Täällä palstalla näkee usein varsin provosoitunutta keskustelua siitä, onko järkevää ajaa talvirenkaat loppuun kesäkäytössä, siis joko nypityt nastarenkaat tai kitkarenkaat.
Toisaalta näkee suoranaista riidanhaastamista sen suhteen, että nastarenkaiden käyttäminen talvella olisi muka oikea ongelma ja jotenkin "haitallista" Euroopan Unionin pohjoisimmassa osavaltiossa. Kitkoihin kuulemma pitäisi kaikkien siirtyä.
No mikä tässä on se ongelma. Vastaus: Se aina jankutettu "varmuuden vuoksi turvallisin vaihtoehto". Käytännössä kesäaikaan "varmuuden vuoksi turvallisin" vaihtoehto on laadukas uusi kesärengas. Talvella "varmuuden vuoksi turvallisin" on laadukas uusi nastarengas.
Jos sitten näistä vähemmän turvallisista vaihtoehdoista pitäisi valita se, ajanko talvella kitkarenkailla vai kesällä vanhoilla kitkarenkailla tai nypityillä nastarenkailla, niin valinta on selvä. Ei vanha talvirengas ole kesällä lähellekään niin altis vaaratilanteille kuin huono talvirengas (kitkarengas) voi olla talvella! Kitkarengas on nastarenkaaseen verrattuna vähän sama kuin kytkisi auton toisen jarrupiirin pois käytöstä, sillä ajatuksella että "pärjään kyllä kokemuksella ja ajamalla varovasti". Toisaalta kesällä taas kukaan ei pakota ajamaan mutkateillä ja kaatosateessa tuhatta ja sataa jos ei ole priimarenkaita alla, eikä välttämättä osa autoilijoista poistu 80 km/h rajoitusalueelta lainkaan.
Kaksinaismoralismia
9
179
Vastaukset
- Anonyymi
E ole tainnut tutustua näihin uudempiin ja parempiin kitkarenkaisiin?
- Anonyymi
Eivät fysiikan lait ole tässä välissä mihinkään muuttuneet. Sen lisäksi kitkarengas on monilta ominaisuuksiltaan paljon huonompi kompromissi (mm. märkäpito) kuin kuin nastarengas, kun nastojen puuttumista joudutaan kompensoimaan kumiseosta optimoimalla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eivät fysiikan lait ole tässä välissä mihinkään muuttuneet. Sen lisäksi kitkarengas on monilta ominaisuuksiltaan paljon huonompi kompromissi (mm. märkäpito) kuin kuin nastarengas, kun nastojen puuttumista joudutaan kompensoimaan kumiseosta optimoimalla.
Ei ole märkäpidossa mitään merkittävää eroa. Ainoa ero oikeasti on vain kiillottuneen jään kanssa ja sitä olosuhdetta on vain kiertoliittymissä ja risteysalueilla kun olosuhde on otollinen ja se on todella helppoa ennakoida.
Minä en enää koskaan hanki nastarenkaita ja kesät ajan oikeilla kesärenkailla.
- Anonyymi
Ennen valveutuneisuutta herättiin vuosia samoilla vuosirenkailla ja monet pyrkii nykyään samaan. Käykö kauan pysytellä ihan paikallaan sitten.
- Anonyymi
Miksi kitkarenkaiden heikompi märkäpito talvella on ongelma jos kesällä nastarenkaiden kesärenkaita huomattavasti huonompi märkäpito ei ole? Olennaista on oma pito suhteessa muihin autoilijoihin ja vanhoilla nastarenkailla kesäkelissä ruuhkassa äkkitilanteessa olet pulassa.
- Anonyymi
Kitkarenkaan huonompi märkäpito talvella ei ole erityisongelma, vaan ongelma on se ettei kitkarengas ole hyvä millään osa-alueella verrattuna nastarenkaaseen. Se pienempi ajomelukin on vähän niin ja näin eduksi laskettava, koska talvirenkaat meluavat lähinnä niissä olosuhteissa joissa niitä ei oikeastaan edes tarvita. Hyvin vähän ääntä sen sijaan tulee lumen ja jään peittämillä teillä. Jos nyt sattuisi toinen täysin lumeton talvi vielä toisen kerran elämässä (vrt. 2019-2020), niin sitten ehkä jotain oikeitakin syitä löytyisi kitkojen eduksi. En muista ainakaan miettineeni hymyssä suin renkaiden hiljaisuutta kun jouduin töissäni ajamaan kitkarenkain varustettua autoa huonossa kelissä. Ja olivat siis kuitenkin väitetysti premium-mallia. Ja vittuako sitä asfaltin kulumista nyt oikeasti suremaan, kyllä se raha on autoilijoilta moninkertaisesti kerätty ja kerätään jatkossakin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kitkarenkaan huonompi märkäpito talvella ei ole erityisongelma, vaan ongelma on se ettei kitkarengas ole hyvä millään osa-alueella verrattuna nastarenkaaseen. Se pienempi ajomelukin on vähän niin ja näin eduksi laskettava, koska talvirenkaat meluavat lähinnä niissä olosuhteissa joissa niitä ei oikeastaan edes tarvita. Hyvin vähän ääntä sen sijaan tulee lumen ja jään peittämillä teillä. Jos nyt sattuisi toinen täysin lumeton talvi vielä toisen kerran elämässä (vrt. 2019-2020), niin sitten ehkä jotain oikeitakin syitä löytyisi kitkojen eduksi. En muista ainakaan miettineeni hymyssä suin renkaiden hiljaisuutta kun jouduin töissäni ajamaan kitkarenkain varustettua autoa huonossa kelissä. Ja olivat siis kuitenkin väitetysti premium-mallia. Ja vittuako sitä asfaltin kulumista nyt oikeasti suremaan, kyllä se raha on autoilijoilta moninkertaisesti kerätty ja kerätään jatkossakin.
