Minkälaisia keulasuojia on viritelty rantautumista helpottamaan? Erityisesti luonnonsatamiin yksin tai sivutuulessa porukallakin tullessa olisi hienoa, jos voisi ajaa keulan kallioon ja pitää veneen koneella paikoillaan kunnes köydet on saatu kiinni. Tavallinen keulafendari toimii laituria vasten, mutta ei suojaa keulan alakulmaa kalliota vasten.
Ajattelin jos laminoisi lasikuidusta keulan muotoisen suojan ja siihen ohut kumi alle ja paksu kumi päälle. Asetettaisiin paikoilleen ennen rantaan saapumista. Asettuisi varmasti hyvin, jos nimenomaan oman veneen keulan mukaan tehty. Kiinnitys remmeillä varvaslistaan. Lyhyet siirtymät voisi olla vaikka paikoillaankin.
Onko kokemuksia tällaisesta, tai jostain muusta virityksestä? Toki joku supermerikarhu tulee nyt kertomaan, ettei tarvita kun itse parkkeeraa vaikka 50-jalkaisen paatin yksin, moottoritta ja 12 metrin sivutuulessa märälle kalliolle, mutta tässä haetaan nyt apuja ihan tavallisin taidoin varustetulle purjehtijalle...
Keulasuoja rantautumisiin
26
1155
Vastaukset
- Anonyymi
Käytettyjä autonrenkaita keulaan roikkumaan. Se on paras. Niitä ne ammattilaisetkin käyttää satamahinaajissa.
https://previews.123rf.com/images/unkas/unkas1703/unkas170300027/73751750-rubber-tyre-fender-on-blue-tugbooat-hul.jpg- Anonyymi
Satamahinaajaan hyvä, mutta koitapa saada renkaat pysymään siinä purjeveneen keulan keskellä..
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Satamahinaajaan hyvä, mutta koitapa saada renkaat pysymään siinä purjeveneen keulan keskellä..
Kolmella köydellä ylin yksinään ja alimmat viritä molemmille laidoille.
Noita autonrenkaita käyttävät isot purjelaivatkin luonnonsatamissa sivukiinnityksessä kalioihin Tukholman saaristossa, ovat siitä hyviä, että uppoavat vs fendarit.
Etsi pieni halkaisia leveitä renkaita...
- Anonyymi
Miksei tuollainen kelpaa? https://www.veneilijanverkkokauppa.fi/fi/product/keulalepuuttaja-14x60/793164X0
- Anonyymi
Oikealle korkeudelle sijoitettuna tuo varmasti toimii hienosti laituria vasten, mutta kalliorantaan tullessa ensimmäisenä osuva kohta purjeveneen keulassa on tyypillisesti vähän veden alle jäävä kulma. Siihen tuo ei oikein istu. Siellä alakulmassa tuskin saa kovin hyvin pysymään mitään sellaista suojaa, jota ei ole juuri kyseiseen veneeseen tehty.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Oikealle korkeudelle sijoitettuna tuo varmasti toimii hienosti laituria vasten, mutta kalliorantaan tullessa ensimmäisenä osuva kohta purjeveneen keulassa on tyypillisesti vähän veden alle jäävä kulma. Siihen tuo ei oikein istu. Siellä alakulmassa tuskin saa kovin hyvin pysymään mitään sellaista suojaa, jota ei ole juuri kyseiseen veneeseen tehty.
No se veden alapuolinen osa hoituu millä tahansa kumimattoriekaleella joka roikkuu tuosta edellämainitusta. Eikän sen tarvitse myötäillä rungon muotoja srn kummemmin, päivastoin, lepää kalliota vasten ja leveyttä riittävästi että pysyy välissä vaikka vene vähän liikkuu.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No se veden alapuolinen osa hoituu millä tahansa kumimattoriekaleella joka roikkuu tuosta edellämainitusta. Eikän sen tarvitse myötäillä rungon muotoja srn kummemmin, päivastoin, lepää kalliota vasten ja leveyttä riittävästi että pysyy välissä vaikka vene vähän liikkuu.
Esim jotain tuollaista, niin on paksuutta että joustaa, mutta ei paina älyttömästi. https://www.puuilo.fi/kennokumimatto-60x80cm
- Anonyymi
Muotoon laminoitu suoja olisi varmasti hyvä. Ehkäpä kopioin idean. Siihen kuitusuojan päälle voisi laittaa jonkun tuollaisen:
https://www.svb24.com/en/tessilmare-bino90-rubber-profile-grey-per-metre.html
Tuota sieltä alakulman alta ihan ylös asti, niin sama suoja toimii hyvin laituriakin vasten. Ehkäpä rungon ja lasikuituisen suojan väliin vielä paksu solukumimatto vaimentamaan tömäystä rantaan/laituriin ajaessa.
Tuollaisella setillä varmaan uskaltaisi lilluttaa keulan kallioon ja sitten lisätä tehoja ja laittaa vaikka autopilotin pitämään veneen suorassa, jos on yksin liikenteessä.- Anonyymi
Jos siitä pysyvästi ruman haluaa niin antaa kolhiintua.
- Anonyymi
Muija roikkumaan perse rantaa kohti sinne keulaan.
Kyllä siihen hanuriin pysähtyy pehmeästi isompikin paatti- Anonyymi
Ja jos saaressa sattuu olemaan karhuja, lähtevät nekin käpälämäkeen.
- Anonyymi
Ei siinä mitään tarvitse. Korkeintaan naarmuja tulee.
