Moi,
Olin ajamassa moottorilla kovassa aallokossa (ladatakseni akkuja). Käynnistysakku on erillään hupiakuista ja siinä oli virtaa hyvin. Moottori on 1500h ajettu Volvo Penta D1-30, jossa ei ole ollut mitään ongelmaa aiemmin.
Aallot oli varmaan korkeimmat 3 metrisiä ja vene keikkui todella paljon. Vene oli kallellaan enemmän pakoputken suuntaan ajossa.
Yhtäkkiä moottori sammui. Vedettiin purjeet auki ja aloin ihmettelemään miksi moottori sammui. Tsekkasin polttoainesuodattimen, siipirattaan, merivesisuodattimen, öljyt ja kaiken minkä keksin eikä missään ollut mitään ongelmaa.
Ennen satamaa käynnistin moottorin ja se käynnistyi normaalisti. Sen jälkeen sillä on ajettu ehkä 5h normaalisti ilman mitään ongelmaa.
Onko kenelläkään hyviä veikkauksia, miksi moottori sammui?
Moottori sammui aallokossa
13
157
Vastaukset
- Anonyymi
"Aallot oli varmaan korkeimmat 3 metrisiä ja vene keikkui todella paljon."
"Tsekkasin polttoainesuodattimen, siipirattaan, merivesisuodattimen, öljyt ja kaiken minkä keksin"
Melkoinen suoritus.- Anonyymi
Tää muuten oli melkoinen suoritus, mutta tulipahan tehtyä. 1.7m taisi olla muutaman mailin päässä olevan aaltopoijun merkitsevä aallonkorkeus. Vaimo ohjasi paattia ja mä tsekkasin konetta. Vaikein osuus oli irrottaa siipirattaan edestä metallilevyn ruuvit, kun ne on talttapäisiä eikä ole helppoa saada meisseliä pysymään paikallaan. Ei se kyllä mitään mahdotonta ollut. Eikä mun olisi ollut 100% pakko sitä siinä tehdä, mutta mun mielestä oli kiva testata, että onnistuuko tuollaiset temput. Koska joskus voi olla sellainen tilanne, että ihan oikeasti osuu tuulettimeen ja siinä kohtaa pitää hommien onnistua. Tuossa oli rauhallinen tilanne, mutta tositilanteessa voi olla kunnon paniikki. Kannattaa harjoitella.
"Smooth sea never made a skilled sailor" - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tää muuten oli melkoinen suoritus, mutta tulipahan tehtyä. 1.7m taisi olla muutaman mailin päässä olevan aaltopoijun merkitsevä aallonkorkeus. Vaimo ohjasi paattia ja mä tsekkasin konetta. Vaikein osuus oli irrottaa siipirattaan edestä metallilevyn ruuvit, kun ne on talttapäisiä eikä ole helppoa saada meisseliä pysymään paikallaan. Ei se kyllä mitään mahdotonta ollut. Eikä mun olisi ollut 100% pakko sitä siinä tehdä, mutta mun mielestä oli kiva testata, että onnistuuko tuollaiset temput. Koska joskus voi olla sellainen tilanne, että ihan oikeasti osuu tuulettimeen ja siinä kohtaa pitää hommien onnistua. Tuossa oli rauhallinen tilanne, mutta tositilanteessa voi olla kunnon paniikki. Kannattaa harjoitella.
"Smooth sea never made a skilled sailor"Ja sitten sä heräsit ja huomasit, ettei sulla ole vaimoa eikä venettä.
Kaikki hyvin, omaisuudestahan on vain harmia ja vaimosta kaksin verroin :D - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja sitten sä heräsit ja huomasit, ettei sulla ole vaimoa eikä venettä.
Kaikki hyvin, omaisuudestahan on vain harmia ja vaimosta kaksin verroin :DToisin kuin sinä, aloittaja ei ole enää alakoululainen ja sellaisilla saattaa olla vaimo ja venekin. Tai jos kouluaikana käyttää liikaa aikaa turhiin keskustelufoorumeihin, voi olla että veneet ja vaimot jää myöhemminkin hankkimatta.
- Anonyymi
Olisiko aallon vastapaine voinut tukahduttaa pikku "singerin" tikkauksen eli huonosti suunniteltu pakoputkisto?
- Anonyymi
Oliko moottori kuuma? Onko jäähdytysnestettä? Jos tankki on tyhjä, voi tietty heilunnassa päätyä vähän ilmaa polttoainepumppuun, mutta ei se sitten varmaan ihan nätisti lähtisi käyntiin.
- Anonyymi
Satuiluahan tuo koko juttu oli, etkö tajunnut :D
- Anonyymi
Ei ollut moottori normaalia kuumempi. Tankki oli ehkä puolillaan. Moottorin käynnistys tapahtui satama-altaassa aika paljon kevyemmässä kelissä, joten teoriassa voisi vaikuttaa, mutta ehkä puolillaan oleva tankki on riittävä määrä polttoainetta.
- Anonyymi
Lataa akkuja seuraavan kerran tyynellä kelillä.
- Anonyymi
Onko tankissa loiskelevyt. Muutaman kerran on tullut vuosien varrella sellainen tilanne vastaan, että tankissa nafta hölskyy aallokossa siihen malliin, että joukkoon sekoittuu paljon kuplia ja ilmaa. Tämä on sitten haitannut polttoaineensaantia ja kone on hyytynyt. Ei tosin koskaan pysähtynyt.
- Anonyymi
Oma arvaus: tankissa on mikrobikasvuston sakkaa, joka kovemmassa merenkäynnissä on sitten levinnyt ympäri polttoainejärjestelmää ja hetkellisesti tukkinut suuttimet.
- Anonyymi
Sakka ei poistu itsekseen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sakka ei poistu itsekseen.
Naapurilla kävi trukin kanssa kerran niin, että tankissa oli pohjalla 1 kpl koivunlehtiä. Kun moottori oli käynnissä, koivunlehti jossain vaiheessa tukki imuputken ja moottori sammui. Moottorin sammuttua imu lakkasi ja koivunlehti irtautui putkesta odottamaan seuraavaa käynnistystä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih465437Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j5662008Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens781135Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä3591038- 77983
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä53951- 59880
- 228834
Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.50833Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen saadakseen pidettyä Tarja Pirkkalaisen virassa
Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen kaupungin johtamisjärjestelyiden muutokses58758