Suunnistuskompassin neularasia on muovia, joka on täytetty nesteellä.
Oikein kylmällä säällä rasin sisällä liikkuu kupla, mutta lämpimässä kuplaa ei ole.
Onko se niin, että kyseessä ei ole ilmakupla vaan tyhjiökupla? Neste siis kutistuu enemmän kuin muovirasia ja erotus näkyy kuplana.
Toki sinne voi ilmakuplakin tulla, mutta silloin neularasia on rikki eikä kupla katoa lämpimässä.
Nesteen lämpölaajeneminen vs. muovin lämpölaajeneminen.
8
111
Vastaukset
- Anonyymi
Todennäköisesti on juuri niin, että nesteen lämpölaajeneminen on suurempi ja paine-eron vuoksi neste (mitä se sitten lieneekään), höyrystyy, ja muodostaa kaasukuplan.
Yleensä jotkut kylmää kestävät nesteet ovat herkkiä paineelle.- Anonyymi
Sitä olen miettinyt miten tehdään, vaikkapa tuollainen kompassi, jossa on tila joka on täynnä jotain nestettä. Onko siinä joku ohut putki josta tyhjä sisus täytetään nesteellä ja lopuksi putki jotenkin sulatetaan umpeen? Eihän minkään kannen liimaus onnistu rasiaan joka on piripintaan täynnä nestettä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sitä olen miettinyt miten tehdään, vaikkapa tuollainen kompassi, jossa on tila joka on täynnä jotain nestettä. Onko siinä joku ohut putki josta tyhjä sisus täytetään nesteellä ja lopuksi putki jotenkin sulatetaan umpeen? Eihän minkään kannen liimaus onnistu rasiaan joka on piripintaan täynnä nestettä.
- Se suljetaan nesteeseen upotettuna.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
- Se suljetaan nesteeseen upotettuna.
Ei tartu liima nesteessä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitä jos käyttää jotain muuta kuin erikeepperiä?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitä jos käyttää jotain muuta kuin erikeepperiä?
...mikään liima.
- Anonyymi
Kompassin neste ei ole vettä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mistä tiedät, että rasia on liimattu? Voihan se olla hitsattu esimerkiksi laserilla tai ultraäänellä.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih465307Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j5421848Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens771110Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä3591018- 77963
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä53941- 59870
- 228824
Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.50813Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen saadakseen pidettyä Tarja Pirkkalaisen virassa
Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen kaupungin johtamisjärjestelyiden muutokses58748