Oletko mustasukkainen?

Jos, niin miten se ilmenee?
Jos olet ollut, mutta päässyt piirteestä eroon, miten se onnistui?

45

2043

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • galette

olin aina kuvitellut etten ole mustasukkainen lainkaan, kunnes sitten koitti päivä, jolloin oli ihan normaalia olla mustasukkainen. Minulle olikin vaikeampaa myöntää itselle tuntevani noin raadollisia tunteita. Olin aina liittänyt mustasukkaisuuden liikaan omistushaluun ja yhtäkkiä kieriskelinkin itse kamalissa tunne syövereissä.Kamalaa kun oppii itsestään aina jotain uutta. :(

• ei liity sinun kommenttiin mitenkään.
        Mutta jotenkin tylyä on sekin, jos sanotaan, että pettäjä se on kaikkein mustasukkaisin; kun tietää mitä epäillä..

• ggnojoP

Kun tajusin, että taka-ovet ovat auki... :)

• jpntar
        ggnojoP kirjoitti:

tiedä, mitä noittenkin vastausten takana on..:)))

• ggnojoP kirjoitti:

saa sen kuvan, että ois ollut oikeasti aihetta?
        Mutta sitähän ei vissiin aina tarvita..

• jpntar kirjoitti:

tiedä, mitä noittenkin vastausten takana on..:)))

No, jos rehellisiä ollaan, olen aikoinani ollut
        mustasukkainen 2-3 tyttelille. Yhdelle kovastikin,
        mutta siihen sekoittui myös mielipahaa. Siperia
        opettaa, sanotaan. Opin erottamaan mielipahan sil-
        kasta mustasukkaisuudesta vaikka niiden ero ei ai-
        na ole kovinkaan suuri.

Katalyyttina saattaa olla monenlaiset asiat, mutta
        jos huomaan asiaan aihetta, katson ettei suhde
        toimi ja poistun "takavasempaan".

Pieniä varjoja saattaa vieläkin tulla, mutta eivät
        häiritse enää, kun tiedän, että suhteen pitää toi-
        mia molempiin suuntiin. Muussa tapauksessa "high-
        way".

• Pojongg kirjoitti:

na ole kovinkaan suuri.

way".

sä sitte kiintynyt muita enemmän siihen tytteliin, joka mielipahaa aiheutti :(

• Sanin kirjoitti:

sä sitte kiintynyt muita enemmän siihen tytteliin, joka mielipahaa aiheutti :(

Odotukset olivat hieman korkeammalla ja reali-
        teetit hepposemmat. Joskus vain käy niin, että
        toimii liian subjektiivisesti näkemättä koko
        elokuvaa...

• Pojongg kirjoitti:

Odotukset olivat hieman korkeammalla ja reali-
        teetit hepposemmat. Joskus vain käy niin, että
        toimii liian subjektiivisesti näkemättä koko
        elokuvaa...

varmaan.. Esim. jopa kauneus/komeus voi jonkun 'sokaista'.

• jpntar
        Pojongg kirjoitti:

na ole kovinkaan suuri.

way".

miehen näkökulmalle "jos näen aihetta, poistun takavasempaan"...nainen ei välttämättä naisena kykene tällaiseen ajatteluun..Muuten olen ihan tyytyväinen naisena olemiseeni..:)))

• jpntar kirjoitti:

miehen näkökulmalle "jos näen aihetta, poistun takavasempaan"...nainen ei välttämättä naisena kykene tällaiseen ajatteluun..Muuten olen ihan tyytyväinen naisena olemiseeni..:)))

et ymmärtänyt, että se olisi jotenkin kasvoton
        ele. Ei, kyllähän asiat selvitetään, mutta halua
        rämpiä "ravinnottomassa keitaassa".

• jpntar
        Pojongg kirjoitti:

et ymmärtänyt, että se olisi jotenkin kasvoton
        ele. Ei, kyllähän asiat selvitetään, mutta halua
        rämpiä "ravinnottomassa keitaassa".

tuli selväksi..en pitäisikään sinua kasvottomana..:)

• nannukkaN

kyllä olen ollut tuhat ja yksi kertaa.
      Ilmenee tietysti tunteena itselle, mutta yleensä sanon kohteelle suoraan että nyt minusta tuntuu...ja keskustellaan asiat selväksi, mutta nuorempana tuli tiuskittua ja se oli tosi pöljää. Pieni itsehillinnän opettelu ja vaikka lenkille, niin kyllä ne pahimmat savut haituu, niin jaksaa keskustella rakentavasti jos enään kuntorääkin jälkeen on mitään keskusteltavaakaan.
      Pieni maltti on valttia:)

• ja pieni huumori myös..
        Silleen, että 'totta toinen puoli'.. nyt puhun hivenen myös omasta puolestani :)

• Olen mustasukkainen. En kyllä näytä sitä, pyrin peittämään sen kaikintavoin. Se tuntuu sellaisena nipistelynä jossain tuolla sisuksissa. Mutta ihan hallittavissa.

