MS2B merikytkin sylkäisi öljyt pilssiin

Anonyymi

6.5t purjeveneen koneena VP 2003 ja jatkeena MS2B kytkin. Sunnuntaina todella kuuma täysin tuuleton päivä, jolloin ajettiin 3,5h koneella kotiin, ja laituriin ongelmitta. Illalla venettä siivotessa huomasin pilssissä öljyä. Koneen tikku ok, mutta kytkimen ei edes kastunut. Tankkasin tänään n. 6desiä uutta öljyä, ja ajoin laiturissa tunnin vaihde päällä. Luukut oli auki, joten moottoritila pysyi inhimillisen lämpöisenä. Kytkimestä ulos tulevan akselin stefa kostui, muttei tiputtanut, ja öljyt pysyivät kytkimessä.

Moppe kytkimineen on paikassa, mistä sitä ei ihan huvikseen kaiva pois. Siksi kysyisin, onko kenellekään muulla kytkin sylkenyt öljyjään, ja mitä teit?

19

979

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Oliko vaihteessa varmasti öljyä ennen öljyn ilmaantumista pilssiin? Luulisi, että vaihde ei itsestään lopettaisi öljyn sylkemistä. Moottorissa öljyä on enemmän ja siinä on myös enemmän vikaantumiskohtia. Hanki infrapunalämpömittari (n. 15 eur esim. Motonetissa) , niin voit tarkkailla vaihteen lämpöjä.

    • Anonyymi

      No se ainakin on varma, ettei vika korjaannu öljyä lisäämällä ja jatkamalla kuten ennenkin.

      Stefa on valmista kauraa, kuten todennäköisesti koko vaihteisto. 6 dl öljyähän on suunnilleen kaikki, mitä siellä oli.
      Kuivana pyörineet laakerit toimivat hetken öljyttyinä, kunnes leikkaavat kiinni, pyörivät pesässään ja lopulta olet merihädässä.

      Telakkareissu edessä ja viisi tonnia ei välttämättä riitä. Lisäksi kaikki huoltohemmot ovat juhannuksesta heinäkuun loppuun lomalla tai ylityöllistettyjä, joten purjehduskautesi taisi olla tässä. Otan osaa ja valitan....joskus Musta Pekka sattuu käteen todella ikävällä hetkellä. Tsemppiä kuitenkin!

    • Anonyymi

      Noin kymmenen vuotta sitten eräänä kesänä kun lähdin ensimmäisen kerran liikkeelle moottorilla ja ajoin useamman tunnin, niin huomasin illalla vaihteistoöljyä pilsissä.

      Kyseessä oli akselivetoinen VP 2001 yhdistelmä.
      Kun seuraavana päivänä ajoin taas pitkän pätkän koneella, niin vuoto lakkasi.
      Kysyin korjaamolta mitä tapahtui, niin sain vastaukseksi, että talvella kuivunut stefa oli todennäköinen syyllinen.
      Mainittakoon, että tuo vuoto ei enää koskaan toistunut seuraavina neljänä kesänä, jotka omistin tuon veneen.
      Bootmann

      • Anonyymi

        Miten kuminen stefa voi "kuivua" palamatta ja kostua uudelleen?

        Ei kai Volvossa mitään taliboksia ole? Vai?

        Nitriilikuminen stefa ei todellakaan "kuivu". Se on joko tiivis tai sitten se ei ole.

        Vaihteiston huohotinreikä tietty saattaa olla tukossa ja siksi askista tulee öljyt pihalle.
        Mutta kuivana pyörinyt laatikko on entinen, se on satavarma asia.
        Vaikka hetken toimisikin, se tuskin räjähtää minuuttia ennen syksyn nostoa laiturissa....


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten kuminen stefa voi "kuivua" palamatta ja kostua uudelleen?

        Ei kai Volvossa mitään taliboksia ole? Vai?

        Nitriilikuminen stefa ei todellakaan "kuivu". Se on joko tiivis tai sitten se ei ole.

        Vaihteiston huohotinreikä tietty saattaa olla tukossa ja siksi askista tulee öljyt pihalle.
        Mutta kuivana pyörinyt laatikko on entinen, se on satavarma asia.
        Vaikka hetken toimisikin, se tuskin räjähtää minuuttia ennen syksyn nostoa laiturissa....

        En nyt muista tarkkaan mitä sanoja tuo mekaanikko käytti, mutta ymmärsin jonkun tuollaisen ilmiön olevan mahdollista.
        Joka tapauksessa se vuoto loppui seuraavana päivänä eikä enää palannut.
        Ehkä siinä tapahtui joku ihmeparantuminen D.
        Bootmann


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten kuminen stefa voi "kuivua" palamatta ja kostua uudelleen?

        Ei kai Volvossa mitään taliboksia ole? Vai?

