Ilmanvastus 4-kertaistuu nopeuden tuplaantuessa

Anonyymi

Kuinka paljon nopeutta pitää nostaa, jotta ilmanvastus 2-kertaistuisi?

21

246

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kuusinkertaiseksi.

    • Anonyymi

      Ilmanvastus F on verrannollinen nopeuden neliöön:
      F = k *v^2. Kun nopeus on 2v niin F = k (2v)^2 = 4 k v^2 eli F on nelinkertaistunut.
      Jos v -> sqrt(2) *v niin F = k 2 v^2 eli F on kaksinkertaistunut.
      Tuo "sqrt" = neliöjuuri.

      • Anonyymi

        Eli jos auton nopeus nostetaan 100 km/h:sta 130:een, niin ilmanvastuksen vuoksi tapahtuva energiankulutus tuplaantuisi?

        Jotkut oli testanneet sähköautoilla 130 km/h nopeuden ajamista, ja auton toimintamatkat olivat suunnilleen puolittuneet "luvatusta", mikä se testisykli sitten lieneekään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eli jos auton nopeus nostetaan 100 km/h:sta 130:een, niin ilmanvastuksen vuoksi tapahtuva energiankulutus tuplaantuisi?

        Jotkut oli testanneet sähköautoilla 130 km/h nopeuden ajamista, ja auton toimintamatkat olivat suunnilleen puolittuneet "luvatusta", mikä se testisykli sitten lieneekään.

        Osittain näin. Tuo laki koskee periaatteessa tasokappaleita - auton nokkaa on muotoiltu, joten se pitää ottaa huomioon ensin laskemalla vaikkapa efektiivinen pinta-ala ko. nopeudessa. Vai onko kyseessä tasanokkainen linja-auto?
        Vaikuttaahan noissa autoissa moni muukin asia, kuten jarrujen kitkakerroin - niidenhän on lain mukaan pakko olla laahauskontaktissa koko ajan jarrupintaa vasten nykyisissä tyyppihyväksytyissä malleissa. Kiihdytysten määrä vaikuttaa myös. Samoin käytetyt valotehot ja lämmitys. Auton akuston paino. Reitin maastomuodot. Ilmanvastuksen vaikutuksia voi testata pitämällä muut asiat vakioina ja mittaamalla akustosta otetun tehon muutosta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eli jos auton nopeus nostetaan 100 km/h:sta 130:een, niin ilmanvastuksen vuoksi tapahtuva energiankulutus tuplaantuisi?

        Jotkut oli testanneet sähköautoilla 130 km/h nopeuden ajamista, ja auton toimintamatkat olivat suunnilleen puolittuneet "luvatusta", mikä se testisykli sitten lieneekään.

        sqrt(2) = 1,41421... joten nopeutta pitäisi olla 141 km/h.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        sqrt(2) = 1,41421... joten nopeutta pitäisi olla 141 km/h.

        Nopeudella 100 km/h karkeasti puolet energiasta kuluu ilmanvastuksen voittamiseen. Nopeuden nostaminen lisää ominaiskulutusta vain tältä osin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Osittain näin. Tuo laki koskee periaatteessa tasokappaleita - auton nokkaa on muotoiltu, joten se pitää ottaa huomioon ensin laskemalla vaikkapa efektiivinen pinta-ala ko. nopeudessa. Vai onko kyseessä tasanokkainen linja-auto?
        Vaikuttaahan noissa autoissa moni muukin asia, kuten jarrujen kitkakerroin - niidenhän on lain mukaan pakko olla laahauskontaktissa koko ajan jarrupintaa vasten nykyisissä tyyppihyväksytyissä malleissa. Kiihdytysten määrä vaikuttaa myös. Samoin käytetyt valotehot ja lämmitys. Auton akuston paino. Reitin maastomuodot. Ilmanvastuksen vaikutuksia voi testata pitämällä muut asiat vakioina ja mittaamalla akustosta otetun tehon muutosta.

        Lämmitys ja valaistus ovat aivan olennaisia tekijöitä kun ilmanvastusta lasketaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nopeudella 100 km/h karkeasti puolet energiasta kuluu ilmanvastuksen voittamiseen. Nopeuden nostaminen lisää ominaiskulutusta vain tältä osin.

        Aika on rahaa. Tuosta voi laskea tuntipalkan, jos tyytyy ajamaan 130 km/h sijasta 100 km/h. Sain tulokseksi 18 e/h. Se on melko hyvä palkka nettorahaa. Jos autossa on enemmän työikäistä porukkaa, niin tuntipalkka per hlö tietysti putoaa.