Katselin eilen televisiosta satuhäitä, jossa morsian kertoi olevansa hirvittävän mustasukkainen. Kertoi heittelevänsä kukkapurkkeja ympäriinsä, jotka mies sitten kotiin tullessaan siivoaa. Huhuh...

• ..ja kauhistelin. Kun kertoi olevansa mustis suunnilleen kaikelle, mikä liikkuu.
        Aikas karseelta kuulosti..

• Lyyli-Sisko

tulee oltua, vaikken haluaisi. Vielä kun itse olen työmatkoilla huomannut työtovereista kuinka helposti ja miltei vahingossa voi tulla langettua. En siis itse tätä hölmöyttä ole tehnyt.

Kääk, en voi ajatella asiaa enempää. Mies on nyt työmatkalla. Teenkö tarkistussoiton, mitä taustalta kuuluu... "hei kulta, mulle tuli ihan vaan ikävä sua..."

• mirham

olevani mustasukkainen..yritän peittää sitä kylläkin huonolla menestyksellä..olen sitä mieltä että jos toisesta pitää kyllä sitä on mustasukkainen vaikka kuinka yrittää ajatella järkevästi..Ihmettelen niitä jotka väittävät etteivät ole...

• sani

paljon tuo alkoholi sekoittaa ihmisten päitä, esim. matkoilla. Vähemmänkin kauniit/komeat, alkavat näyttää unelmatyypeiltä, jopa haluttavilta??
        Tuoksuista vain on ollut enempi juttua näköjään.

• sani
        mirham kirjoitti:

olevani mustasukkainen..yritän peittää sitä kylläkin huonolla menestyksellä..olen sitä mieltä että jos toisesta pitää kyllä sitä on mustasukkainen vaikka kuinka yrittää ajatella järkevästi..Ihmettelen niitä jotka väittävät etteivät ole...

tulee mieleen, että ovatko he täysin rehellisiä, jotka väittävät etteivät ole yhtään mustiksia.
        "Ei niin pientä pilaa, ettei totta toinen puoli".. mutta mulla ja ystävälläni on toisinaan sellainen leikkimielinen sanailu asian tiimoilta, puolin ja toisin.
        Toisesta kyllä huomaakin, jos hän yrittää tietoisesti 'härnätä'. Ehkä yritän pistää vähän paremmaksi :))
        Tosipaikan tullen luotan kyllä täysillä, eihän muuten voisi yhdessä ollakaan.
        Toisaalta, hetkessähän sitä eletään, eikä koskan voi sanoa 'ei koskaan'!

• jpntar

sanoo, että jos luottaa toiseen ihmiseen, ei tarvitsisi olla mustasukkainen..En voisi edes kuvitella olevani sellaisen ihmisen kanssa, johon en luottaisi, mutta siitä huolimatta olen mustasukkainen kuin ampiainen::)))))

• hyvin sanottu!
        Tuohan pitäisi 'rekata' joksikin mietelauseeksi :)

• Olen varmasti!
      Onneksi minun ei ole tarvinnut vuosiin miettiä koko asiaa. Mikäli isäntä minua pettäisi, yrittäisin kysellä miksi niin kävi - pohjattoman surulliseksi tulisin...

Toivottavasti näin ei tapahdu - koputtaa maalamatonta puuta: omaa otsaa (ei meikkiä:)

• se varmasti kuuluu ihmisluonteeseen, kun toisesta välittää, kuten Tapsako sanoikin.

• Tapsako

sitä voi itsensä piirteistä mitenkään päästä eroon. Mustasukkaisuus kuuluu ihmisluonteeseen kuin nenä päähän. Olen aina ollut mustasukkainen joskus liiankin kanssa, mutta näin "Aikuisuuden" kynnyksellä voisi sanoa että olen vasta oppinut elämään sen kanssa. Sillä se on "vaan pieni ilkeä ukko pään sisällä", jota ei määrätyissä tilanteissa voi hallita, joten kannattaa vältellä tilanteita eikä niinkään tunnetta joka on muuten yksi puhtaimmista tunteista jota ihminen voi kokea. Ovelaa vai mitä?

