Suomalaiset ovat Euroopan kolmanneksi ahkerimpia internetin käyttäjiä, kertoo Digitoday. Viime vuonna liki 70 prosenttia suomalaisista oli verkossa. EU-maiden eniten verkkokäyttäjiä on Ruotsissa.
Lue uutinen Digitodaysta:
http://www.digitoday.fi/showPage.php?page_id=9&news_id=44142
Yllättääkö uutinen? Paljonko itse käytät internetiä?
Suomalaiset ahkeria surfaajia
21
3658
Vastaukset
- Introo
Joo eipä toi kyl mikään yllätys ollu ku siit nettiriippuvuudesta on jauhettu jo jonkin aikaa... vaa tuleehan tota itekki joskus roikuttuu netis aika kauanki, mut keskimäärin korkeintaan tunti päiväs...
- Häpeällistä.
Onkohan tuo nyt mikään elvistelyn aihe. Suomalaiset ovat sulkeutuneita ja sosiaaliset taidot heikkoja, tekstiviestit ja netin keskustelupalstat tuntuvat turvallisemmalta tavalta pitää kontaktia kuin kasvotusten. Ei hyvä asia. Ihmisten pitäis tavata toisiaan kahviloissa ja muissa julkisissa paikoissa.
Varmasti ranskalaiset käyttävät nettiä vähemmän, mutta toki he ovat sosiaalisempia ja tapaavat mieluummin ihmisiä kasvotusten. Suomalainen piiloutuu mielellään sähköpostin taakse kun monissa muissa maissa mieluummin sovitaan tapaaminen.
Mitä etelämmäksi mennään sitä vähemmän nettiä käytetetään, mutta mitä etelämmäksi mennään sitä suuremmaksi kasvaa sosiaalisten kontaktien merkitys ihmisille.
Se, että me käytämme niin paljon nettiä, kertoo vain sen miten epäsosiaalinen kansa me olemme. Tuo on häpeä ei elvistelyn aihe!- säkin
Taidat itekkin olla riippuvainen, kun heti ekana vastaamassa täällä tohonkin viestiin, SITÄ PAITSI JUST HYVÄ!! =)
- nillu
säkin kirjoitti:
Taidat itekkin olla riippuvainen, kun heti ekana vastaamassa täällä tohonkin viestiin, SITÄ PAITSI JUST HYVÄ!! =)
Jokaisen oma asia paljonko käyttää mitäkin.
"Suomi on taka-pajula"
SO WHAT!!!
Muuta pois jos ei kelpaa - toisinaan ajattelija
Oikein perisuomalaista saarnaamista ja vanha-aikaista syyllistämistä.
Miten joillekin voi joka asia olla moitteiden ja paheksunnan paikka.
Antakaa nyt ihmeessä ihmisten edes käyttää tiedonvälitysvälinettään niin usein ja paljon kuin haluavat.
Tilastot on tilastonikkareiden duunia,tulosta voi tulkita kukin miten haluaa ja negatiivinen tulkinta on se yleisin "saarnamiesten"tapa.
Me ollaan suomalaisia ja meillä on omat perityt geenimme ja käyttäytymistapamme, eletään pää pystyssä vaikka ranskalaiset istuisivat kuppiloissaan yötä päivää.
Se myös heille sallittakoon ilman paheksuntaa.
Muuten, missä kohtaa keskustelua tilastollisella luvulla on elvistelty?
Koetapa itse kohottaa omaa sisäistä arvostustasi suomalaisena, ei se kohene muita aiheettomasti syyllistämällä.Tovottavasti pullanpala ei tartu fiiniin kurkkuusi, kun harjoitat sosiaalista kanssakäymistäsi asuinpaikkakuntasi kuppilan etelämaalaisessa ilmapiirissä. - Häpeällistä.
säkin kirjoitti:
Siinä näet MÄ tiedän mistä puhun. En oo mikään paskanjauhaja kato!
Mieluusti omaisin ranskalaiset sosiaaliset taidot kuin naputtelisin tätä paskakonetta. - Nimetön
Häpeällistä. kirjoitti:
Siinä näet MÄ tiedän mistä puhun. En oo mikään paskanjauhaja kato!
Mieluusti omaisin ranskalaiset sosiaaliset taidot kuin naputtelisin tätä paskakonetta.Senkun muutat sinne Ransakaan, siälä sit oo´t ''sivistyny'' eikä tarvi jauhaa paskaa täällä =)
..."ranskalaiset sitä,ranskalaiset tätä". Hohhoijaa. Ranskalaisilla on erilainen kulttuuri,samoin suomalaisilla. Typerää edes vertailla... Ranskalaiset puhuvat mielellään ja kaikesta mahdollisesta, se on totta. Samaa tekevät monet muut kansat, mutta Suomi on tässäkin poikkeus. Paskanjauhanta on turhaa ja vaikka se onkin monissa maissa tärkeä osa kommunikointia, tässä maassa sitä pidetään typeränä ja small talkkia harrastavaa henkilöä kyllä katsotaan pitkään. Onko niin vaikea hyväksyä, että edes yksi maa uskaltaa olla erilainen eikä matki kaikessa "suurta" Ranskaa,joka määrää tahdin jo tarpeeksi monessa asiassa?
- Janscu
oikeastaan laskenut montako tuntia nettiä päiväs käytän.Mutta kyllähän siinä aikaa kulluu ku joka päivä kattoo sähköpostit läpi ja niitäki ku on usiampi.Sitte käyn foorumeis ja jonkin verran tullee pelattua.Välillä sitte jätän yhen päivän silloin tällöin väliin,etten netis käy ollenkaan.Päihdelinkis kävin kerran sen nettiriippuvuustestinki tekemäs,enkä sen mukaan oo riippuvainen.Mut muuten aikas ahkera netin käyttäjä =D
- .....
