Uusia rautateitä tuplaleveydellä?

Anonyymi

Liikenteen sähköistämisessä yksi mahdollisuus on uusi junarata muutamaan paikkaan, mutta sen voi tehdä saman tien tuplaleveydellä uusilla junilla eli uusi juna-standardi ja rautatie-standardi. Maailma tarvitsee isompia junia joka tapauksessa. 2 konttia rinnakkain tai 4 päällekkäin rinnakkain. Matkustajille nojatuolit ja makuuvaunuissa hytit rinnakkain tai hytit ja käytävät isompia. Isommat tavarat menee junan kyydissä yhtenä kappaleena.

Kaikki nykyiset raideleveydet on 1800-luvun jäänteitä.

22

129

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Tulee halvemmaksi laittaa vaunuja lisää peräkkäin. Varsinkin tavarakuljetus on vieläkin liikaa kiinni kumipyörissä. Jos tarvitaan kumipyöräliikennettä, halvemmaksi tulee pistää etelän satamissa rekkojen perävaunut junaan ja Rovaniemellä paikallinen autoilija vetää nupilla tavarat eteenpäin.

      Eikä matkustajajunissakaan ole pulaa tilasta kuin suurten juhlapäivien edellä.

      • Anonyymi

        Tuntuu varmaan hyvältä vastailla itselleen. Mutta miksi käyttää junaa kun ne maailmalta tulevat rekat voisi tulla laivalla satamiin ja sieltä kumipyörillä perille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuntuu varmaan hyvältä vastailla itselleen. Mutta miksi käyttää junaa kun ne maailmalta tulevat rekat voisi tulla laivalla satamiin ja sieltä kumipyörillä perille.

        En ole kirjoittanut aloitusviestiä, vaan vastannut vain aloituksen tehneen toisen henkilön kirjoitukseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En ole kirjoittanut aloitusviestiä, vaan vastannut vain aloituksen tehneen toisen henkilön kirjoitukseen.

        Joku on aloittanut tuollaisen oudon vastailet itsellesi -hokemisen. Varmaan se sama henkilö, joka tulee paikalle hokemaan kyselijäpösilöä heti, kun joku kysyy joltain muulta jotakin.


    • Anonyymi

      Raideleveys on perintöä siltä ajalta kun Suomi oli osa Venäjää. Mm. Baltiassa ollaan luopumassa tästä raideleveydestä ja siirtymässä eurooppalaiseen raideleveyteen helpottamaan liikennöintiä. Suomessa tähän ei ole tarvetta kun rajan ylittävä rautatieliikenne tapahtuu Venäjälle.

      • Anonyymi

        Jos tunneli Suomenlahden ali rakennetaan, niin Suomessakin tulee tarve eurooppalaiselle raideleveydelle etenkin, kun liikenne Venäjälle voi olla seisahduksissa pitkäänkin. Käsittääkseni vaihdos ei olisi kovin hankala, koska nykyisille radoille voidaan asentaa yksi pippeli kisko lisää siten, että tarvittava raideleveys saavutetaan.


      • Sääli vaan, että suomalainen raideleveys on parempi kuin eurooppalainen (ja hyyyvin vähän parempi kuin venäläinen).

        En näe, että tästä ihan heti oltaisiin luopumassa.


      • Anonyymi
        TheRat kirjoitti:

        Sääli vaan, että suomalainen raideleveys on parempi kuin eurooppalainen (ja hyyyvin vähän parempi kuin venäläinen).

        En näe, että tästä ihan heti oltaisiin luopumassa.

        vastailet itsellesi


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos tunneli Suomenlahden ali rakennetaan, niin Suomessakin tulee tarve eurooppalaiselle raideleveydelle etenkin, kun liikenne Venäjälle voi olla seisahduksissa pitkäänkin. Käsittääkseni vaihdos ei olisi kovin hankala, koska nykyisille radoille voidaan asentaa yksi pippeli kisko lisää siten, että tarvittava raideleveys saavutetaan.

