Pystynkö mitenkään tutkimaan kotoa käsin, että onko suvussani ollut ihan karjalankieltä puhuvia karjalaisia? Ja jos on, niin milloin viimeksi. Esim. onko tätä kirkonkirjoissa jotenkin mainittu? Tai löytyykö jostain jotain hyvää luetteloa karjalaisista sukunimistä? Tiedän kuitenkin nimiä Karjalan kannakselta tulleille esivanhemmilleni pitkälle historiaan. Haluaisin vain mahdollisesti tietää vähän enemmän kuin pelkän nimen ja syntymä/kuolinvuoden.
Karjalaiset sukujuuret
7
806
Vastaukset
- Anonyymi
Aiotko noin vaikeaa asiaa tutkia ihan itse ja miksi ???
- Anonyymi
No enkö tarpeeksi hyvin selittänyt? Haluan tietää enemmän sukuhistoriastani ja koska Karjalasta on sukua niin olisi mielenkiintoista tietää, onko ihan karjalankielistä sukua. Mitä ihmeellistä siinä nyt on??
- Anonyymi
Minulla ei ole resursseja palkata mitään tutkijaa
- Anonyymi
Tutustu Karjalatietokantahakuun eli Katihaan. Sen löydät osoitteesta
https://katiha.xamk.fi/ Siihen sisältyvät Luovutetun Karjalan kirkonkirjat 1600-luvulta alkaen. Käyttöopastusta Suomen Sukututkimusseuran sivulta kohdasta Verkkopalvelut, Verkkosivut ja tietokannat, Opastusvideot, Verkkosivujen digitaaliset aineistot, videossa Katihan käyttäminen 13.4.2022 - Kannattaa käydä myös kursseja.- Anonyymi
Kiitos!
- Anonyymi
Miten Katihassa voi tutkia puhuiko henkilö karjalankieltä? Minua kiinnostaisi myös asia. Mikä asetus tarvitaan?
- Anonyymi
Puhutusta kielestä ei ole merkintöjä, mutta voi löytyä mistäpäin tarkemmin on juuret (esim Laatokan koillis-itärannan pitäjät) ja siitä voi päätellä jotain https://en.wikipedia.org/wiki/Karelian_language
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih465327Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j5461876Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens771110Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä3591018- 77963
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä53941- 59870
- 228824
Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.50813Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen saadakseen pidettyä Tarja Pirkkalaisen virassa
Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen kaupungin johtamisjärjestelyiden muutokses58748