Hei, mulla on ihan järettömästi nyt vaikeutta valita lukion ja amiksen väliltä. Toivoisin pääseväni "parempaan" palkkaseen, monipuolisempaan ja mukavempaan alaan. Ja toihan ei voi kovin helpolla toimia pelkällä amiksen käynnillä ilman että menisi AMK.
Yhteishaku valintani oli kaikki amikselle sillä pari kk sitten mielipiteeni oli aivan eri kuin ennen ja luulin että minulla ei olisi mitään järkeä mennä lukioon, mutta nyt kun olen asiasta puhunut niin opo on maininnut, että lukioon vaihtaminenkin on mahdollista.
Olen vertaillut amista ja lukiota, molemmista löytyy hyvät ja huonot puolet mutta en siltikään osaa päättää. Minulla ei ole sinäänsä mitään unelma ammattia, haluan vaan päästä niin korkealle kuin pystyy ammatin suhteen.
Joten jos on mitään vinkkejä valitsemisen suhteen tai minkäänlaista apua niin olisin kiitollinen jos kertoisit.
Hankaluutta jatko-opintojen valinnan suhteen.
1
98
Vastaukset
- Anonyymi
Suosittelen lämmöllä lukemaan kaksoistutkintona jonkun ammatin ja ylioppilaaksi. Tai jopa kolmoistutkintona (ammatti yo lukion oppimäärä). Voi vaatia välillä vähän sumplimista aikataulujen osalta, mutta tää oli ehdottomasti paras ratkaisu minkä olisin voinut omalta osaltani tehdä. Yo-todistus antaa kuitenkin paremman pohjan hakea yliopistoon, mikäli se kiinnostaa. Samaan aikaan lukee sitten jonkun kiinnostavan ammatin, niin jos ei haluakaan heti lähteä lukemaan lisää, on joku tutkinto millä työllistyy helpommin. Ja useimmilla aloilla pystyy kuitenkin kehittämään osaamistaan, mikäli se ala tuntuu just oikeelta. Sitten hakeutuu sen mukaan tarvittaessa AMK- tai yliopisto-opintoihin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 903275
- 883043
- 681872
Tykkään susta
Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä191842- 301777
- 211711
- 241687
Pettymys! Tähdet, tähdet -kisassa tämä erikoisjakso pois - Pistänyt artistit todella lujille!
Tähdet, tähdet -kisa on edennyt genrestä toiseen. Mutta erästä monen toivomaa erikoisjaksoa ei tällä kaudella nähdä. Voi341389- 481327
Onko meillä
Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko91319