12 Tuntia päivässä netissä, eikä tunnu missää.
Tietokone tykkää kun sitä käytetään. - Yksi monista
Katson tv ohjelmat: mitä kannattaa katsoa.
Vilkaisen ruokatarjouksia eri kauppojen sivuilta.
Otan yhteyttä läheisiini meilaamalla.
Annan palautetta meileinä eri poliitikoille.
Käytän tätä mieleni avartamiseen lukemalla esim. erimieltä olevien näkemykseen ja perusteluihin.
Kun ilmaisen mielipiteeni, niin eipähän tarvitse pelätä saavansa nyrkistä kasvoihinsa.
Tämä vaarahan on jos esittää asiat kasvoista kasvoihin!
Otan kantaa päivän tapahtumiin, esim. paperin lakkoon.
En koe olevani netti riippuvainen.
Mielestäni tämä on loistavin keksintö ihmiskunnan historiassa.
Asiat tulee esille rehellisesti.
Salailu on lähes mahdotonta.
Hyvää nettailua kaikille! :-)
Demokratian kannalta loistava tapa tuoda asiat kansan keskuuteen! - hevijuuserityttö
ekaks tuli mieleen että mun netinkäyttö vääristää tota tulosta, mä kun käytän muidenkin puolesta... harmittaa tosiaan kun mulla taitaa oikeesti olla riippuvuus :(
- nahkapää
Somalaiset ovat ahkeria surffaajia,mutta miten
on lainelautailun kanssa ? - poronen
sitä tulee melkein joka päivä oltuu muutamia tunteja netissä surffatessa.sähköposteja lukies kyl menee aikaa ja muutenkin..mut en oo joutanu laskemmaan tunteja..
- Mari
Hankin alkuvuodesta laajakaistan ja se oleellisesti lisäsi Internetin käyttöäni. Näin työttömänä/pätkätyöläisenä, verrattuna puhelinmodeemiin, ei enää tarvitse sen käyttöä pihtailla ja vapaa-aikaakin on ihan liian kanssa. Arvioni on 3-5 tuntia päivässä surfailua, enkä koe olevani vähääkään riippuvainen, en yleensäkään touhua mitään ”turhaa” tietokoneella, esim. pelaa…
Samaa mieltä ”Yksi monista” kanssa; on ihanaa elää juuri tätä aikakautta ja vielä ollen itse aktiivisessa iässä, että on kyennyt omaksumaan tietojenkäsittelyn taitoja tarpeeksi, jotta osaa käyttää laajasti mm. netin mahdollisuuksia.
Lisäisin luetteloon vielä:
- Pankkiasiat
- Viranomaisasiat (tarvittaessa verkkopankkitunnuksilla tunnistautuminen)
- Perustietoa organisaatioista, sähköpostilla yhteyttä esim. tuotetietoa saadakseen
- Tarvittavan aktuellin tiedon (esim. sairaus) hankintaan ao. verkkosivuilta, yksi ”mielipide” ei riitä ko. asiasta
- Sivistämiseen; verkkokoulutus, perustiedon hankinta
- Tuote-/palvelu-/hintavertailuun
- Käytettyjen tavaroiden ostamiseen/myyntiin
- Ilmaisten tekstiviestien lähettämiseen
- Ilmaisiin Internet-puheluihin
- Vaivaton kilpailuihin/arvontoihin osallistuminen
- ym.
Löytyy paljon myös maksuttomia palveluja.
Medianlukutaitoa eli tervettä kriittisyyttä tarvitaan surfaillessa tiedon valtateillä! Kaikesta mahdollisesta löytyy tietoa, käyttäjä päättää miten ja mihin sitä hyödyntää ja ylipäätään millaisen roolin antaa Internetille henkilökohtaisessa elämässään. Vain kohtuullinen on kohtuullista. ;o) - Hillin Benny
Käytän nettiä noin 15-20 tuntia päivässä ja käyttäisin enemmänkin jos ei tarvitsisi välillä nukkua. Tosin silloinkin kone hoitaa asioita netissä. Internet on parempaa kuin katsella jotain idiootteja kaupungilla.
- ST.
Ei tosiaan yllättänyt. Netistä on tulossa samanlainen perinne kuin makkarasta,alkoholista ja ylipainostakin suomalaisille. Tunnetustihan suomalaiset ovat sulkeutuneita ja vähäpuheisia. Chattailu ei ainakaan paranna asiaa. Liikunta myös kärsii koneiden ja netin käytön vuoksi. No omapahan on asianne. Olen puhunut piste.
- öhhöhh
"Tunnetustihan suomalaiset ovat sulkeutuneita ja vähäpuheisia. Chattailu ei ainakaan paranna asiaa."
Keskustelu tuntemattomien kanssako? Parantaa se.
- Nimetön
HEI HERÄTKÄÄ JO!!!
Miks kaikesta tarvii aina marista, suhtautakaa nyt prkl johonkin positiivisesti... Mua alkaa nyppii toi iankaikkinen marina, kun joka asiasta ja aina. Tääkin, siis mitä väliä sillä on, ota kantaa edelliseen kirjoittajaa eli '' eikö se nyt ole jokaisen oma asia''- *Minä Vain*
www.auringonsade.urli.net
- terve
no siks koska suomalaiset on saatana TIETOKONENÖRTTEJÄ!!!!!SAATA EI OO ELÄMÄÄ, JOKA SEKUNTI KONEELLA.
HANKKIKAA ELÄMÄ!!!!!!!!!!!!!!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.6565360Harmi että
Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o212367- 1141607
Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!
Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia2321564- 931477
En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos231416Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681175Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly91153Kun Zele jenkeissä kävi
Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi3101116- 721047