Tuossa olisikin hyvä ja aika mielenkiintoinenkin tehtävä lukiolaisille.

Anonyymi

Kuinka suuri sylinteri autossa pitäisi olla,, sekä vauhtipyörä, jotta riittäisi ajella vaikka 100km yhde3llä sylinterin räjäytyksellä, vauhtipyörän laittaisi vain pyörimään vimmattua vauhtia massallaan.

Eli kun käynnistäisi auton aamulla, niin poksauttaisi kerran vain yhden annoksen jasuurimassainen vaquhtipyörä tallentaisi sen liike-energian.'

15

137

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Jos vaikka 5l/100km ja 13:1 suhde ja kone skaalautuu noin korkealle suoraviivaisesti sekä vauhtipyörä kestää räjähtämättä kaiken energian. Vähintään 70l kokoonpuristettuna. Sylinterin koko olisi varmasti satoja litroja.

    • Anonyymi

      Iso, nopeasti pyörivä vauhtipyörä antaa ajoneuvolle mielenkiintoiset ajo-ominaisuudet. Tästä on historiassa kokemusta varhaisten lentokoneiden pyörivistä tähtimoottoreista ja 1960-luvun sveitsiläisistä vauhtipyöräbusseista.

      • Anonyymi

        Autoissa vauhtipyörän akseli on tavallisesti pystyssä eikä vauhtipyörä vaikuta muuhun kuin kallistusominaisuuksiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Autoissa vauhtipyörän akseli on tavallisesti pystyssä eikä vauhtipyörä vaikuta muuhun kuin kallistusominaisuuksiin.

        Tietämäni mukaan sveitsiläisbussin matkustusmukavuus sikäläisessä mäkimaastossa on ollut hieman heikko. Tietysti asia on helppo ratkaista käyttämällä kahta, vastakkaisiin suuntiin pyörivää vauhtipyörää.


    • Anonyymi

      Tähän voisi vastata laskemalla vauhtipyörän pyörimisenergian ja ajattelemalla tämän muuttuvan auton (tuo vauhtipyörä ml.) lineaariseksi liike-energiaksi. Turhaa on kuitenkin tuota laskea, kyllä palstan "mekaanikot" sitten pommittaisivat lukuisilla kommenteilla joissa puhutaan eri hyötysuhteista, kitkoista jne.

      • Anonyymi

        Huimapyöräbussissa käytettiin noin 1,5 tonnin painoista pyörijää. Henkilöautoon välttänee pienempikin. https://www.amusingplanet.com/2019/02/gyrobus-flywheel-powered-public.html


    • Anonyymi

      En nyt ymmärrä, mikä etu ajoneuvossa olisi säilöä energia liike-energiana kemiallisen energian asemasta. Bensiinin lämpöarvo on 43 MJ/kg, josta ajoneuvokäytössä saadaan hyödyksi 20–25 prosenttia eli 8,5–11 MJ/kg. Akkuihin saadaan nykyisellään varastoiduksi energiaa 2–3 MJ/kg. Suurnopeuksistenkin vauhtipyöräsysteemien varastointikyky on nykyisin alle 1 MJ/kg.

      Siis missä on pihvi?

      • Anonyymi

        Paljonko noissa on kierrosluvut tyypillisesti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Paljonko noissa on kierrosluvut tyypillisesti.

        https://en.wikipedia.org/wiki/Flywheel_energy_storage

        Tyhjiössä voi paikallaan olevassa laitteistossa kierrosluku olla jopa 50000 kierrosta minuutissa eli yli 800 kierrosta sekunnissa.

        Mikään mahti maailmassa ei saa kiihdytettyä ajoneuvoon mahtuvaa vauhtipyörää yhdellä iskulla täyteen vauhtiinsa, mikäli siihen pitäisi saada ladattua energiaa useamman bensalitran verran. Kiihdyttäminen vaatisi niin suuria voimia, että käytettävissä olevien materiaalien mekaaninen lujuus ja erityisesti vauhtipyörän kiinnitys ajoneuvoon ei niitä kestäisi.

        Yhden iskun voimalla toimiva moottori päästäisi ulos kaikki pakokaasut yhdellä iskulla. Pakokaasujen määrä olisi vähintään yhtä suuri kuin mitä vapautuisi auton ajaessa tuon sadan kilometrin matkan tavanomaisella moottorilla. Tavanomaisen moottorin pakokaasu jäähtyy ja laimenee sekoittuessaan ilmaan. Yhden iskun moottorin pakokaasua muodostuisi kerralla niin paljon, ettei se ehdi jäähtyä eikä sekoittua mihinkään vaan muodostaisi ympäristönsä tuleen sytyttävän ja tukehduttavan pilven käynnistyvän auton ympärille.


    • Anonyymi

      Miksei autojen renkaiden sisällä voisi olla vauhtipyörät, joita sitten jollain rumpujarrujen tyylisellä kenkäratkaisulla sitten ohjailtaisiin antamaan vetoa. Esimerkiksi hidastusvaiheessa ne vapautettaisiin pyörimään vapaasti, ja sitten taas kiihdytysvaiheessa kitkapinnat ottaisivat kiinni ulkokehään ja siirtäisivät voimaa pyörälle.

      • Anonyymi

        Siksi, että sellaista rakennetta on nykyisellä ja lähitulevaisudessa näköpiirissä olevalla teknologialla mahdotonta rakentaa siten, että siitä olisi mitään hyötyä. Samalla tietenkin menetettäisiin ilmatäytteisten renkaiden joustava rakenne eli jonkun muun osan autosta olisi hoidettava tärinän vaimennus.

        Yleensä suunnittelijan kannattaa pitää mielessään KISS - periaate. Mitä monimutkaisempi rakenne sitä enemmän siinä on vikaantumismahdollisuuksia.

        https://en.wikipedia.org/wiki/KISS_principle


    • Anonyymi

      Käytännössä voisi tulla kyseeseen korkeintaan jarrutusenergian talteenotto ja sen käyttö sitten taas kiihdytyksessä.

      • Sähköautot jo tekevät kineettisen energian takaisinkierrätystä (KERS) ja paljon yksinkertaisemmalla systeemillä kuin vauhtipyöräviritelmät.


      • Anonyymi
        Kollimaattori kirjoitti:

        Sähköautot jo tekevät kineettisen energian takaisinkierrätystä (KERS) ja paljon yksinkertaisemmalla systeemillä kuin vauhtipyöräviritelmät.

        Satakiloiset renkaat toisivat omat ongelmansa mukanaan.


    • Anonyymi

      Tuollakin tavoin voi ajatella että koko maapallo on suuri vauhtipyörä josta ihmiset saavat mekaanisen vauhtinsa :D

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En voi jutella kanssasi

      tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      46
      5307
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

      Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      542
      1848
    3. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

      Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      77
      1110
    4. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

      Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      359
      1018
    5. Koska olet rakastellut

      Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      77
      963
    6. Anteeksi Pekka -vedätys

      Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      53
      941
    7. Kumpi tästä

      Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      59
      870
    8. Kaikkia ei voi miellyttää

      Eikä ole tarviskaan. Hyvää huomenta ja mukavaa perjantaita. 😊❄️⚜️✌🏼❤️
      Ikävä
      228
      824
    9. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

      Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      50
      813
    10. Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen saadakseen pidettyä Tarja Pirkkalaisen virassa

      Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen kaupungin johtamisjärjestelyiden muutokses
      Haapavesi
      58
      748
    Aihe