Täysin sekaisin suuntavilkun käytössä?

Anonyymi

Oletko, siltä näyttää hyvin monilla.

Tarkkailen miten muut käyttää suuntavilkkua ja todella usein voi laittaa merkille sen että paikat missä minä käytän vilkkua niin joku muu ei käytä ja taas paikat missä en vilkuta niin hyvin moni muu käyttää vilkkua. Ei niin kuin mitään järkeä, olettaen siis että itse toimin oikein, veikkaan että toimin oikein. Toimin usein vilkun suhteen täysin erilailla kuin muut, otan muut huomioon, kerron vilkulla ajoissa mitä aion, voisitko sinäkin!

Paikat missä ei ole mitään viestitettävää kellekkään vilkulla, hyvin moni käyttää vilkkua. Tälläinen paikka voi olla vaikka t-risteys missä käännyt oikealle eikä edes suojateitä joita ylitetään niin mikä sen vilkun käyttö oikelle idea on? Olen takanasi ja minulle on ihan sama käännytkö siinä oikealle vai vasemmalle enkä etukäteen tee sillä sinun vilkun kertomalla tiedolla yhtään mitään. Ei se haittaa mutta lue edelleen seuraava, ajan saman auton perässä edelleen. Tämä on hyvin arkista liikenteessä miten vilkkua käytetään.

Jatketaan, ajan perässäsi ja sitten käännytään kääntyvien ajokaistalle oikealle jossa ylitetään myös suojatie. Tässä et sitten käytä vilkkua, vaikka nyt se vilkun käyttö varoittaisi mahdollisia pyöräilijöitä siitä että olet kääntymässä yli suojatien.

Kaistanvaihdot, jos kerran viikossa edes näkisi sellaisen suorituksen että vilkku laitetaan päälle sitten lasket 5 sekunttia ja vasta sitten vaihdat kaistaa. Voisi vetää lipun salkoon. Eipä ole tarvinnut, 99% vaihtaa ajokaistaa niin että toisen puolen renkaat ylittää jo kaistojen ajoratamaalausta kun vasta sitten vilkku menee päälle. Eli vilkkua käytetään samalla kun rattia jo käännetään. Oletko ajatellut koskaan, et, mikä sen vilkun idea on.

Joissain paikoissa ennen kääntymistä helpottaa takana olevan liikenteen mahdollisuuksia reakoida kääntymiseesi ajoissa kunhan sinä laitat vilkun ajoissa päälle eikä vasta sitten kun juuri ole kääntymässä. Takana oleva liikenne voi valita esimerkiksi toisen ajokaistan ajoissa kun tietää aiot kääntyä koska esimerkiksi kääntymisesi aiheuttaa sen että pysäyttää sen ajokaistan liikenteen.

Suuntavilkulla on ideana kertoa ENNEN aiottua toiminpidettä että mitä aikoo KOHTA tehdä. Ei vilkkua tarvitse enää silloin kun jo teet, pieniä poikkeuksia lukuunottamatta mutta yleensä näin. Tämän voisi opetella about 80% liikenteen kuljettajista.

10

68

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Totta. Monet panevat vilkun päälle vasta siinä kohdassa, kun sillä ei ole enää mitään merkitystä.

      • Anonyymi

        Suurin osa toimii niin, ketkä muut asian tajuaa niin huomaat kyllä mitä muut liikenteessä tekee.
        Joskus olen kirjoittanut että onko tuo se älykkyyden mittari, ihmisiä voi tarkkailla monin eri tavoin. Jos on oikein opetettu, kädestä pitäen liki niin silti toimii toisin niin mitä tästä voisi päätellä. Jos jatkan vielä että jos kyseinen on vaikka arvoltaan 70 000 euroa ja kuski ei osaa ajaa niin millä osaamisella se raha auton hankintaan on tienattu, jääköön tässä vinkkaamatta millä osaamisella :D


    • Anonyymi

      Minä vilkuttelen kolmannen kerroksen mummolle, joka kastelee siellä annan silmiä. 😍

    • Anonyymi

      Minulla on aina mukana pahviläpyskä, jolle olen piirtänyt vilkun käyttöä ohjaavan vuokaavion. Ennen risteystä tai muuta vilkun käyttöä mahdollisesti edellyttävää tilannetta pysähdyn tien reunaan tekemään vilkun käyttöä koskevan päätökseni tuon kaavion avulla.

      Näin menetellen en koskaan käytä tarpeeettomasti vilkkua, enkä koskaan jätä käytyämättä silloin, kun vilkun käyttö on tarpeen. Vältän myösiin vilkkubalon tarpeettoman kulumisen ja lampun ennenaikaisen palamisen

    • Anonyymi

      Autoilu on yksilölaji ja turha on tulla minulle kertomaan miten ajetaan.
      Minä maksan autoilusta veroja ja ajan niin kuin minun erehtymätön maalaisjärki kertoo.

