Juttu Facebookin sähköveneily-ryhmässä. Nyt käytössä Oceanvolt.
Liian vähän toimintamatkaa liian pienellä teholla, eikä akku lataudu potkurilla likikään riittävän nopeasti.
Paras ratkaisu tuollainen on valtamerien ylittäjille, jotka eivät määränpäässä tee huvipurjehduksia.
Kun potkuri tekee sähköä ja veneessä on suuret litiumakut, pitkille ylityksille voi järjestellä kaikenlaista mukavaa. Varsinaiseen veneilyyn sähkö ei kuitenkaan kelpaa.
Sähköveneilijä siirty dieseliin
17
1043
Vastaukset
- Anonyymi
Eli toimii akkulaturina.
Vähän arvokas. - Anonyymi
En löytänyt tuollaista juttua. Anyway, useimmat raportit aiheesta ovat myönteisiä. Olennaista on tietysti, mikä on vaatimus toimintamatkalle. Jos haluaa, että Helsingistä Gotlantiin pääsee koneajossa, niin sitten ainakaan useimmat sähkömoottoritoteutukset eivät vastaa tarpeeseen. Jos riittää, että noin puoli tuntia satamasta lähtiessä/satamaan tullessa eli about 1 h/pvä on ajoa, niin ongelmia ei näytä olevan.
- Anonyymi
Niinpä. Ja miksi tarvitsisi välttämättä niinkään paljon ajoa per päivä? Satamasta pääsee ulos ja sisään tyypillisesti muutamassa minuutissa. Siihen ei kovin kummoisia akkuja tarvita.
Eipä silti itselleni nykytilanteeseen sovi. Vaikka aikoinaan liikuin moottorittomalla veneellä, niin nyt kyllä lapset hermostuisivat, jos matkanteko tyssäisi tuulen puutteeseen. - Anonyymi
Löytyi se sittenkin, taisin vain etsiä "aggressiivisempaa" otsikointia. Joo, seitsemäntonninen perinnealus charter-käytössä ja vaatimuksena 60 mpk toimintamatka. Ei siis kovin hyvin vertaudu tavallisen harrastematkapurjeveneilijän tarpeeseen (väittäisin, että sellaiselle parempi "keskivertotapaus" olisi n. viisitonninen ja rungoltaan huomattavasti sutjakampi vene ja toimintamatkavaatimus n. 30 mpk.
- Anonyymi
Juttu on Facebookin sähköveneilijät-ryhmässä, kirjoitettu muutama päivä sitten.
- Anonyymi
No siirtyikö joku moottorilla-ajelija sähkömoottoriin?
- Anonyymi
Tähänkö viittaat: https://www.facebook.com/groups/126158360764536/permalink/5287695617944092/
Siis charter-käytössä oleva perinnepurjevene, jossa oli AGM-akut sähkömoottorille ja akut loppu.
Ei ehkä ihan järkevin käyttökohde, varsinkaan lyijyakuilla.- Anonyymi
Charter-veneessä on se ongelma, että toukokuun 15. päivä voidaan sopia, että kesäkuun 15. päivä käydään Aspössä ja tullaan takaisin ja silloin sinne sitten pitää oikeasti mennä, kun ruoka ja sauna on tilattu seurueelle. Eli ei ole minkäänlaista joustoa, kun hupipurjehtija voi tinkiä aikataulusta ja kohteesta.
- Anonyymi
Siellä on kerrottu, miksi litium-akkuihin siirtyminen ei olisi ratkaissut perusongelmaa ja miten järjettömän kallista se olisi ollut.
- Anonyymi
Perusongelmia on monta. Hidas suurivastuksinen vene, tarve ajaa pitkään melko suurella nopeudella ja charter-käyttö.
Tuossa mainittiin 20 kWh akusto, jolla ajaa 6 h 4 kn. Vaikkapa samankokoinen Arcona 380 Z ajaa 9 h 4 kn tai 4,5 h 5 kn 14,5 kWh akuilla. Lisäksi se kulkee helposti 7-9 kn purjeilla, jolloin akut latautuvat tehokkaasti. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Perusongelmia on monta. Hidas suurivastuksinen vene, tarve ajaa pitkään melko suurella nopeudella ja charter-käyttö.
Tuossa mainittiin 20 kWh akusto, jolla ajaa 6 h 4 kn. Vaikkapa samankokoinen Arcona 380 Z ajaa 9 h 4 kn tai 4,5 h 5 kn 14,5 kWh akuilla. Lisäksi se kulkee helposti 7-9 kn purjeilla, jolloin akut latautuvat tehokkaasti.Joo, katselin joskus tuon luovimista, ja ei ollut kauhean vikkelää. Sinänsä varmaan Stuurboottiin olisi mahtunut enemmänkin akkuja.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Joo, katselin joskus tuon luovimista, ja ei ollut kauhean vikkelää. Sinänsä varmaan Stuurboottiin olisi mahtunut enemmänkin akkuja.
