Taksihinnat pomppasivat äkkiä

Taksien hinnat jatkavat nousemistaan. Vuoden 2020 alusta taksien hinnat ovat nousseet 13 prosenttia koronan aiheuttamasta hetkellisestä hinnanlaskusta huolimatta.
Vuoteen 2015 verrattuna hinnat ovat nousset keskimäärin Suomessa jo 30 prosenttia. Pohjois-Suomessa nousua on nähty jopa 40 prosenttia.
Taksiliiton toimitusjohtaja Timo Koskinen kertoo, että taksien polttoainekustannukset ovat nousseet pelkästään alkuvuonna 40 prosenttia. Tämä näkyy välttämättä hinnoissa.
”Kaikki kustannukset pitää tavalla tai toisella saada katettua. Mitä suuremmat ovat kustannukset, sitä suuremmat tulot täytyy asiakkaalta saada”.
Inflaatio ei ainoa syy hinnannousulle
Inflaatio ja etenkin polttoaineen hinnannousu eivät kuitenkaan ole ainoita taksihintojen kehitystä selittäviä tekijöitä.
Ennen lakimuutosta taksimatkan hinnan enimmäismäärä määräytyi Tilastokeskuksen ylläpitämän taksien kustannushintaindeksin sekä pienen yritysvoiton mukaan. Itse matkan hinta perustui joko matkan pituuteen tai sen ajalliseen kestoon.
Lakimuutoksen myötä taksien hinnoittelu vapautettiin. Pentikäisen mukaan taksihinnoissa oli ennen lakimuutosta voimakkaita korotuspaineita, joiden toteutuminen mahdollistui lakimuutoksen myötä.
Hinnannousuun vaikuttaa myös kysynnän väheneminen. Koskisen mukaan koronasta johtuva liiketoiminnan väheneminen näkyy kaikista voimakkaimmin taksialalla.

”Lisäksi pitäisi tämän päälle pystyä investoimaan vähäpäästöisempiin ajoneuvoihin. Kyllähän tilanne kaiken kaikkiaan on hankala”, Koskinen kertoo.
”Taksit ovat polttoainetukilakiesityksen, sähköautojen hankintatuen, romutuspalkkioiden sekä ajoneuvoveron huojennuksien ulkopuolella. Olemme ammattiliikenteen ylivoimaisimmin verotetuin ja vähiten tuettu toimiala. Jos joutuu maksamaan paljon veroja, mutta kilpailija saa tukia, niin kyllähän se näkyy kaikessa toiminnassa”, kertoo Koskinen.

”Kustannuspuolella olisi monta keinoa, joilla voitaisiin varmistaa, että kuluttajahinnat pysyisivät kurissa, jos valtiovalta haluaisi niihin tarttua.”
Asiantuntijat kertovat, miksi Suomessa tankataan EU:n kalleinta polttoainetta: ”Eurohinnoissa olemme aina tilastojen kärjessä”
Polttoaineiden hinnannousuun liittyvien ongelmien ratkaisuksi on esitetty taksikannan sähköistämistä. Pentikäisen mukaan sähköautoista ei kuitenkaan ole tässä tilanteessa välitöntä apua.
”Ongelmana on kaksi asiaa. [Sähköautojen] hankintahinta on kova ja saatavuus onneton. Sitten ongelmana on myös latausverkko. Jos sähköautoja tulee, miten niitä voidaan ammattiliikenteessä ladata. En näe sitä ratkaisuna, että taksit menevät Prismojen tai Citymarkettien parkkipaikoille autojaan lataamaan. Pikaista apua sähköautoista ei tule.”

Vihreät paljon kertoneet että polttoaineiden hinnat saatava tällä tasolle vähintään, nyt on. Kukahan vihreitä enää äänestää muut kuin Helsinkiläiset ym vastaavat elämästä realiteeteista irronneet kuten vasuritkin.

1

79

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
        Sinkut
        39
        1659
      2. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
        Ikävä
        27
        1578
      3. Näin sinusta taas unta!

Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
        Ikävä
        13
        1373
      4. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
        NATO
        341
        1329
      5. Nainen, olet jotenkin lumoava

Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
        Ikävä
        68
        1265
      6. Se sinun kaipauksen kohde

Ei todellakaan käy täällä höppänä mies.
        Ikävä
        12
        1028
      7. Ei ole kyllä mennyt

Kovin hyvin kun alussa pieni sekoaminen hänestä 😏
        Ikävä
        7
        991
      8. Et katso sitä

Niinkuin minua. Ehkä se luo toivetta
        Ikävä
        20
        939
      9. En muuttaisi sinusta mitään

Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul
        Ikävä
        7
        921
      10. Olet muutenkin tyhmä

Ja käyttäydyt epäasiallisesti siinä työssäsi.
        Ikävä
        71
        836
      Aihe