        Jaaha, pippelimies taas asialla. Ei se ole niin helppoa. Kyllähän suoralla raideosuudella tuo kolmas raide saadaan ehkä ahdettua sinne väliin, mutta vaihteet menee liian monimutkaisiksi. Suomen rataverkon uudistus eurooppalaiseen raideleveyteen on mahdottoman kallista, joten sellaista ei tehdä. Halvempaa ja yksinkertaisempaa on käyttää vaunuissa vaihtotelejä kuten Suomi-Ruotsi välisessä liikenteessä. Tai sitten tehdään rahdin siirtoterminaali jompaan kumpaan päähän Suomenlahden tunnelia.


    • Anonyymi

      Vanha idea, johan natseillakin oli aikoinaan suunnitelmat kolmet metrin raidenleveydellä toimivista megajunista. Ei toteutunut ja tuskin toteutuu nytkään.

    • Anonyymi

      hullu ajatus laittaa kontteja vierekkäin kun ylöspäin on tilaa vaikka kuinka paljon. ameriikassa on kontit junissa päällekkäin koska ymmärtävät siellä että vaunu voi olla matala.

      • Anonyymi

        Tilaa ylöspäin ei ole, siellä on vastassa ajojohdot ja tunnelien katto. Kaksi konttia saadaan kyllä mahtumaan ajojohdon alle kuten muuallakin kun alin kontti pudotetaan rungon väliin lähelle kiskoja.


    • Anonyymi

      Suomikin voisi jo siirtyä standardileveyteen 1435mm raiteissa, jolloin yhteydet Eurooppaan paranisivat. Ikivanha viiden jalan leveys ei sovi edes Venäjän 4 mm kapeampaan rataan.

      • Itse asiassa sopii. Samoilla junilla voi valitettavasti päästellä molemmin puolin rataa.

        Valitettavasti, koska venäläiset junat ovat "jostain syystä" hemmetisti meluisampia kuin meikäläiset.


      • Anonyymi
        TheRat kirjoitti:

        Itse asiassa sopii. Samoilla junilla voi valitettavasti päästellä molemmin puolin rataa.

        Valitettavasti, koska venäläiset junat ovat "jostain syystä" hemmetisti meluisampia kuin meikäläiset.

        Venäläisessä kalustossa on se 4 mm enemmän klappia.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Venäläisessä kalustossa on se 4 mm enemmän klappia.

        Onko? Kapeampi raideleveys, joten onko "kaulus" renkaan ulkoreunalla, vai mistä tuo klappi tulee?


      • Anonyymi
        TheRat kirjoitti:

        Onko? Kapeampi raideleveys, joten onko "kaulus" renkaan ulkoreunalla, vai mistä tuo klappi tulee?

        Siimahäntä on muutaman kuukauden joutunut odottamaan, että pääsee hampaansa iskemään! Pitäisikö taas nostaa tuo "On aina väistettävä" esiin:
        Siinä siimahäntä sanoo, että "on aina väistettävä" kumoaa tieliikennelain 8§:n;.
        "Liikenteenohjauslaitteella osoitettua velvollisuutta on noudatettava, vaikka se edellyttäisi poikkeamista liikennesäännöstä. "


      • TheRat kirjoitti:

        Onko? Kapeampi raideleveys, joten onko "kaulus" renkaan ulkoreunalla, vai mistä tuo klappi tulee?

        "Onko? Kapeampi raideleveys, joten onko "kaulus" renkaan ulkoreunalla, vai mistä tuo klappi tulee?"
        Tuo nyt on yksinkertaista. Kun Suomessa on raideleveys 4 mm suurempi kuin Venäjällä, on venäläisillä junilla tuote "klappia" Suomessa tuo 4 mm enemmän.
        Tuon toki siimahäntä voi kääntää mihin suuntaan vain.
        Varmaankin kaikki muut ajattelivat, että venäläisten junien kovempi ääni johtuu tuosta,
        että"venäläisessä kalustossa on se 4 mm enemmän klappia".
        Mutta, siimahännän kanssa ei kannata alkaa kinastelemaan, se tietää kaiken.