      • Anonyymi

        Tämä on juuri se väärä olettamus. Vaikka ajat sitä autoa itse, niin liikenne ei ole yksilölaji.


    • Anonyymi

      Myöhäinen vilkuttaminen on näppärä keino saada liikenne pienelläkin automäärällä sujumattomaksi. Ärsyttäähän se, kun jumittaa ihan vain siksi ettei vanhatkaan konkarit osaa perusasioita.
      Motarilla olen nähnyt lukuisia hengenvaarallisia tilanteita ja usein poistuessa moottoritieltä liittymään. Nopeutta on yli 30m/s, mutta silti vilkku laitetaan päälle noin metri ennen liittymän alkua. Jotkut vielä pahoittavat mielensä ja alkavat painamaan jarrua ihan vaan siksi että takana on porukkaa. Yrittävät saada takana tulijan törmäämään.

    • Anonyymi

      "kerron vilkulla ajoissa mitä aion"

      Ok, hyvä, juuri näin kuuluukin toimia.

      "t-risteys missä käännyt oikealle... Olen takanasi ja minulle on ihan sama käännytkö siinä oikealle vai vasemmalle"

      Tässä voi vilkusta olla se hyöty, että jos onkin kääntymässä vasemmalle ja joutuu pysähtymään esim. oikealta tulevaa liikennettä väistääkseen, niin takaa tuleva tietää tilanteen ja voi mennä oikealta puolelta ohi ja jatkaa matkaansa, jos on kääntymässä oikealle. Jos taas edessä olija vilkuttaa oikealle, siitä ei saa mennä oikealta ohi vaan mahdollisesti vasemmalta puolelta kääntyä vasemmalle, riippuen toki tilanteesta ja miten risteyksessä on tilaa. Jos ei vilkuta mihinkään päin, niin takaa tulija voi vain arvailla mitä siellä edessä oikein meinataan, Ehkä auton ryhmittymisestäkin voi jotain päätellä, mutta kyllä vilkku tuo tilanteeseen lisää selvyyttä kuitenkin. Usein vilkuttomilla on vaikeuksia myös oikeassa ryhmittymisessä.

      "käännytään kääntyvien ajokaistalle oikealle jossa ylitetään myös suojatie... vilkun käyttö varoittaisi mahdollisia pyöräilijöitä siitä että olet kääntymässä yli suojatien"

      Kääntyjän pitää kuitenkin väistää risteävää tietä ylittävää kevyttä liikennettä, joten varoitus on sinänsä turha. Toki se vilkun käyttö jälleen selventää tilannetta sillä tavalla, että nähdään kuskin tajuavan että hän on kääntyvien kaistalla ja aikoo todellakin kääntyä, eikä vetää esim. suoraan jolloin voisi olla kohta kyljet vastakkain toista kaistaa suoraan pyrkivän kanssa.

      Ok, no tässä vähän eriävää mielipidettä siltä osin, että minusta kyllä kääntyessä kannattaa aina vilkuttaa ihan vaan rutiininomaisesti vaikka siitä ei tuntuisikaan olevan hyötyä.

    • Anonyymi

      Alottaja vastailee itselleen. Kamalia vuodatuksia mokomasti pikkuasiasta.

    • Anonyymi

      Minun saksalaisessa reemiumissani ei edes ole mitään vilkkuja, koska en ruksannut niitä lisävaruste listalta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi et irrota otettasi

      Suhteeni?
      Ikävä
      68
      2640
    2. Koko ajan olet

      Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      62
      2582
    3. Muutama syy

      Sille miksi IRL kohtaaminen on hänelle vaikeaa
      Ikävä
      68
      1772
    4. Onko kaivatullasi

      Hyvä vai huono huumorintaju?
      Ikävä
      24
      1597
    5. Estitkö sä minut

      Oikeasti. Haluatko, että jätän sun ajattelemisen? :3
      Ikävä
      20
      1520
    6. Tykkään susta

      Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä
      Ikävä
      9
      1460
    7. Onko kaikki hyvin, iso huoli sinusta

      Miten jakselet? Onko sattunut jotain ikävää. Naiselta
      Ikävä
      15
      1372
    8. Millainen meno

      Viikonloppuna? Mulla hirvee vitutus päällänsä. Onko muilla sama tunne??
      Ikävä
      38
      1223
    9. Onko meillä

      Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko
      Ikävä
      8
      1177
    10. Tiedätkö tykkääkö

      Kaivatustasi siinä mielessä joku muukin kuin sinä itse
      Ikävä
      25
      1096
    Aihe