä tekemistä koko porukalle niin mene rohkeasti mukaan. Voit aluksi toimia vaikka enemmän tarkkailijaroolista ja katsella millaista porukkaa siellä on. Kaikkea hyvää sinulle jatkoon.
- Marika, Jyväskylän nettisaapas
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih465727Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j5852160Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens821161Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä3591038- 771013
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä53981Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.61926- 60897
- 228844
Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen saadakseen pidettyä Tarja Pirkkalaisen virassa
Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen kaupungin johtamisjärjestelyiden muutokses58768