Tarjoatteko ristiäisissä kuohuviiniä?Jos, niin missä vaiheessa malja kohotetaan?Sarjassamme tyhmiä kysymyksiä...
Kuohuviini?
17
7037
Vastaukset
- tarja
ole yksissäkään sellaisissa ristiäisissä ollut missä olisi tarjottu.
Enkä osaa kyllä sanoa missä vaiheessa se tarjottaisiin,ehkä juuri kun kastetilaisuus on päättynyt,ennen kahvittelua,itse olen kyllä vähän vanhoillinen vissiin tässä asiassa,etten ilkeäisi papin läsnäollessa tarjota... - äitie
en oikein osaa yhdistää ristiäisiä ja alkoholia. jos haluatte maljan lapselle kohottaa, niin käyttäkää edes alkoholitonta juomaa.
kyse on kuitenkin seurakuntaan liittämisestä ja Jumalan lapseksi antamisesta. nimenhän voi antaa ilman kirkollisia ristimisiäkin.
malja? toimituksen jälkeen jaetaan maljat ja kohotetaan ne, ennen kahville/ruualle käyntiä. - Mamma
Moi,Me ainakin ajateltiin tarjota kuoharit ristiaisissa. Sopivaksi hetkeksi ajateltiin kastetoimituksen jalkeen, ennen ruokaa ja kahvia. Mikas juhlapaivaa paremmin sopii kuin onnittelumalja!
- äitikkäinen
Eipä minusta kuulu vauva ja alkoholi samaan juhlaan, eihön se viini kuulu rippijuhlaankaan muuta kuin ehtoollispöydässä.
- äitee +4
tuohon juhlaan ei alkoholi kuulu toisin kuin nimiäisissä sen voi hyvin ottaa mukaan.
- Autoilijan erikoinen
Ristiäisissä ei meilläkään ole kuohuviiniä tarjottu, mutta rippijuhlissa on. Onhan se nuoren 1. Suuri Juhla ja maljan kohotus paikallaan. Onpa meidän juhlissa pappikin maljan nostanut, mitäs pahaa siinä on?
Muistakaa aina varata myös alkoholiton vaihtoehto, meidän suvussa ainakin se tekee paremmin kauppansakin.
- xxx
olen eri mieltä.
kyllä ristiäisissä voi kuohuviini lasillisen tarjota aikuisille vieraille juhlan kunniaksi.
ajankohta voisi olla kahvittelun jälkeen,kun pappikin on lähtenyt.
itselläni on 2 lasta ja molemmissa on yksi lasillinen tarjottu kuohuviiniä.vieraat kun ovat
oleet niin tuttuja.
itse olen 3:lle lapselle kummi ja kahdessa niissä
tarjoiltiin lasi kuohuviiniä.ja toisessa kohteliaasti,myös papille tarjottiin,joka myös
kohteliaasti kieltäytyi,koska oli autolla ja pyysi
jotain muuta kylmää juotavaa,eli hänelle kelpasi
sitten limu(shamppanja lasista)!:)
ei se ole ryyppäämistä,vaan maljan kohotus
juhlapäivän kunniaksi.!- Matilda
Kiitos teille kaikille kommnteista.Täytyy harkita tuota kuohariasiaa...netistä vaan löysin vinkkejä ristiäisiin.Itse olen ollut useissa ristiäisissä, mutta kuohoviini ei ole koskaan tarjottu, ajattelin siis kysäistä, kuinka yleistä käytäntö on.
- kannata
leikkiä parempaa mitä oikeasti on.
- on tarjottu
Meillä on tarjottu kuohuviinilasilliset molempien lasten ristiäisissä, toimituksen jälkeen lapsen kunniaksi, ennen kahveja.
Pappi oli läsnä ja otti myös kummallakin kertaa (sama pappi) lasillisen.
Mielestäni kyllä kuohuviinimalja sopii erinomaisesti. Juhlistaa hetkeä kun kohotetaan lapselle malja. - marina
miksi sen täytyy olla kuoharia?
onnittelumaljan voi kohottaa alkoholittomallakin juomalla. meillä on ollut sekä rippi-, että yo-juhlissa onnittelumaljoina mustaherukanlehdistä tehtyä "lemmenjuomaa" ja jos sen täytyy olla kuoharia, niin onhan sitä olemassa alkoholittomanakin.
kuten joku edellisistäkin kirjoittajista mainitsi, niin minunkaan mielestäni alkoholi ja lapsi eivät kuulu missään muodossa yhteen. - tiinu
mielestäni voi aivan hyvin tarjota kuoharia ristiäisissä... kysymys on kuitenkin niin pienestä määrästä alkoholia, että on vähän turha sanoa, että lapsi ja alkoholi ei kuulu yhteen.
ja kyllähän useimmissa häissä ja rippijuhlissakin tarjotaan kuoharia vaikka onkin kirkolliset toimitukset kysymyksessä... muistaa vain laittaa alkoholittoman vaihtoehdon tarjolle...- Make 82
Onpa kyllä kumma ku pitää joka paikassa alkoholilla läträtä. Ei mtn viinoja varsinkaan ristiäisiin. Ajattelitko tarjota papillekin? :o
- henni
Make 82 kirjoitti:
Onpa kyllä kumma ku pitää joka paikassa alkoholilla läträtä. Ei mtn viinoja varsinkaan ristiäisiin. Ajattelitko tarjota papillekin? :o
Mitähän ihmeen viinalla läträämistä se on jos yhden lasin per aikuinen tarjoaa kuoharia???
Tietenkin se voi mennä läträämiseksi jos vieraalla on omatkin juomat mukana(kuoharista tuskin riittää läträttäväksi jos on ostanut sitä vain maljoja varten) ja jos ei pysty hillitsemään omaa alkoholin juontiaan!
Ja kyllä minä ainakin sitä papille tarjoaisin, mutta ymmärrän jos kieltäytyy ja pidän huolen, että tarjolla on myös alkoholiton vaihtoehto. Kyllä mielestäni niin hienoa tilaisuutta kun kaste voi kuoharilla juhlistaa jos haluaa (itse toimituksen jälkeen vasta tietenkin!).Yksi kuoharimalja ei tee juhlasta sen huonompaa eikä sen parempaa, mutta en näe asiassa mitään pahaakaan kun kuitenkin on noin pienestä alkoholimäärästä kysymys. - Mou
Make 82 kirjoitti:
...suomalaista ajattelua alkoholin käytöstä, sitä on täällä niin paljon alkoholismia, että se (alkoholi) yhdistetään aina kännäämiseen, eikä sitä voida ajatella maljana lapselle, kuten esin Keski-Euroopassa tehdään, säälittävää!
- Mä vaan
Olin eilen kastejuhlassa ja siellä tarjottiin alkoholitonta boolia,jossa oli muistaakseni mustaherukkamehua ja Spritea. Oli hyvää ja raikasta,sai paljon kehuja.....
- äippä
Meillä oli lauantaina ristiäiset ja kyllä tarjottiin kuohuviiniä vieraille. Ei kai se ole viinalla läträämistä, jos lasilliset kohottaa. Pappikin kohotti maljat kansaamme.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih395150Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j5181720Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens771100Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä3591008- 77943
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä53921- 59860
- 228814
Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.50803Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen saadakseen pidettyä Tarja Pirkkalaisen virassa
Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen kaupungin johtamisjärjestelyiden muutokses58738