Jotenkin tuli mieleen tuota pullonkorkkidirektiiviä lukiessa, että aina ei ihan kauhean fiksuja ohjeita sieltä tule mutta....
Täällä pohjolassa sähköauton akuston käyttöikä saattaa olla huomattavasti lyhyempi kuin lämpöisemmissä maissa.
Olisiko fiksua määrätä vaikka parin vuoden siirtymäaika jonka jälkeen kaikissa EU-alueelle tuotavissa sähköautoissa on vaihdettavia standardimuotoisia akkukennoja. Vaikkapa siten, että on standardi 96V tai 192V kennoja joista auton johdotuksella saadaan tarvittavan volttimäärän kyseiselle autolle antava, sopiva akusto.
Auton omistaja tai korjaamo ostaa riittävän määrän näitä standardiakkuja ja uusii auton akuston järjellisellä hinnalla.
Akustolla oltava paikka johon pääsee käsiksi ilman mitään isompia veivauksia merkkikorjaamolla.
Tämä ainakin estäisi sen, että akkuvikainen muuten toimiva Tesla kannattaisi mieluummin korjata kuin polttaa soramontulla kuten nyt on tehty.
Tällä tavoin auton akuston uusimisen hinta olisi huomattavasti edullisempaa kuin nyt. Ostaa 10 standardiakkua versus 10 merkkikohtaista "erikoisakkua" joissa kuitenkin ne komponentit joista akut ovat koottu ovat samoja.
Nykyiset sähköautojen akustot ovat sellaisia, että vain merkkikohtaiset akut kelpaavat.
Tämä ei olisi teknisesti mahdoton juttu kun otettaisiin asian valmisteluun mukaan useita valmistajia.
Mitä mieltä olette?
Olisiko tämä hyvä direktiivi? Sähköauto.
4
153
Vastaukset
- Anonyymi
Olisihan tuo vissiin 50% alennus akkukaupoilla.
Eikö tämä ole ihmisten mielestä kiinnostava asia?
Vai esitinkö tämän 5-10 vuotta liian aikaisin?- Anonyymi
Tyhmä päätös kieltää polttomoorit.
Miksi biopolttoaine kelpaa?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 692653
- 622592
- 681772
- 241597
- 201520
Tykkään susta
Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä91460- 151372
- 381223
Onko meillä
Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko81187- 251096