laidunajan kivennäiset

kirppu

miten olette antaneet hevosillenne laidunaikana kivennäiset? minun polleni kun on niin nirso, ettei oikeen pidä kivennäisistä ja olenkin ne sekoittanut rypsiöljyyn ja kauroihin. siltikin sillä menee aikaa ennen kuin kuppi on tyhjä. kun kesäaikana en anna kauraa, miten sitten kivennäisten kanssa käykään? veteenkään niitä ei kai oikeen voi sekoittaa...

3

649

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • meilläkään ei meenaa kivenn...

kannattaa kokeilla tarjota hevoselle sitten vaikka vehnälesettä...turvottaa leseen nesin ja laittaa lopuksi kivennäisen sinne sekaan niin hevonen ei sitä voi ruuan seasta erotella.jos ei hepalle maistu niin kokeile laittaa siirappia tai mellaa(ei leikeseosta vaan sitä juoksevaa) ihan vähän joukkoon.jotkut väittää että lese muka veisi kivennäisen vaikutuksen jos niitä liottaa yhdessä mutta siihen en itse oikein uskoisi...jos kivennäinen lisätään vasta tarjontavalmiin leseen sekaan sitäkään ei tarvitse miettiä!

• Flikka

Kesällä laitumella hevonen joka ei saa kauraa ei tarvitse paljoa kivennäistä (laitumen kivennäiskoostumus on helpossa työssä tai levossa olevalle hevoselle sopiva), joten voit jättää kivennäisen syönnin hevosen oman arvion varaan eli osta jotain makeuttamatonta kivennäistä (eli kivennäistä, jossa ei ole melanssia tai on sitä vain ripaus) ja laita vapaasti saataville esim. pesuvatiin juomapaikan viereen. Hevonen syö siitä tarvitsemansa määrän. Tarkista ettei kivennäistä kulu yli 200g/hevonen/päivä (jotkut hevoset leikkivät kivennäisellä). Hevonen ei osaa arvioida kalsiumin tai fosforin saantia ja tarvetta, vapaassa syönnissä se arvioi tarpeen suolan tarpeen mukaan. Kivennäisissä on suolaa sopivassa suhteessa kalsiumiin ja fosforiin. Makeutettua kivennäistä hevonen syö helposti liika makeuden persolla.

• hevostilallinen

Syöttäisit Chevinal Plussaa? Se on maistuvaa hevoselle. Sen lisäksi pitää antaa kalkkia, koska se ei sisällä sitä. Itse annan kuitenkin vajaa puol litraa lesettä kyytipojaksi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      69
      2673
    2. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      63
      2614
    3. Muutama syy

Sille miksi IRL kohtaaminen on hänelle vaikeaa
      Ikävä
      68
      1772
    4. Onko kaivatullasi

Hyvä vai huono huumorintaju?
      Ikävä
      24
      1607
    5. Estitkö sä minut

Oikeasti. Haluatko, että jätän sun ajattelemisen? :3
      Ikävä
      20
      1530
    6. Tykkään susta

Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä
      Ikävä
      9
      1460
    7. Onko kaikki hyvin, iso huoli sinusta

Miten jakselet? Onko sattunut jotain ikävää. Naiselta
      Ikävä
      15
      1372
    8. Millainen meno

Viikonloppuna? Mulla hirvee vitutus päällänsä. Onko muilla sama tunne??
      Ikävä
      38
      1223
    9. Onko meillä

Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko
      Ikävä
      8
      1187
    10. Tiedätkö tykkääkö

Kaivatustasi siinä mielessä joku muukin kuin sinä itse
      Ikävä
      25
      1106
    Aihe