Mahtuu, mutta maksaa. Varsinkin veneen arvoon nähden.
- Anonyymi
Jos jaksaa roikkua aina saaristomerellä, niin miksi ei sähkövispilä olisi luonteva moneltakin kantilta, mutta, jos matkaa taitaa itämerellä tai ulkopuolella, niin on monia tilanteita, että pitää pystyä pidempiinkin kone ajoihin, kun purjehtiminen ei ole vaihtoehto...
- Anonyymi
Ja ennen kaikkea se, että vaikka saaristomme pieniinkin saariin on viritetty sähköliitännät nykyveneilijöiden riemuksi, niin kaikkialla maailmassa et pääse joka ilta töpselin päähän, vaan usein vene on ankkurissa. Itse en omassa saaristossammekaan halua olla riippuvainen ulkopuolisesta sähköstä, vaan veneen omien aurinkopaneelien tulee riittää kattamaan sähkönkulutus. Siihen ei oikein sovi se, että konekin käy sähköllä. Päinvastoin, tulee olla mahdollisuus ladata myös koneella, jos vaikka sattuu pidempi pilvinen jakso.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja ennen kaikkea se, että vaikka saaristomme pieniinkin saariin on viritetty sähköliitännät nykyveneilijöiden riemuksi, niin kaikkialla maailmassa et pääse joka ilta töpselin päähän, vaan usein vene on ankkurissa. Itse en omassa saaristossammekaan halua olla riippuvainen ulkopuolisesta sähköstä, vaan veneen omien aurinkopaneelien tulee riittää kattamaan sähkönkulutus. Siihen ei oikein sovi se, että konekin käy sähköllä. Päinvastoin, tulee olla mahdollisuus ladata myös koneella, jos vaikka sattuu pidempi pilvinen jakso.
Tuohon auttaa aika hyvin runsaat aurinkopaneelit (purjeisiin mahtuu helposti 1 kW) ja hydrogeneraattori. Purjeissa olevat paneelit tietysti edellyttävät purjehtimista ja hydrogeneraattori vielä kohtuullista vauhtia.
Sähkömoottori ei sovi niille, jotka herkästi ajavat moottorilla. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuohon auttaa aika hyvin runsaat aurinkopaneelit (purjeisiin mahtuu helposti 1 kW) ja hydrogeneraattori. Purjeissa olevat paneelit tietysti edellyttävät purjehtimista ja hydrogeneraattori vielä kohtuullista vauhtia.
Sähkömoottori ei sovi niille, jotka herkästi ajavat moottorilla.Tietynlainen yleistys tietysti tämäkin, mutta ehkä voisi sanoa näin: sähkömoottori sopii parhaiten sille, jonka aikataulut/elämäntilanne/luonne sopivat siihen, että jos ei tänään päästä sinne 30 mpk päässä olevaan alunperin suunniteltuun satamaan, niin jäädään johonkin välille toiseen satamaan tai vaikka ankkuriin odottelemaan sopivaa tuulta.
Esim. meikäläisellä olisi tässä oikeasti vähän haastetta, koska luonteeni on vähän sellainen, että jos olen aamulla/illalla päättänyt, että tänään mennään Kasnäsista Kökariin, niin sitten mennään Kasnäsistä Kökariin, vaikka se edellyttäisi koneella ajamista. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tietynlainen yleistys tietysti tämäkin, mutta ehkä voisi sanoa näin: sähkömoottori sopii parhaiten sille, jonka aikataulut/elämäntilanne/luonne sopivat siihen, että jos ei tänään päästä sinne 30 mpk päässä olevaan alunperin suunniteltuun satamaan, niin jäädään johonkin välille toiseen satamaan tai vaikka ankkuriin odottelemaan sopivaa tuulta.
Esim. meikäläisellä olisi tässä oikeasti vähän haastetta, koska luonteeni on vähän sellainen, että jos olen aamulla/illalla päättänyt, että tänään mennään Kasnäsista Kökariin, niin sitten mennään Kasnäsistä Kökariin, vaikka se edellyttäisi koneella ajamista.Kyllähän sinne pääsee sähkömoottorisella purkkarillakin. Ei vaan 6-7 solmua pläkässä. Eli menee enemmäm aikaa joko koneella tai purjeilla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih465727Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j5852160Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens821161Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä3591038- 771013
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä53981Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.61926- 60897
- 228844
Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen saadakseen pidettyä Tarja Pirkkalaisen virassa
Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen kaupungin johtamisjärjestelyiden muutokses58768