Muutamia perustotuuksia ateismista

Palstalla velloo mitä mielikuvituksellisimpia käsityksiä ateismista. Korjataan niitä seuraavilla faktoilla:
-Ateismi on jumaluskon olemattomuutta

-Ateismi ei ole uskomista jumalan olemattomuuteen ilman todisteita

-Ateisti on tosiaan uskon olemattomuutta, ateisti ei usko jumalaan tai sen olemattomuuteen

-Jumalista ei ole yhtään ainoaa todistetta, Christopher Hitchensin sanoin: "What can be asserted without evidence can also be dismissed without evidence." eli "Todistamaton väite voidaan todeta höynpölyksi ilman todisteita."

-Teistin ja positiivisen ateistin argumentoinnissakin todistustaakka on Occamin periaatteen mukaan teistillä. Positiivinenkaan ateismi ei ole uskoa ilman todisteita koska todisteet jumalista puuttuvat ja teisteillä on todistamisen taakka. Terveet ihmiset ovat positiivisesti varmoja monien muidenkin mielikuvitusolentojen olemattomuudesta eikä heitä tästä haasteta kuten uskovaiset tekevät ateisteille.

-Ateismi ei ole maailmankuva, ideologia tai arvoja. Ateistin käsitys todellisuudesta on ollut samanlainen ennen jumalien keksimistä ja jumalien katoamisen jälkeen. Vaikka teismi katoaisi kuin pieru Saharaan, ateistin käsitys todellisuudesta ei muuttuisi piiruakaan.

4

101

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Minä kuolin ja tiedän kuolemaan päättyvän , Phineas Gage

• Anonyymi

Pientä hiontaa tuohon...

• Anonyymi

"Terveet ihmiset ovat positiivisesti varmoja monien muidenkin mielikuvitusolentojen olemattomuudesta eikä heitä tästä haasteta kuten uskovaiset tekevät ateisteille."

Montako todellisuuden vastaista väitettä jumalmyytissä pitää olla, että kyseessä olevan jumalan suhteen voi olla positiivinen ateisti? Raamatun 1. luvussa Jumala luo auringosta erillisen päivänvalon, muuraa lujan ja liikkumattoman litteän maan perustukset ja takoo lujan taivaankannen tämän kaiken ylle. Hyväksyttäisiinkö tieteellinen väitöskirja tällaisilla ja tämän mittaluokan virheillä? Ei todellakaan. Käytän samoja standardeja jumalväitteisiin ja jo nämä kolme faktaa Raamatusta todistaa minulle, että kyseessä on 100% vuohipaimenten sepitelmiä ja olen Raamatun Jahven suhteen 100% varma, positiivinen ateisti.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mies vinkkinä sulle

Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista
      Ikävä
      93
      7639
    2. Oletko katkera kun

Et saanut kaivattuasi
      Ikävä
      105
      5522
    3. Mitä haluat sanoa tällä hetkellä

Hänelle 🫶 ⬇️
      Ikävä
      266
      4738
    4. Haluun sua niin paljon

❤️🥰🥹 Miehelle
      Ikävä
      49
      4673
    5. Vietetään yö yhdessä

Rakastellaan koko yö
      Ikävä
      65
      3392
    6. Mitä palveluita mies..

Haluaisit tilata minulta? -N
      Ikävä
      50
      2768
    7. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      58
      2457
    8. Olet oikeasti ollut

Niin tärkeä mulle ja kaikki meidän väliltä on pilattu ei yksistään sinun toiminnalla vaan minun myös.
      Ikävä
      22
      2408
    9. Kuuluu raksutus tänne asti kun mietit

Pelkäätkö että särjen sydämesi vai mikä on? En mä niin tekisi mies koskaan 😘
      Ikävä
      29
      2372
    10. Nyt se sit loppuu

Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      41
      2244
    Aihe