        Nitriilikuminen stefa ei todellakaan "kuivu". Se on joko tiivis tai sitten se ei ole.

        Vaihteiston huohotinreikä tietty saattaa olla tukossa ja siksi askista tulee öljyt pihalle.
        Mutta kuivana pyörinyt laatikko on entinen, se on satavarma asia.
        Vaikka hetken toimisikin, se tuskin räjähtää minuuttia ennen syksyn nostoa laiturissa....

        Oletko varma mistä on kyse kun alat kirjoittelemaan taliboxista. Sillä ei ole mitään tekemistä vaihteistoöljyn kanssa.
        Tuosta aloituksesta saa sen käsityksen, että oltiin viime sunnuntaina liikkeellä.

        ” Sunnuntaina todella kuuma täysin tuuleton päivä, jolloin ajettiin 3,5h koneella kotiin, ja laituriin ongelmitta. ”


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten kuminen stefa voi "kuivua" palamatta ja kostua uudelleen?

        Ei kai Volvossa mitään taliboksia ole? Vai?

        Nitriilikuminen stefa ei todellakaan "kuivu". Se on joko tiivis tai sitten se ei ole.

        Vaihteiston huohotinreikä tietty saattaa olla tukossa ja siksi askista tulee öljyt pihalle.
        Mutta kuivana pyörinyt laatikko on entinen, se on satavarma asia.
        Vaikka hetken toimisikin, se tuskin räjähtää minuuttia ennen syksyn nostoa laiturissa....

        Volvoissa tuo on kyllä keväällä aika tyypillistä. Minulla on ollut jotain 6 Volvon dieseliä 60-80-luvuilta, ja niissä usein tiivisteet, ainakin O-renkaat kuivuu ja kutistuu talvella. Keväällä on tavaraa pilssissä, mutta kun ajaa moottorin lämpimäksi, alkaa nesteet pysyä. Nytkin minulla oli 6-sylinterisen turbodieselin alla ainakin 5 litraa glykolia. Se ei huolestuttanut, lisäsin ainetta 7 litraa ja ajoin moottorin lämpimäksi. Ei enää valunut. Tämä koskee kylläkin vain kevään ekoja reissuja. Jos vaihteistolla on ajettu aiemmin vaikkapa puoli tuntia, niin on se sitten jo kesäkunnossa tämän teorian mukaan.


      • Anonyymi

        Olin ajanut aiemmin koneella telakalta kotisatamaan n. 15 mailia. Sen jälkeen muutama lyhyempi ajo, ja nyt sitten pidempi siivu, jolloin öljyt tuli ulos.

        Lisäsin öljyn ja ajoin laiturissa tunnin vaihde päällä. Öljyt pysyivät sisällä, ja kun kytkin toimi normaalisti, niin iso houkutus oli itsellänikin jatkaa vain matkaa mitään tekemättä.
        Päätin kumminkin toisin, josta myöhemmin. Mutta täysin tuntematonta tuollainen öljyjen ulostulo selittämättömästä syystä ei parin puhelun perusteella ole.


    • Anonyymi

      Joo se korjautuu itsestään autoissakin kun öljyt lentävät koneesta pihalle ja ei muuta kuin Teboilille, neljä litraa uutta öljyä koneeseen ja vuoto ei palaa enää koskaan muhahahah :)

      • Anonyymi

        Noin mulle on juuri käynyt autossa. Jäätyneen huohotinputken takia öljyt pihalle tikun reiästä. Ei muuta kuin sulatuksen jälkeen öljyt takaisin ja kovaa ajoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Noin mulle on juuri käynyt autossa. Jäätyneen huohotinputken takia öljyt pihalle tikun reiästä. Ei muuta kuin sulatuksen jälkeen öljyt takaisin ja kovaa ajoa.

        Kauanko kuivana käynyt moottorisi kesti, vai panitko vaihtoon jonkun toisen onnellisen riesaksi?
        Naapurin kassit vetoa, että kyseessä oli VAG-konsernin tuote.....

        Toisekseen - epäilen viikonlopun helteillä veneen vaihteiston huohottimen jäätymisen todennäköisyyttä :).

        Tukossa tai ei, (mistä veneessä tulisi niin paljon likaa konehuoneeseen, että huohotin tukkeutuisi), kuivana pyörinyt vaihteisto on pikapuoliin entinen vaihteisto.
        Tuollainen jonkun linkkaama korjattu aski olisi meikäläisen valinta - tai jos moottorikin on jo ehtoopuolella, koko hoito vaihtoon kerralla, konehuoneen sähköineen, eristeineen ja pakoletkuineen.
        Toinen vaihtoehto on tietysti myydä jollekin mitään puhumatta ja päätyä ensi keväänä oikeuteen kun joku espoolaistunut turvenuija päättää, että vika on aina myyjän, vaikka miten vanhan paskan ostaisi.....