• mustasukkaisuutta? Eli kuten sanot, olet oppinut elämään sen kanssa.
        Ei kait sellaisesta nainen voi olla kuin otettu, sehän on yksi osoitus siitä, että hänestä välitetään.

• Tapsako
        Sanin kirjoitti:

mustasukkaisuutta? Eli kuten sanot, olet oppinut elämään sen kanssa.
        Ei kait sellaisesta nainen voi olla kuin otettu, sehän on yksi osoitus siitä, että hänestä välitetään.

Olet varmaankin oikeassa, mutta nykyaikana tuntuu että se on enemmänkin "kirous" kuin perustunne. Katsoppa vaikka avioerotilastoja usein niissä on syynä uskottomuus/mustasukkaisuus/perheriidat. Enää ei osata keskustella asioita etukäteen valmiiksi, ettei tarvitse "dokata, mokata ja sitten vasta selitellä".
        Karhuakin on helpompi vältellä metsässä, kunhan ei mene ensin ärsyttämään sitä. Joten selvät pelisäännöt suhteen alussa ja kerrasta poikki systeemi, niin olen varma että toimii. Ja jos mokaa niin sen verran täytyy olla selkärankaa ettei odota että se tulee julki vaan tunnustaa tappionsa ja väistyy takavasemmalle...
        Huom. elämä on varannut jokaiselle lukemattomat määrät erehdyksiä, mutta vaan rajallisen määrän onnistumisia.
        Tsemppiä kevääseen!

• sani
        Tapsako kirjoitti:

Olet varmaankin oikeassa, mutta nykyaikana tuntuu että se on enemmänkin "kirous" kuin perustunne. Katsoppa vaikka avioerotilastoja usein niissä on syynä uskottomuus/mustasukkaisuus/perheriidat. Enää ei osata keskustella asioita etukäteen valmiiksi, ettei tarvitse "dokata, mokata ja sitten vasta selitellä".
        Karhuakin on helpompi vältellä metsässä, kunhan ei mene ensin ärsyttämään sitä. Joten selvät pelisäännöt suhteen alussa ja kerrasta poikki systeemi, niin olen varma että toimii. Ja jos mokaa niin sen verran täytyy olla selkärankaa ettei odota että se tulee julki vaan tunnustaa tappionsa ja väistyy takavasemmalle...
        Huom. elämä on varannut jokaiselle lukemattomat määrät erehdyksiä, mutta vaan rajallisen määrän onnistumisia.
        Tsemppiä kevääseen!

kun oli vielä sekin, että nainen oli taloudellisesti riippuvaisempi miehestä; joutuiko hän siksi olemaan myös jollain tapaa 'nöyrempi', en tiedä. Nainen oli myös nykyistä useammin kotona, eikä näin ehkä voinutkaan antaa aihetta mustasukkaisuuteen.
        Eikö sellaisia 'Hannu Hanhia' olekaan, joilla olisi päinvastoin kuin sanot, rajaton määrä onnistumisia, erehdyksiä ei juuri lainkaan ;)
        Muuten, minulla ei ole univaikeuksia, vaikka tällainen kirjoitusaika.. kahvikupin äärellä, olosuhteiden pakosta (työ) valvon :)
        Kiitos, samoin sinulle tsemppiä kevääseen!

• MysNa

Taisin menettää kykyni olla itse mustasukkainen elettyäni avioliitossa, jossa toinen oli sairaalloisen mustasukkainen. Käsilaukut, kassit, taskut pengottiin, jokaista menemistäni epäiltiin ja kaikki kauppareissutkin antoivat tilaisuuden pettämiselle. Puhelut tsekatiin, tekstari luettiin...

En halua kenenkään joutuvan moista helvettiä kokemaan ja siksi luulen etten enää osaa/halua mustasukkainen olla. Ehkä ihan vähän :))

Nuorempana ole ollut, vaan uskoisin että silloinkin oli ihan "normaaleissa" rajoissa.

• angelina-30

Minusta tuli vastaavassa tilanteessa mustasukkainen. Minulta jopa otettiin avaimet ja kännykkä pois viikonlopun ajaksi, etten vain voi lähteä kotoani ulos tai soittaa kenellekään.
        Aikaisemmin luultavimmin en ollut mustasukkainen, mutta tämän suhteen myötä minustakin tuli sellainen. Helvettiä koko mustasukkaisuus, enkä tiedä miten siitä tunteesta voisi edes päästä irti.

• Elämässäni on ollut tilanteita, että olen joutunut "heti alkumetreillä" karistamaan mustasukkaisen ihmisen läheisyydestäni - seurustelu ei siis edes alkanut.
        Olisikohan työni tuoman kokemuksen/vaistoni ansiota, että havaitsen herkästi, jos jokin on ihmisessä pielessä?

