'Miljoona ruusua' on alkujaan latvialainen kappale.

On taas tullut teeveestä muutaman kerran ’Miljoona, miljoona, miljoona ruusua.’ Sitä lauloi aikoinaan Vera Telenius. Laulua luultiin venäläiseksi, koska Alla Pugatšova esitti kappaleen venäjäksi, Миллион роз, ’Miljoona ruusua’, ja teki sen tunnetuksi.

Million Roses - Wikipedia

Aija Kukule - Dāvāja Māriņa lyrics (lyricstranslate.com)

Kappale on kuitenkin latvialainen. Säveltäjä on Raimonds Pauls, sanoittaja Leons Briedis. Tunnettu kertosäe kuuluu latvialaisittain:

Dāvāja, dāvāja, dāvāja Māriņa
Meitiņai, meitiņai, meitiņai mūžiņu,
Aizmirsa, aizmirsa, aizmirsa iedot vien
Meitiņai, meitiņai, meitiņai laimīti.

'Māra ( eli Māriņa eli Neitsyt Maria ) lahjoitti tytölle ajattelukykyä, mutta unohti vain antaa tytölle onnea.'

Kertosäkeessä mainittu Māra eli Māriņa oli alkujaan balttien naispuolinen pääjumala, joka myöhemmin ymmärrettiin Neitsyt Mariaksi. Vanha nimi on edelleen käytössä uuden rinnalla. 🌹👀

8

1530

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Kiitos tiedosta. Todella kaunis kappale ja oma Katri Helena -fanitus johtaa kyllä väkisinkin siihen että Katrin versio on minulle se ainoa ja oikea.

• Anonyymi

Onhan se. Mutta kappaleesta Olen suomalainen, on se alkuperäinen italialainen parempi.

• Niinhän se on. Minulle taas ainoa oikea on alkuperäinen latviankielinen. Suoritin yliopistossa latviasta opintokokonaisuudenkin. Näissä opinnoissa oli materiaalina myös Dāvāja Māriņa. Latvia on suuri rakkauteni Ranskan ja Islannin kanssa, mutta kaikkein eniten rakastan herttaista vaimoani. 🌹👀

• Anonyymi kirjoitti:

Onhan se. Mutta kappaleesta Olen suomalainen, on se alkuperäinen italialainen parempi.

Olen minäkin huomannut, että se on alkujaan italialainen. 🌹👀

• Anonyymi

Kutrihellun fanitus vääristää maailmankuvaa. Vera Teleniuksen versio oli aikoinaan ja on yhä edelleen huomattavan paljon suositumpi kuin helunan. heluna jäi niin Veran jalkoihin, että ei ole tainnut ky kappaletta paljonkaan kiekunut sen jälkeen kun sen aikoinaan ilmoille päästi?
        Veran alkuperäinen SUOMALAINEN versio oli elämää kokeneen iäkkään naisen tulkitsema persoonallinen laulu. helunan pelkkä tusinakipale muitten joukossa.

• Anonyymi

Samalla lailla "olen suomalainen" ja "kuusamo" ovat italialaisia. Edellisen nimi "olen italialainen" ja toisen "afrika".

• Anonyymi

Tiesitkö että Alla on kaikkien aikojen kahdeksanneksi myydyin artisti? (wikipedia)

Myytyjä levyjä 210 miljoonaa!

Täysin käsittämätön saavutus!

• Enpä tiennyt Allan saavutuksesta, mutta nostan kyllä hattua. 🌹👀

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      74
      2992
    2. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      68
      2857
    3. Muutama syy

Sille miksi IRL kohtaaminen on hänelle vaikeaa
      Ikävä
      68
      1832
    4. Tykkään susta

Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä
      Ikävä
      17
      1699
    5. Onko kaivatullasi

Hyvä vai huono huumorintaju?
      Ikävä
      24
      1657
    6. Onko kaikki hyvin, iso huoli sinusta

Miten jakselet? Onko sattunut jotain ikävää. Naiselta
      Ikävä
      26
      1632
    7. Estitkö sä minut

Oikeasti. Haluatko, että jätän sun ajattelemisen? :3
      Ikävä
      20
      1610
    8. Tiedätkö tykkääkö

Kaivatustasi siinä mielessä joku muukin kuin sinä itse
      Ikävä
      48
      1307
    9. Millainen meno

Viikonloppuna? Mulla hirvee vitutus päällänsä. Onko muilla sama tunne??
      Ikävä
      38
      1283
    10. Onko meillä

Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko
      Ikävä
      9
      1279
    Aihe