Onko Septuaginta epäonnistunut käännösyritys vai kristittyjen korrutpima Tanak?

Anonyymi

Olen katsonut joitakin Rabbi Tovia Singerin videoita tubesta (ovat mainioita videoita ja suosittelen ehdottomasti katsomaan). Mutta tänään katsoessani taas Rabbi Tovia Singerin videoita tulin törmänneeksi yhteen hänen videoista, jossa hän esittää näkemyksen että Septuaginta ei ole juutalainen kirjoitus vaan että se onkin kristittyjen korruptoima versio juutalaisesta Tanakista, jossa kristityt ovat tahallaan ja tarkoituksen hakuisesti muunellut Tanakin sanaa omiin tarkoitusperiään varten. Suomalaista koulua käyneenä, minulle on kuitenkin koulussa opetettu että Septuaginta on juutalainen käännöstyö ajalta ennen ajanlaskun alkua ja että Alexandriassa valittiin 72 taitavaa juutalaista kirjuria suorittamaan Tanakin kääntämisen hepreasta kreikaksi. Ja näin olen tähän asti uskonut. Joten mitä Rabbi Tovia Singer mahtoi sanomallaan tarkoittaa?

4

118

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

En tiedä mitä Singer on tarkoittanut, mutta koulussa oppimasi käsitys on oikea.
      Obadja.

• Anonyymi

Kaikki johtuu siitä kuinka heprea on lähes mahdoton kääntää oikein , koska käännöksen oikeita mahdollisuuksia on niin paljon. Vielä vaikeampaa on kääntää jos vokaalit puuttuvat.

• Anonyymi

Voi hyvin kääntää, jos osaa Vanhaa hepreaa.
        Obadja.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Voi hyvin kääntää, jos osaa Vanhaa hepreaa.
        Obadja.

Voi kääntää yhden version ja sitten toisen, kolmannen... koska heprea kääntyy niin.

Jotkut puhuu rabbien ”tulkinnoista” tai siitä että ”rabbit kinastelevat” oikeasta käännöksestä. Totuus on se, että oikeita käännöksiä on monia. Niistä pitää vaan etsiä se oma.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      104
      3384
    2. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      88
      3073
    3. Tykkään susta

Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä
      Ikävä
      20
      1933
    4. Muutama syy

Sille miksi IRL kohtaaminen on hänelle vaikeaa
      Ikävä
      69
      1906
    5. Onko kaikki hyvin, iso huoli sinusta

Miten jakselet? Onko sattunut jotain ikävää. Naiselta
      Ikävä
      38
      1857
    6. Estitkö sä minut

Oikeasti. Haluatko, että jätän sun ajattelemisen? :3
      Ikävä
      21
      1741
    7. Onko kaivatullasi

Hyvä vai huono huumorintaju?
      Ikävä
      24
      1687
    8. Pettymys! Tähdet, tähdet -kisassa tämä erikoisjakso pois - Pistänyt artistit todella lujille!

Tähdet, tähdet -kisa on edennyt genrestä toiseen. Mutta erästä monen toivomaa erikoisjaksoa ei tällä kaudella nähdä. Voi
      Tv-sarjat
      34
      1439
    9. Onko meillä

Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko
      Ikävä
      9
      1349
    10. Tiedätkö tykkääkö

Kaivatustasi siinä mielessä joku muukin kuin sinä itse
      Ikävä
      48
      1337
    Aihe