En IKINÄ voisi sietää vapauteni rajoittamista!
        En rajoita toisenkaan vapautta.
        Luottamus on suhteeni suuri kulmakivi.

Paatos, paatos...sorry!

• MysNa
        Minea44 kirjoitti:

Elämässäni on ollut tilanteita, että olen joutunut "heti alkumetreillä" karistamaan mustasukkaisen ihmisen läheisyydestäni - seurustelu ei siis edes alkanut.
        Olisikohan työni tuoman kokemuksen/vaistoni ansiota, että havaitsen herkästi, jos jokin on ihmisessä pielessä?

Paatos, paatos...sorry!

Kyllä se niin on, etten minäkään enää mustasukkaisen kelkkaan lähde ja uskallan myös väittää, että tunnistan melko vähästä nuo sairaalloiset piirteet. Sen verran hyvän "koulutuksen" sain asiaan.

Samaa mieltä tuosta - luottamukseen perustuen, kun en itse rajoita en halua toisenkaan tekevän niin.

• MysNa
        angelina-30 kirjoitti:

Minusta tuli vastaavassa tilanteessa mustasukkainen. Minulta jopa otettiin avaimet ja kännykkä pois viikonlopun ajaksi, etten vain voi lähteä kotoani ulos tai soittaa kenellekään.
        Aikaisemmin luultavimmin en ollut mustasukkainen, mutta tämän suhteen myötä minustakin tuli sellainen. Helvettiä koko mustasukkaisuus, enkä tiedä miten siitä tunteesta voisi edes päästä irti.

tosiaan voin noinkinpäin käydä :((

Se on kohteelle helvettiä, mutta sitä se on myös itse mustasukkaiselle. Joten apua siitä eroon pääsemiseksi pitäisi saada.

• Minea44 kirjoitti:

Elämässäni on ollut tilanteita, että olen joutunut "heti alkumetreillä" karistamaan mustasukkaisen ihmisen läheisyydestäni - seurustelu ei siis edes alkanut.

Paatos, paatos...sorry!

voisi sietää vapauteni rajoittamista!
        En rajoita toisenkaan vapautta :)
        Kuulostaa tutulta, kuulostaa vesimieheltä :))

• ..on enemmän itserakkautta, kuin rakkautta".
        Jonkun "viisaan" sanonta taas.
        Kyllä tuollaiset kokemukset on varmaan tehneet susta entistä vahvemman ihmisen.

• MysNa
        Sanin kirjoitti:

..on enemmän itserakkautta, kuin rakkautta".
        Jonkun "viisaan" sanonta taas.
        Kyllä tuollaiset kokemukset on varmaan tehneet susta entistä vahvemman ihmisen.

mikä ei tapa! Eikö sellainenkin "viisaus" ole ?

Vaikka tiedätkö, kun eli mustasukkaisen juopon kanssa oli siinä joskus hengenlähtökin lähellä...

• sani
        angelina-30 kirjoitti:

kun avauksen tein, miten rankkoja juttuja voi olla, kun sinun ja MysNankin tarinoita lukee :((
        Toivottavsti nyt paremmin, ettei sinua enää vahdita tuolla tavalla!?
        Jospa aika auttaisi, äh, hitsi kun kuulostaa lattealta, sori!!

• sani
        MysNa kirjoitti:

mikä ei tapa! Eikö sellainenkin "viisaus" ole ?

Vaikka tiedätkö, kun eli mustasukkaisen juopon kanssa oli siinä joskus hengenlähtökin lähellä...

Tarina vain rankkenee :(
        Minulla kolmas kerta toden sanoi; vaikka lopun alkua oli jo ollutkin, kun kolmannen kerran käytiin käsiksi, se oli se viimeinen kerta. Siis pääsin itse karkuun, voisihan tuollainen pahemminkin päättyä!?

Tähän aikaan iltayöstä lienee kivempi ajatella iloisempia asioita.. vaikkapa karkkipussin rapinaa? ;))

• angelina-30
        sani kirjoitti:

kun avauksen tein, miten rankkoja juttuja voi olla, kun sinun ja MysNankin tarinoita lukee :((
        Toivottavsti nyt paremmin, ettei sinua enää vahdita tuolla tavalla!?
        Jospa aika auttaisi, äh, hitsi kun kuulostaa lattealta, sori!!

