Olen viime aikoina havainut, että kansallisarkistoon ei pääse enää netin kauta tutkimaan skirkonkirjoja kuten ennen. Lupauksia ja " opastusta" ( jotka eivät pidä paikansa) kyllä annetaan, mutta ei vain pääse. Tunistautuminen pitäisi tapahtua jonkin instituution kauta ( esim. yliopisto).
Mistä syystä sellainen muutos ja salaperäisyys?
Kansalliarkiston salaperäisyys
12
389
Vastaukset
- Anonyymi
Samaa mieltä, kyllä on tehty vaikeaksi, mutta jos harrastaa sukututkimusta niin kannattaa liittyä johonkin "sukutukimus yhdistykseen" , niiden kautta pääsee kirkonkirjoihin ja muhin tietoihin.
- Anonyymi
Niitä kirkonkirjoja pääsee katselemaan SSHY:n (suomen sukuhistoriallinen yhdistys) sivuilta. Ilman kirjautumista näkee yli 125 vuotta vanhoja tietoja.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niitä kirkonkirjoja pääsee katselemaan SSHY:n (suomen sukuhistoriallinen yhdistys) sivuilta. Ilman kirjautumista näkee yli 125 vuotta vanhoja tietoja.
...ja kirjautumalla pääsee vuoteen 1900 ja sitä vanhempiin. Ihan muutamasta seurakunnasta 10-20 v pitemmällekin.
Olisi kuulemma lupa vuoteen 1922 asti, mutta ei vain saada nettiin. Olen kysynyt asiasta SSHY:stä, mutta sain välttelevän vastauksen, ts en saanut vastausta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
...ja kirjautumalla pääsee vuoteen 1900 ja sitä vanhempiin. Ihan muutamasta seurakunnasta 10-20 v pitemmällekin.
Olisi kuulemma lupa vuoteen 1922 asti, mutta ei vain saada nettiin. Olen kysynyt asiasta SSHY:stä, mutta sain välttelevän vastauksen, ts en saanut vastausta.Eikä seurakunnista saa mitään vastausta. Monopolit ovat Rahan keruuta varten. Se on seurakuntienkin jumala nykyään.
- Anonyymi
Mielestäni ruotsinkielinen on oikein
- Anonyymi
Ruåtsinkielestä väännettyä nimeä ei saa antaa lapselle. Erkki ja Tuomas ja Petteri ovat ehdottomasti kiellettyjä.
- Anonyymi
Jos serveri ei pysty käsittelemään hörhöjen kyselyitä niin sitten ne on syytä estää. Yksinkertaista.
- Anonyymi
Ainoastaan ruotsinkielisiänimiä kä'ytetään
- Anonyymi
Rik8s poliisi. Tämän on l8p
- Anonyymi
ymmärtääkseni pikku syrjäkylien seurakunnilla ei vaan ole aikaa ja työvoimaa laittaa nettiin niitä kirkonkirjoja, siis digitalisoida niitä. Siitä siinä on kyse.
- Anonyymi
Hullut
- Anonyymi
Rikos poliisi
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 742862
- 642743
- 681812
- 241647
Tykkään susta
Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä171619- 201580
- 181454
- 481287
- 381253
Onko meillä
Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko91239