    • Anonyymi

      Nyt olisi mielenkiintoista kuulla minkä selityksen aloittajan mekaanikko on antanut.
      Olemme saaneet lukea laajan kirjon erilaisia skenaarioita vaihteistoöljyn ja vähän muunkin karkaamisesta, että merkkikorjaamon lausunto olisi paikallaan.

      • Anonyymi

        Joudun tuottamaan pettymyksen. Irroitin, purin, kasaan ja asennan kytkimen itse, joten ei ole ketään ulkopuolista kommentoimaan asiaa.

        Tänään purin kytkimen. Rattaissa tai laakereissa ei ole mitään, mitä 30v ajetussa kytkimessä ei olisi. Kampuran pään rihlat näytti ensin pahalta, mutta kun putsasin ne, niin booritus onkin erinomaisessa kunnossa. Kytkimen puolelta booritus on kulunut noin kolmanneksen. Uusi akseli maksaisi n. 2500,- joten mennään vanhalla. Eli 250,- stefoihin, o-renkaisiin, tiivisteliimoihin, öljyihin ja rasvoihin. Kokeillaan, jos saisin veneen liikkeelle vkl:na.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joudun tuottamaan pettymyksen. Irroitin, purin, kasaan ja asennan kytkimen itse, joten ei ole ketään ulkopuolista kommentoimaan asiaa.

        Tänään purin kytkimen. Rattaissa tai laakereissa ei ole mitään, mitä 30v ajetussa kytkimessä ei olisi. Kampuran pään rihlat näytti ensin pahalta, mutta kun putsasin ne, niin booritus onkin erinomaisessa kunnossa. Kytkimen puolelta booritus on kulunut noin kolmanneksen. Uusi akseli maksaisi n. 2500,- joten mennään vanhalla. Eli 250,- stefoihin, o-renkaisiin, tiivisteliimoihin, öljyihin ja rasvoihin. Kokeillaan, jos saisin veneen liikkeelle vkl:na.

        Itselläni meni rihlat, eli hammastukset, noin 6500 tuntia käyneen Volvo 2003 -koneen vetolevystä ja kytkimen ensiöakselista.
        Seilailin rauhassa Baleaareilta pelkin purjein mantereelle omaan kotisatamaani. Purin siellä askin irti ja auki ja espanjalainen maatalouskonekorjaaja koneisti akseliin ja vetolevyyn urat ja väliin kartiopalikan lukitukseksi.
        Ainakin toistaiseksi tuo reilun satasen maksanut korjaus on kestänyt.
        Ariel 336.


    • Anonyymi

      Akseli 2500? Jessus sentään mitä hintoja....

      • Anonyymi

        Volvon hinnat on järjettömiä. Käytetyn kytkimcn voi saada satasilla, joten kannattaa opetella purkamaan ja kokoamaan noita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Volvon hinnat on järjettömiä. Käytetyn kytkimcn voi saada satasilla, joten kannattaa opetella purkamaan ja kokoamaan noita.

        Samaa mieltä Volvon hinnoista. Varaosa hinnat täysin mielipuolisia.


    • Anonyymi

      No nyt on ajettu kuutisen tuntia ilman ongelmia. Remontista oli se etu, että kone tuli rihdattua kunnolla, ja tärisee nyt vähemmän.
      Case close.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi et irrota otettasi

      Suhteeni?
      Ikävä
      90
      3275
    2. Koko ajan olet

      Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      88
      3043
    3. Muutama syy

      Sille miksi IRL kohtaaminen on hänelle vaikeaa
      Ikävä
      68
      1872
    4. Tykkään susta

      Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä
      Ikävä
      19
      1842
    5. Onko kaikki hyvin, iso huoli sinusta

      Miten jakselet? Onko sattunut jotain ikävää. Naiselta
      Ikävä
      30
      1777
    6. Estitkö sä minut

      Oikeasti. Haluatko, että jätän sun ajattelemisen? :3
      Ikävä
      21
      1711
    7. Onko kaivatullasi

      Hyvä vai huono huumorintaju?
      Ikävä
      24
      1687
    8. Pettymys! Tähdet, tähdet -kisassa tämä erikoisjakso pois - Pistänyt artistit todella lujille!

      Tähdet, tähdet -kisa on edennyt genrestä toiseen. Mutta erästä monen toivomaa erikoisjaksoa ei tällä kaudella nähdä. Voi
      Tv-sarjat
      34
      1389
    9. Tiedätkö tykkääkö

      Kaivatustasi siinä mielessä joku muukin kuin sinä itse
      Ikävä
      48
      1327
    10. Onko meillä

      Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko
      Ikävä
      9
      1319
    Aihe