- Anonyymi
Näin on. Keulan lasikuitu kestää, vaikka ajaisi rantakallioon 10 solmua. Naarmut ehtii talvella paikata. Lasikuidun mätänenemiseen naarmun jälkeen menee 25 vuotta. Ei ne ole näyttelyesineitä vaan käyttötavaroita.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Näin on. Keulan lasikuitu kestää, vaikka ajaisi rantakallioon 10 solmua. Naarmut ehtii talvella paikata. Lasikuidun mätänenemiseen naarmun jälkeen menee 25 vuotta. Ei ne ole näyttelyesineitä vaan käyttötavaroita.
Saippua lådallako liikut. Kyllä 10 000kg massa saa melkoista osumaa 10 solmun törmäyksessä rantakallioon, vaikka olisi sileä ja loivan pyöreä saati terävä
- Anonyymi
Eiköhän kölirauta ole ihan hyvä suoja.
- Anonyymi
Ihan typerää touhua. Tarkoitukseen on kehitetty vallan hyviä runkomuotoja, mutta ei kelpaa vaan keulan pitää olla pystysuora ja sitten ihmetellään kuinka tässä nyt näin kävi. Kohta joku kyselee peräsinsuojaa kun pitää kiinnittyä luonnonsatamiin leveä perä edellä.
- Anonyymi
Voisitko vielä täydentää lausuntoasi kuvailemalla minkälaisia runkomuotoja on kehitetty rantautumisen helpottamiseksi?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Voisitko vielä täydentää lausuntoasi kuvailemalla minkälaisia runkomuotoja on kehitetty rantautumisen helpottamiseksi?
Voi itku... etkö koskaan ole nähnyt vähän vanhempia purjeveneitä? Eteenpäin viistottu keula ja siitä edelleen eteenpäin viistotut keulaportaat. Sulavalinjainen ja matalat kansirakenteet. Ellei sellaisella pääse kolhuitta sivutuulessa luonnonsatamaan, on tuuli niin kova ettei sinne ole asiaa muutenkaan. Eri asia nykyään kun pitää olla tasapohjaisia tylppäkeulaisia leveäperäisiä saippualaatikoita kaiken maailman pilothouse hyttirakennelmilla eikä pysy hanskassa vaikka kuinka keulapotkuri pärisee ja laiturissa aisat. Kipparissahan ei koskaan ole vikaa, niin pakko olla kalustossa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Voi itku... etkö koskaan ole nähnyt vähän vanhempia purjeveneitä? Eteenpäin viistottu keula ja siitä edelleen eteenpäin viistotut keulaportaat. Sulavalinjainen ja matalat kansirakenteet. Ellei sellaisella pääse kolhuitta sivutuulessa luonnonsatamaan, on tuuli niin kova ettei sinne ole asiaa muutenkaan. Eri asia nykyään kun pitää olla tasapohjaisia tylppäkeulaisia leveäperäisiä saippualaatikoita kaiken maailman pilothouse hyttirakennelmilla eikä pysy hanskassa vaikka kuinka keulapotkuri pärisee ja laiturissa aisat. Kipparissahan ei koskaan ole vikaa, niin pakko olla kalustossa.
Voi itku, tosiaan. Sitä luulisi, että veneiden muotoilua ohjaisivat muut seikat kuin rantautuminen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Voi itku, tosiaan. Sitä luulisi, että veneiden muotoilua ohjaisivat muut seikat kuin rantautuminen.
Miksi ihmeessä luulisit niin? Rantautuminen on oleellinen osa venesuunnittelua varsinkin saaristoveneessä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miksi ihmeessä luulisit niin? Rantautuminen on oleellinen osa venesuunnittelua varsinkin saaristoveneessä.
Jassoo, uutta tietoa vaan pukkaa. Jotkut vieläkin jaksavat selittää, että puisten purjeveneiden upeat muodot johtuivat pääasiassa sen aikaisista veneluokkien mittasäännöistä. Materiaalina puu myös rajoitti muotoilua.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jassoo, uutta tietoa vaan pukkaa. Jotkut vieläkin jaksavat selittää, että puisten purjeveneiden upeat muodot johtuivat pääasiassa sen aikaisista veneluokkien mittasäännöistä. Materiaalina puu myös rajoitti muotoilua.
Tottakai materiaalit rajoittaa muotoilua, mutta työveneiksi ne purjeveneetkin on alkujaan tehty, ei kilpaveneiksi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jassoo, uutta tietoa vaan pukkaa. Jotkut vieläkin jaksavat selittää, että puisten purjeveneiden upeat muodot johtuivat pääasiassa sen aikaisista veneluokkien mittasäännöistä. Materiaalina puu myös rajoitti muotoilua.
Uutta tietoa? Itsestäänselvyyksiä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jassoo, uutta tietoa vaan pukkaa. Jotkut vieläkin jaksavat selittää, että puisten purjeveneiden upeat muodot johtuivat pääasiassa sen aikaisista veneluokkien mittasäännöistä. Materiaalina puu myös rajoitti muotoilua.
Miksei tylppäkeulaista venettä pystyisi tekemään puusta, se olisi jopa helpompaa kuin viistokeulaisen tekeminen?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Uutta tietoa? Itsestäänselvyyksiä.
Olisko sittenkin ihan vaan pikkusen ironiaa eli pikku piruilua.
- Anonyymi
Otetaan mallia luonnosta. Tarvitaan säkki ja kompressori:
https://youtu.be/2j09IFjmwbc
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih465627Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j5742092Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens821154Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä3591038- 771003
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä53981Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.56895- 59880
- 228834
Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen saadakseen pidettyä Tarja Pirkkalaisen virassa
Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen kaupungin johtamisjärjestelyiden muutokses58768