Miksi veneissä on niin paljon naruja ja laitaa?

Anonyymi

15

130

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Lapset kysyvät miksi....

      • Anonyymi

        ...ja vanhemmat, jotka eivät tiedä vastauksia jakelevat nollavastauksia ja luulevat, että ovat onnististuneesti peittäneet tietämättömyytensä.

        Purjevene kallistelee enemmän ja siksi varalaitaa tarvitaan enemmän. Lisäksi matalat moottoriveneet ovat nopeita ja ehtivät myrskyjä pakoon.


    • Anonyymi

      Katsokaapa ensin kuvaa ja miettikääpä sitten kommentointianne!

      • Anonyymi

        No mitä sitten?


    • Anonyymi

      Pitäisi verrata varalaitoja Kolumbuksen aikaisiin moottoriveneisiin.

    • Anonyymi

      Maakrapuna on aina kiinnostanut, mikä se varalaita on. Onko varsinaisen laidan alla rakenne, joka estää veden sisääntulon, jos varsinainen laita hajoaa?

      Siis vähän kuin tankkereiden kaksoiskuorirakenne?

      • Anonyymi

        Katsoppa Traficomin määräysuonnoksesta:

        Varalaidalla pystysuoraa etäisyyttä keskilaivalla kansiviivan yläreunasta kysei-
        sen lastiviivan yläreunaan, tai avoimessa aluksessa, jolla ei ole sivukantta, etäi-
        syyttä laidoituksen yläreunasta lastiviivan yläreunaan. Sellaisen alle 24 metriä
        pitkän täyskannellisen aluksen, jolle ei ole määrätty lastimerkkiä, varalaidalla
        tarkoitetaan pystysuoraa etäisyyttä kannesta vesiviivaan ja vastaavanlaisen
        avoimen aluksen, jolla ei ole sivukantta, varalaidalla tarkoitetaan pystysuoraa
        etäisyyttä laidoituksen yläreunasta vesiviivaan;


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Katsoppa Traficomin määräysuonnoksesta:

        Varalaidalla pystysuoraa etäisyyttä keskilaivalla kansiviivan yläreunasta kysei-
        sen lastiviivan yläreunaan, tai avoimessa aluksessa, jolla ei ole sivukantta, etäi-
        syyttä laidoituksen yläreunasta lastiviivan yläreunaan. Sellaisen alle 24 metriä
        pitkän täyskannellisen aluksen, jolle ei ole määrätty lastimerkkiä, varalaidalla
        tarkoitetaan pystysuoraa etäisyyttä kannesta vesiviivaan ja vastaavanlaisen
        avoimen aluksen, jolla ei ole sivukantta, varalaidalla tarkoitetaan pystysuoraa
        etäisyyttä laidoituksen yläreunasta vesiviivaan;

        Löytyykö sieltä määräysluonnoksesta (linkki?) myös määritelmä käsitteelle:
        Kansiviiva?
        Ilman sitä ei kyseisellä varalaidan määritelmällä tee yhtään mitään.

        Entä yli 24 m pitkä alus jolla ei ole lastimerkkiä?
        Esim modernit sukellusveneet, mihinkäs sellaiseen sijoittaisit lastiviivamerkin? Snorkkelin tai periskoopin yläreunaanko?
        Lähes kaikki ovat kuitenkin yli 24 m pitkiä.
        Missä tuollaisissa poikkileikkaukseltaan ympyränmuotoisissa aluksissa kulkee kansiviiva?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Katsoppa Traficomin määräysuonnoksesta:

        Varalaidalla pystysuoraa etäisyyttä keskilaivalla kansiviivan yläreunasta kysei-
        sen lastiviivan yläreunaan, tai avoimessa aluksessa, jolla ei ole sivukantta, etäi-
        syyttä laidoituksen yläreunasta lastiviivan yläreunaan. Sellaisen alle 24 metriä
        pitkän täyskannellisen aluksen, jolle ei ole määrätty lastimerkkiä, varalaidalla
        tarkoitetaan pystysuoraa etäisyyttä kannesta vesiviivaan ja vastaavanlaisen
        avoimen aluksen, jolla ei ole sivukantta, varalaidalla tarkoitetaan pystysuoraa
        etäisyyttä laidoituksen yläreunasta vesiviivaan;

        Vesiviiva on veteen piirretty viiva.


    • Anonyymi

      Kolumbuksen laivoissa oli silloin uusinta uutta oleva keskelle runkoa sijoitettu peräsin. Laivan kallistuksiin mukautuvaa ja kätevää riippumattoa ei ollut vielä keksitty, ja elävää ravintoa oli matoja kuhiseva ruoka.

    • Anonyymi

      Nou seisovat sen takia noin korkealla, että niiden alapuolella on lastitilaa. Jos komentosilta olisi lastitilan alla niin lastitilan paino korkealla vedenpinnan tasolla tekisi aluksesta epävakaan ja se kellahtaisi helposti kumoon. Sen takia nuo seisovat lastitilan yläpuolella koska komentosilta sisojineen painaa paljon vähemmän kuin lastitila lasteineen. Ymmärsitkö vai etkö ymmärtänyt?

      • Anonyymi

        Kolumbuksen löytömatkan kolmesta laivasta tämä suurin Santa Maria oli rahtialus, ja ne kaksi pienempää olivat karavelleja. Runkovuotoja lankkujen välistä joutui tilkitsemään pitkin matkaa.


    • Anonyymi

      Ja se narujen määrä?

      • Anonyymi

        Näkyyhän se kuvastakin.


    • Anonyymi

      Vielä niihin ei asenneta moottorikelkan hihnoja sentään.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi et irrota otettasi

      Suhteeni?
      Ikävä
      73
      2805
    2. Koko ajan olet

      Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      63
      2694
    3. Muutama syy

      Sille miksi IRL kohtaaminen on hänelle vaikeaa
      Ikävä
      68
      1792
    4. Onko kaivatullasi

      Hyvä vai huono huumorintaju?
      Ikävä
      24
      1637
    5. Tykkään susta

      Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä
      Ikävä
      15
      1568
    6. Estitkö sä minut

      Oikeasti. Haluatko, että jätän sun ajattelemisen? :3
      Ikävä
      20
      1560
    7. Onko kaikki hyvin, iso huoli sinusta

      Miten jakselet? Onko sattunut jotain ikävää. Naiselta
      Ikävä
      15
      1412
    8. Tiedätkö tykkääkö

      Kaivatustasi siinä mielessä joku muukin kuin sinä itse
      Ikävä
      48
      1267
    9. Millainen meno

      Viikonloppuna? Mulla hirvee vitutus päällänsä. Onko muilla sama tunne??
      Ikävä
      38
      1243
    10. Onko meillä

      Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko
      Ikävä
      9
      1229
    Aihe