Käytössä oleva d´Hondtin laskentatapa tekee sen, että suuresta puolueesta voi alle 2000 ääntä saanut ponnahtaa eduskuntaan ja pienestä voi 10 000 äänelläkin jäädä rannalle!
Lisäksi suuret puolueet saavat aina kannatustaan enemmän paikkoja.
-Miksei valita edustajia vaalipiirin henkilökohtaisen äänimäärän järjestyksessä?
Ranking-lista vaan.
Suomen vääristävä vaalijärjestelmä uusittava
8
<50
Vastaukset
- Anonyymi
Vaalijärjestelmiä on monenlaisia. Kaikilla on omat etunsa ja haittansa.
- Anonyymi
Kyllä tuo vähän ongelma on että vaalijärjestelmä suosii suuria puolueita, lisäksi se suosii selvästi maaseutua.
- Anonyymi
🤔🤔🤔 Ai miten, kyllä oikeisto hyötyy kaupungeista enemmän. Maalta muuttanut tuntee itsessä niin sitiihmisessi että sortuu siihen 💩
- Anonyymi
Ei suomen vaalijärjestelmä ole täydellinen mutta on se parempi kuin ruotsissa käytössä oleva. Poliitikot ovat vain pilanneet politiikan niin että vain täpärästi yli puolet enää äänestää suomessa. Se näkyy esim. kokoomuksen ylisuurena kannatuksena.
Ei tietenkään ole vaalijärjestelmämme kaikkien mielestä täydellinen. Vaan kun sen vaalijärjestelmän uudistamisvastuu kaatuu niille, jotka ovat nykyisestä järjestelmästä hyötyneet, niin mitä siinä auttaisi edes kansalaisaloite?
Nyt on vähän vaikea heti hahmottaa, mitä tarkoittaisi puolueesta riippumatta valita ääniharavat edustajiksi. Puolueiden merkitys vähenisi ja sitten hukkaääniä taitaisi tulla entistä enemmän. Nehän menisivät kaikki äänet hukkaan, mitä annettaisiin niille ehdokkaille, jotka eivät pääsisi läpi.- Anonyymi
Ymmärrän mitä tarkoitat mutta niinhän suurin osa nykyäänistäkin menee tavallaan hukkaan...
Olisi muuten ihan hyvä että puolueiden merkitys vähenisi, etteivät ne pystyisi paimentamaan edustajia.
Kansanedustajan tulee noudattaa vain omaatuntoaan.
- Anonyymi
Minulla on ongelmaanne ratkaisu - perustakaa suuri ja suosittu puolue.
- Anonyymi
Itse vaalijärjestelmä toimii melko hyvin. Mutta vaalien jälkeinen järjestelmä on kuin pohjois koreasta suoraan.
Edustuksellisen parlamentarismin perimmäinen tarkoitus on muodostaa hallituskokoonpano eniten ääniä saaneiden puolueiden kesken koska silloin kansan tahto tulee parhaiten täyttyneeksi.
Miten se meneekään Suomessa? Viime vaalien jälkeen demarit suurimpana (nipin napin) puolueena keräsi hallituskokoonpanon kaiken maailman silppuhuorapuolueista, että saatiin eduskunta enemmistö hallituksen taakse. Tuliko kansan tahto siinä täyttyneeksi?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih577320Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j7393594Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.3711978Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.1651816- 861459
Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens841401- 911290
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä631257Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä2621251- 811164