Salamointi ja niska jumi

Anonyymi

Mulla on todettu ”tendion neck” ja välillä migreeniä. Oon vasta teini ja mulla on välillä silmässä salamointia ja muodostuu yleensä semmonen säännöllinen kuvio. Mistä vois olla kyse. Oon hieman peloissaan.

6

1018

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Jos molempiin silmiisi muodostuu säännöllinen kuvio, yleensä monenkirjava salaman kaltainen, joka vähitellen (noin puoli tuntia) liukuu pois näkökentästä, kyseessä saattaa olla päänsärytön migreeni. Itselläni näin on. Kuviot tulevat jamenevät, mutta päänsärkyä ei minulla koskaan ole.

• Anonyymi

Yleisemmin migreenin aura on toisessa silmässä vain. Voi toki olla molemmissakin.

• Anonyymi

Migreeni aura on eri asia, kuin ns. särytön migreeni.

Särytön migreeni toimii juuri niin, että molempiin silmiin tulee keskeiseen näkökenttään epäselvyys, joka vähitellen muuttuu näkyväksi sahalaitakuvioksi. Tämä kuvio vähitellen häipyy kokonaan näkökentästä (noin 20-30 min.). Säryttömään migreeniin ei nimensä mukaisesti koskaan liity päänsärkyä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Migreeni aura on eri asia, kuin ns. särytön migreeni.

Särytön migreeni toimii juuri niin, että molempiin silmiin tulee keskeiseen näkökenttään epäselvyys, joka vähitellen muuttuu näkyväksi sahalaitakuvioksi. Tämä kuvio vähitellen häipyy kokonaan näkökentästä (noin 20-30 min.). Säryttömään migreeniin ei nimensä mukaisesti koskaan liity päänsärkyä.

Minulla on aurallinen migreeni. Ensin tulee näkökenttään pieni häiriö ettei näe kunnolla. Sitten se laajenee kirkkaaksi välkkyväksi kehäksi, joka kestää n 20-30 min. Sen jälkeen on hieman tympeä, pökkyräinen olotila. Koko päivän on alakuloista.. Nämä kohtaukset ovat lisääntyneet jostain syystä, välillä pari kuukautta poissa ja sitten parin viikkoa välissä.
        Ennen oli vain jopa kerran vuodessa. Lieneekö stressin sietokyky heikentynyt. Kävin neurologilla. Mitään akuuttia ei löytynyt. Jotain lääkkeitä lisättiin, eipä ole paljoa helpottanut.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Minulla on aurallinen migreeni. Ensin tulee näkökenttään pieni häiriö ettei näe kunnolla. Sitten se laajenee kirkkaaksi välkkyväksi kehäksi, joka kestää n 20-30 min. Sen jälkeen on hieman tympeä, pökkyräinen olotila. Koko päivän on alakuloista.. Nämä kohtaukset ovat lisääntyneet jostain syystä, välillä pari kuukautta poissa ja sitten parin viikkoa välissä.
        Ennen oli vain jopa kerran vuodessa. Lieneekö stressin sietokyky heikentynyt. Kävin neurologilla. Mitään akuuttia ei löytynyt. Jotain lääkkeitä lisättiin, eipä ole paljoa helpottanut.

Mulla samoilla oireilla. Välillä menee kauankin, ettei tule kohtauksia mut sit saattaa taas tulla.. Pari kohtausta ollut tänä kesänä. Molemmissa hoksasin, mikä laukaisi. Toisessa staattinen rasitus töissä ja verensokeri taisi olla matala myös.
        Toisessa ulkona kuumuudessa, liian pitkä syöntiväli, niskajumikin oli. Ensin en nähnyt kunnolla, näköpuutos. Sitten kirkkaan/sinertävän värinen sahalaita kuvio silmissä ja vei puheen niin, että sain juuri ja juuri sanottua yhden ai kaksi sanaa pinnistelemällä ja nekin sanat väärin välillä. Myös toinen jalka tuntui puutuneelta.

Toisinaan tulee päänsärky auraoireiden jälkeen ja toisinaan ei lainkaan päänsärkyä, tai sitten päähän sattuu kumartuessa alaspäin.

Lääkärin kanssa kerran keskustelin, että
        pelottaa joskus, että onko kyseessä migreeni vai joku muu aivoperäinen. Eipä se lääkäri siihen muuta, kuin että migreeniltä kuulostaa. Ja olen huomannut, että ennen kuukautisia migreeni on helposti tuloillaan. Myös kofeiini voi laukaista mulla migreenin, eli kohtuudella kofeiinia.

• Anonyymi

Aloittajalla on mielestäni särytön migreeni. Turha sotkea tähän säryllisiä, koska hänellä ei ole "näköpuutos"-kohtauksen jälkeen päänsärkyä. Tämä on omasta mielestäni tyypillinen särytön migreeni.

Jos joskus muuttuu särylliseksi, sitten uudelleen lääkäriin!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      68
      2630
    2. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      62
      2582
    3. Muutama syy

Sille miksi IRL kohtaaminen on hänelle vaikeaa
      Ikävä
      68
      1762
    4. Onko kaivatullasi

Hyvä vai huono huumorintaju?
      Ikävä
      24
      1597
    5. Estitkö sä minut

Oikeasti. Haluatko, että jätän sun ajattelemisen? :3
      Ikävä
      20
      1520
    6. Tykkään susta

Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä
      Ikävä
      9
      1450
    7. Onko kaikki hyvin, iso huoli sinusta

Miten jakselet? Onko sattunut jotain ikävää. Naiselta
      Ikävä
      15
      1372
    8. Millainen meno

Viikonloppuna? Mulla hirvee vitutus päällänsä. Onko muilla sama tunne??
      Ikävä
      38
      1223
    9. Onko meillä

Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko
      Ikävä
      8
      1177
    10. Tiedätkö tykkääkö

Kaivatustasi siinä mielessä joku muukin kuin sinä itse
      Ikävä
      25
      1096
    Aihe