      • ich-bin kirjoitti:

        "Onko? Kapeampi raideleveys, joten onko "kaulus" renkaan ulkoreunalla, vai mistä tuo klappi tulee?"
        Tuo nyt on yksinkertaista. Kun Suomessa on raideleveys 4 mm suurempi kuin Venäjällä, on venäläisillä junilla tuote "klappia" Suomessa tuo 4 mm enemmän.
        Tuon toki siimahäntä voi kääntää mihin suuntaan vain.
        Varmaankin kaikki muut ajattelivat, että venäläisten junien kovempi ääni johtuu tuosta,
        että"venäläisessä kalustossa on se 4 mm enemmän klappia".
        Mutta, siimahännän kanssa ei kannata alkaa kinastelemaan, se tietää kaiken.

        Klappia on enemmän, jos kaulus on ulkoreunalla. Jos kaulus on sisäreunalla, on klappia tuo 4mm vähemmän.

        Minä oletin, että se johtuu vähän muusta. Perustin tämän oletuksen lehtikirjoituksiin, joissa on puhuttu alustan tärinänvaimennuksesta ja vastaavasta, mutta kaipa sinä olet oikeassa, kun haluat välttämättä olla eri mieltä minun kanssani.


    • Miten näistä raideväleistäkin tällainen soppa pääsi syntymään?!
      Muistan lukeneeni jostain, että Allegrossa - jos enää ryhtyvät liikennöimään - kuitenkin on 1522 mm:n raideväli.
      Onko kellään muuten tietoa, missä vaiheessa raideväli itärajan tuolla puolen vaihdettiin lukemaan 1520mm?
      Jo Neukkulan aikana?
      1524 mm kun on tasan 5' ja se nykyinen 1520 mm, ei viittaa mihinkään.

      • Anonyymi

        Neuvostoliitossa haluttiin 1950 -luvulla muuttaa raideleveys SI (metri)-järjestelmään, pois imperialistisista Englannin jalkoihin ja tuumiin perustuvista mitoista. Mitat haluttiin tasakymmenmilleihin, joten 1524mm muutettiin 1520 millimetriksi yksinkertaisesti laittamalla silloisiin ratoihin kiskojen ulkoreunoihin kiilat, joilla kiskoja kallistettiin sisäänpäin.

        Ja ihan noin kivatietää -tietona. Suomea lähinnä oleva 1524mm raideleveys on käytössä (Haaparannassa olevaa Suomen rataverkon jatkopätkää lukuunottamatta) Panaman kanavan vetureissa.


      • Anonyymi

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi et irrota otettasi

      Suhteeni?
      Ikävä
      69
      2693
    2. Koko ajan olet

      Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      63
      2634
    3. Muutama syy

      Sille miksi IRL kohtaaminen on hänelle vaikeaa
      Ikävä
      68
      1782
    4. Onko kaivatullasi

      Hyvä vai huono huumorintaju?
      Ikävä
      24
      1607
    5. Estitkö sä minut

      Oikeasti. Haluatko, että jätän sun ajattelemisen? :3
      Ikävä
      20
      1540
    6. Tykkään susta

      Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä
      Ikävä
      9
      1470
    7. Onko kaikki hyvin, iso huoli sinusta

      Miten jakselet? Onko sattunut jotain ikävää. Naiselta
      Ikävä
      15
      1382
    8. Millainen meno

      Viikonloppuna? Mulla hirvee vitutus päällänsä. Onko muilla sama tunne??
      Ikävä
      38
      1233
    9. Onko meillä

      Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko
      Ikävä
      8
      1197
    10. Tiedätkö tykkääkö

      Kaivatustasi siinä mielessä joku muukin kuin sinä itse
      Ikävä
      25
      1106
    Aihe