    • Anonyymi

      Akusta saatavaan energiamäärään vaikutta myös akun purkausnopeus. Tämä lyhentää vielä merkittävästi sähköajoneuvon toimintamatkaa, kun ajonopeus nousee.

      • Anonyymi

        Akkujen olemassaolo vaikuttaa olennaisesti ilmanvastuskertoimen muuttumiseen nopeuden funktiona.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Akkujen olemassaolo vaikuttaa olennaisesti ilmanvastuskertoimen muuttumiseen nopeuden funktiona.

        Ilmanvastuskertoimeen se ei vaikuta mitään, mutta vierintävastus kasvaa, kun massaa tulee lisää. Tästä aiheutuva ominaiskulutuskulutus ei riipu nopeudesta. Kts. viesti 02.06.2022 22:55.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ilmanvastuskertoimeen se ei vaikuta mitään, mutta vierintävastus kasvaa, kun massaa tulee lisää. Tästä aiheutuva ominaiskulutuskulutus ei riipu nopeudesta. Kts. viesti 02.06.2022 22:55.

        Lentokoneessa vierintävastus on aivan oleellinen ilmanvastukseen vaikuttava seikka.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lentokoneessa vierintävastus on aivan oleellinen ilmanvastukseen vaikuttava seikka.

        Ja paikallaan leijuvassa helikopterissa pyörintävastus, jooko.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja paikallaan leijuvassa helikopterissa pyörintävastus, jooko.

        Ilmassalentävään kanuunankuulaan vaikuttaa se, vieriikö vai pyöriikö se.
        Myös kuulan akut täytyy ottaa huomioon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ilmanvastuskertoimeen se ei vaikuta mitään, mutta vierintävastus kasvaa, kun massaa tulee lisää. Tästä aiheutuva ominaiskulutuskulutus ei riipu nopeudesta. Kts. viesti 02.06.2022 22:55.

        Tarkoitatko, että kun sähköauton akut ladataan, niin niiden massa kasvaa, mikä sitten vaikuttaa vierintävastukseen?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lentokoneessa vierintävastus on aivan oleellinen ilmanvastukseen vaikuttava seikka.

        Täällä armoviitosen fyysikot esittävät hypoteeseja ajoneuvon vastuskertoimista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ilmassalentävään kanuunankuulaan vaikuttaa se, vieriikö vai pyöriikö se.
        Myös kuulan akut täytyy ottaa huomioon.

        Miksi kiväärini putkessa on rihlaus?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi kiväärini putkessa on rihlaus?

        Tykissä on putki ja kiväärissä piippu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tykissä on putki ja kiväärissä piippu.

        Minä joskus hurjassa nuoruudessani valoin messingistä pienen tykin ja kyllä siihen tuli piippu. Ei se ainakaan mikään putki ole.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Täällä armoviitosen fyysikot esittävät hypoteeseja ajoneuvon vastuskertoimista.

        Ajoneuvojen vierintävastukset kuuluvat voorttipalstalle.


    • Anonyymi

      1.5 X.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla

      Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e
      Pirkanmaa
      306
      7718
    2. Jos yhdistät nimikirjaimet

      Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne
      Ikävä
      85
      6019
    3. Jos olisit täällä

      Tosin en tiiä miks oisit. (Ja hävettää muutenkin kun ei muka muulla tavoin osaa kertoa tätäkään) Jos jollain pienellä
      Ihastuminen
      173
      3571
    4. Kyllä se taitaa olla nyt näin

      Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee
      Ikävä
      32
      2057
    5. Pirkkalan koulussa puukotus, oppilas puukotti kolmea

      Ilmeisesti tyttöjä ollut kohteena.
      Maailman menoa
      195
      1911
    6. Odotan että sanot

      Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san
      Ikävä
      22
      1906
    7. Paljon niitä puheita

      susta liikkuu. 🤮
      Tunteet
      36
      1679
    8. Olet kiva

      Olet kiva :)
      Ikävä
      44
      1494
    9. Mitä haluat sanoa tällä hetkellä

      Hänelle 🫶 ⬇️
      Ikävä
      55
      1452
    10. Miksi haluat alentaa muita?

      Luulin sinua niin erilaiseksi, poikkeavan hyväksi, olin väärässä.
      Ikävä
      22
      1441
    Aihe