Oksaalihappo aluvanteiden pesuun ?

Anonyymi

10% oksaalihappoa liotettuna pikku sumutinpulloon eli vaikka desilitra 0.1l oksaalihappojauhetta ja 9desilitraa lämmintä vettä ja kunnon ravistus että on liuosta eikä suuttimen tukkivaa raetta ja suihkutus vanteisiin ja jonkun minuutin kosteana olo ja harjaa vanteita ja lopuksi kun kaikki irronnut vaikka välillä lisäruiskutusta harjauksen yhteydessä ja huolellinen huuhtelu kylmällä vedellä niin missä menee vikaan? Vanteiden vahaus lopuksi.

2

1124

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Tuo hapotus ja liuotinpesukin on turha, jos olet vahannut vanteesi uudesta asti huolella.

Minä vahaan vanteet ennen säilöön laittoa aina kahteen kertaan. Ennen vahausta pesu autoshampoolla riittää. Pesu poistaa kuran ja jarrupölyn. Liuotinaineita tai happoja ei tarvita. Jos jotain pikijäämiä jää, ne lähtee autovahalla.

Minulla on (tai oli, koska myin pois auton ja vanteet) 21 vuotta vanhat aluvanteet tuolla tavalla hoidettuna vielä lähes uutta vastaavassa kunnossa - myös jarrulevyn puolelta.

Veneen gelcoat-pinnan puhdistuksessa oksaalihappoa joutuu joskus käyttämään. Pinttynyt keltainen likaraita lähtee sillä. Niin lähtee suojaava vahakin. Käsittelyn jälkeen vahaan pinnan neljästi. Ilman suojaavaa vahaa lika tarttuu entistä lujemmin kiinni. Moninkertainen vahauskaan ei aina riitä suojaukseksi ja joskus keltainen raita taas syntyy ja happokäsittely on tarpeen. Aluvanteille oksaalihappoa en ole tarvinut.

• Anonyymi

Nooo auto ostettu käytettynä vm 2004 josta edellinen omistaja oli käyttänyt 6v ja siitä lähtien käytössäni sisältäen vain kylmä pesun harjalla aika usein. Vanteet ei ole oikeastaan kovin pahat edes mutta nyt jyräytän ne oksaalihappo hellään huomaan kun vaihdan samalla uudet renkaat tallissa. Ei olevikinä vahattu mutta ihmeen ehjänä ne on pysyneet. Tiiä vaikka lopuksi ruiskutan jonkin metallilakan kun kerta on paljaana. Normi 5puolaiset 16” ei mitkään eksoottiset.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      69
      2703
    2. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      63
      2634
    3. Muutama syy

Sille miksi IRL kohtaaminen on hänelle vaikeaa
      Ikävä
      68
      1782
    4. Onko kaivatullasi

Hyvä vai huono huumorintaju?
      Ikävä
      24
      1617
    5. Estitkö sä minut

Oikeasti. Haluatko, että jätän sun ajattelemisen? :3
      Ikävä
      20
      1540
    6. Tykkään susta

Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä
      Ikävä
      9
      1470
    7. Onko kaikki hyvin, iso huoli sinusta

Miten jakselet? Onko sattunut jotain ikävää. Naiselta
      Ikävä
      15
      1382
    8. Millainen meno

Viikonloppuna? Mulla hirvee vitutus päällänsä. Onko muilla sama tunne??
      Ikävä
      38
      1233
    9. Onko meillä

Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko
      Ikävä
      8
      1197
    10. Tiedätkö tykkääkö

Kaivatustasi siinä mielessä joku muukin kuin sinä itse
      Ikävä
      29
      1131
    Aihe