Kitkarengas on usein parempi lumessa kuin nastarengas.
Sun kannattaa oikeasti lukea talvirengastestit, niin voit päivittää tietosi nykyaikaan.
Tuo melujuttukin on aika naurettava, mieti vähän mitä kirjoitat vai oletko oikeasti noin pihalla. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kitkarenkaan huonompi märkäpito talvella ei ole erityisongelma, vaan ongelma on se ettei kitkarengas ole hyvä millään osa-alueella verrattuna nastarenkaaseen. Se pienempi ajomelukin on vähän niin ja näin eduksi laskettava, koska talvirenkaat meluavat lähinnä niissä olosuhteissa joissa niitä ei oikeastaan edes tarvita. Hyvin vähän ääntä sen sijaan tulee lumen ja jään peittämillä teillä. Jos nyt sattuisi toinen täysin lumeton talvi vielä toisen kerran elämässä (vrt. 2019-2020), niin sitten ehkä jotain oikeitakin syitä löytyisi kitkojen eduksi. En muista ainakaan miettineeni hymyssä suin renkaiden hiljaisuutta kun jouduin töissäni ajamaan kitkarenkain varustettua autoa huonossa kelissä. Ja olivat siis kuitenkin väitetysti premium-mallia. Ja vittuako sitä asfaltin kulumista nyt oikeasti suremaan, kyllä se raha on autoilijoilta moninkertaisesti kerätty ja kerätään jatkossakin.
Suurin osa talven kilometreistä tuli tänäkin vuonna lumettomilla ja jäättömillä teillä. Silloin nastarenkaat metelöivät asfalttia rouhien. Varsinkin aikaisin syksyllä ja myöhään keväällä nastarenkailla ajellaan täysin paljailla teillä. Ei renkaanvaihtoa voi jokaisen kelin mukaan tehdä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Suurin osa talven kilometreistä tuli tänäkin vuonna lumettomilla ja jäättömillä teillä. Silloin nastarenkaat metelöivät asfalttia rouhien. Varsinkin aikaisin syksyllä ja myöhään keväällä nastarenkailla ajellaan täysin paljailla teillä. Ei renkaanvaihtoa voi jokaisen kelin mukaan tehdä.
Paljon ajavalla se rengastus on kuitenkin aiheellista olla kunnossa. Tällöin pahimpien olosuhteiden välttely ei usein edes onnistu, kun taas vähemmän ajava saattaa jättää jonkun asiointireissun tekemättäkin kun on epävarma kelistä, itsestään ja renkaista. Pitää nyt muistaa vielä sekin, että onnettomuuteen joutuminen on todennäköisyyksien kauppaa, jossa onnettomuusriski kasvaa hyvinkin suorassa suhteessa ajettuihin kilometreihin, mikäli sitä ei muilla keinoilla pyritä aktiivisesti alentamaan. Onnettomuusriskin kannalta on ihan eri asia ajaa taksia ammatikseen heikoilla renkailla kuin käydä heikoilla renkailla ajellen "kylillä kaupassa" pari kertaa viikossa. Monesti taksia ajetaan vieläpä kohtuullisen heikolla palkalla, jolloin oma henki tulee myytyä huonoja renkaita käyttäen liian halvalla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1043374
- 883073
Tykkään susta
Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä201923- 691896
- 381847
- 211741
- 241687
Pettymys! Tähdet, tähdet -kisassa tämä erikoisjakso pois - Pistänyt artistit todella lujille!
Tähdet, tähdet -kisa on edennyt genrestä toiseen. Mutta erästä monen toivomaa erikoisjaksoa ei tällä kaudella nähdä. Voi341429Onko meillä
Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko91339- 481337