Valitettavasti se on niin, että kaikki vain pahenee ajan myötä. Sairaalloinen mustasukkaisuus ei hellitä vaan kyttääminen menee aivan äärimmäisyyksiin. Sehän on pientä jos viestit tutkitaan, mutta kun pitää olla aina laskun mukana puheluerittelykin. Töihin soitetaan monta kertaa päivässä ja tarkistetaan että olen paikalla. Myös yöllä soitetaan monta kertaa ja auta armias jos ei heti herää puhelimen ääneen. Tämä viestiketju sai minut katsomaan tilannettani ulkopuolisen silmin ja toteamaan, ettei tuollainen varmastikaan ole ollut normaalia. Ehkä näin pääsen irti ainakin omasta mustasukkaisuudestani.

• MysNa
        sani kirjoitti:

Tarina vain rankkenee :(
        Minulla kolmas kerta toden sanoi; vaikka lopun alkua oli jo ollutkin, kun kolmannen kerran käytiin käsiksi, se oli se viimeinen kerta. Siis pääsin itse karkuun, voisihan tuollainen pahemminkin päättyä!?

Tähän aikaan iltayöstä lienee kivempi ajatella iloisempia asioita.. vaikkapa karkkipussin rapinaa? ;))

Itse lähdin, kun ekan kerran tuli päin näköä, se vaan oli piste iin päälle.

Varsinaisesti pelko henkeni puolesta alkoikin vasta sitten, kun olin lähtenyt. Muutaman vuoden uhkailua ja pelottelua kesti :((

Noh, näistä ajoista on jo yli viisi vuotta, joka ollut rauhaiseloa siltä taholta.

Ollaan Sani onnellisia, kun ollaan molemmat karkuun päästy :)))

Niin.... ne karkkipussit....onneksi lauantaihin on vielä monta päivää...

• sani
        MysNa kirjoitti:

Itse lähdin, kun ekan kerran tuli päin näköä, se vaan oli piste iin päälle.

Varsinaisesti pelko henkeni puolesta alkoikin vasta sitten, kun olin lähtenyt. Muutaman vuoden uhkailua ja pelottelua kesti :((

Noh, näistä ajoista on jo yli viisi vuotta, joka ollut rauhaiseloa siltä taholta.

Ollaan Sani onnellisia, kun ollaan molemmat karkuun päästy :)))

Niin.... ne karkkipussit....onneksi lauantaihin on vielä monta päivää...

silleen hurjalta, että hengen lähtö lähellä..
        Mulla ne pari ekaa kertaa oli sellasia, 'puserosta nyppimisiä'.. se kolmas oli pahempi. Ei mies varsinaisesti ollut väkivaltainen, eikä 'kyttäillytkään' pahemmin.
        Agressiivisuus alkoi, kun aloin enempi puhua erosta. Tyhmä minä, olisi tarvinnut pitää suu kiinni, ja lähteä. Mutta sekin tuntui vähän epikseltä. Tää jälkiviisaus on parasta.
        Kuten sanoit, ollaan onnellisia :)

• yksinkertaista!

Olin mustasukkainen, mutta pääsin siitä yli kun vaihdoin mieheen johon voi luottaa täysillä. :)

• sani

onko sulla jokin 'yleispätevä' testi, jolla tuon luotettavuuden voi varmistaa :)
        Toisaalta, itsellänikin on nyt rakas ystävä, jonka en voisi koskaan, koskaan kuvitella/uskoa pettävän minua.

• ennen

Mutta pääsin siitä eroon, kun aloin käyttäymään ja elämään samalla tavalla kun avo-puolisoni eli ja käyttäytyi minua kohtaan, niin vaaka-kupit tasottuivat.
      Tämä ajatus näin vaan ohi mennen, kun ajattelin miehenä miehienkin puolia pitää...

• sani

osapuolet tyytyväisiä.. silloin kaikki on varmaankin ihan ok..
        Ei käynyt ilmi, miten puoliso sitten sinua kohtaan käyttäytyi, mutta eipä tässä tarvitse enempää kertoakaan, kuin haluaa..
        Kaikkea hyvää kevääseenne :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En voi jutella kanssasi

tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      46
      5627
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      574
      2092
    3. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      82
      1154
    4. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      359
      1038
    5. Koska olet rakastellut

Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      77
      1003
    6. Anteeksi Pekka -vedätys

Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      53
      981
    7. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      56
      895
    8. Kumpi tästä

Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      59
      880
    9. Kaikkia ei voi miellyttää

Eikä ole tarviskaan. Hyvää huomenta ja mukavaa perjantaita. 😊❄️⚜️✌🏼❤️
      Ikävä
      228
      834
    10. Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen saadakseen pidettyä Tarja Pirkkalaisen virassa

Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen kaupungin johtamisjärjestelyiden muutokses
      Haapavesi
      58
      768
    Aihe