Bensa auton optimi lämpeneminen ja jäähdytysnesteen lämpötilan tasaisuus toteutuu vain toukokuusta eteenpäin. Silloin ei ole myöskään puhallin jäähdyttämässä kennossa nestettä moottori pysyy taisessa, lämpötilassa.
Muistatte varmaan kuinka startista nousee nopeaan lämpömittari, jopa sen lyhyen kadun matkalla! Moottori ja neste voi olla +25c, 40c ennen käynnistystä.
En ole nähnyt yhtään normaalia henkilöautoa bensakoneella jossa ei tarvitsisi peittää keulasta säleikko peitelevyllä. Tuo auttaa nostamaan lämmön ja pitää nesteen paremmassa lämpötilassa. Etenkin kaikki pienet Bensa turbot, hybridit tarvitsee suuremmalla syyllä.
Olen testannut ja verrannu, miten moottorinlämpö nousee ja mihin.
Lämmityslaitteen kanavan lämpötilakin näyttää viileämpää ajettaessa jos keulassa ei peitelevyä ja ilma jäähtyy, neste kun kiertää ja se jäähtyy liikaa. Puhallin jäähdyttää kennossa kiertävää lisää.
Ilman peitelevyä moottori lämpenee hitaammin ja jää viileämmäksi kuin toukokuusta eteenpäin. Kuluttaa varmuudella enemmän polttoainetta. Huomaa eron jopa koneen sivulla olevassa vaihteistossa.
Minulla ollut kaikissa 30 vuoden ajan ja monissa lähipiirin autoissa.
Bensa auto tarvitsee keulan säleikön eteen, lämpenemisen takia
12
171
Vastaukset
- Anonyymi
Kohta 50 vuotta olen ajanut autolla. Koskaan en ole mitään keulamaskia laittanut ja hyvin olen pärjännyt.
- Anonyymi
Ehjä termostaatti auttaa myös paljon. Ainoa auto joka ei minun lukuisista bensa-autoista lämmennyt kunnolla pakkasilla, alkoi heti lämpenemään hyvin kun termostaatti vaihdettiin ehjään.
Pahviviritelmät ihan turhia kun neste ei kylmänä kierrä jäähdyttimen kautta ehjällä termostaatilla. - Anonyymi
Ennen vanhaan autoissa käytettiin erikseen kesä- ja talvitermostaatteja. Eli aina oli ehjä termostaatti ja siltikään ei lämmennyt kunnolla.Kaksi autoa ollut joihin oli pakko laittaa pahvia eteen. Uudempiin ei ole tarvinnut. Eipä tosin aikoihin ole ollut Etelä-Suomessa reippaasti alle 30 asteen pakkasiakaan.
80-luvulla oli pari pahaa pakkastalvea. Dieselit hyytyivät tiepuoleen. Suurin osa moottoriöljyistä jähmettyi vaseliiniksi. Onneksi onnistuin löytämään itselleni arktisiin olosuhteisiin tarkoitettua moottoriöljyä. Se oli kehitetty alunoerin etelänapamantereelle tutkimusretkikuntien käyttöön. Jähmepiste oli -56 astetta. Ei ollut yleisesti kaupan. Aina starttasi kuin palmun alta ilman lohkolämmitintä.
Monet naapurit eivät saanet autojaan käyntiin edes monen tunnin narun päässä lämmittämisen jälkeenkään. Öljyt olivat niin kankeita ettei kone pyörinyt startilla kunnolla. Sitten kun köydellä vedettiin käyntin niin öljyt eivät lähtneet kiertämään ja tuli laakerivaurio.
Monta autoa jäi tiepuoleen iso öljylätäkkö alla kun kietokanki tuli kurkistamaan omistajaansa.- Anonyymi
Monessa nykyautoissa tuo ns lohkolämmitin on öljypohjassa joka lämmittää öljyt,kyllähän se neste siellä lohkossa kiertää kovillakin pakkasilla jos on pakkasnesteet oikein,muttä öljyn notkeus se kait tärkeintä on.kovilla tulipalopakkasilla sit ei tahdo vaihteisto oikein toimia kun niitä öljyjä ei lämmitetä millään.Ja renkaatkin on kun puurattaat,niillehän ei voi mitään jos ei ole lämmintä tallia.
- Anonyymi
Luuletko jonkun uskovan satujasi ?
- Anonyymi
Dieseli turboja ei nyt saa lämpeämään ihan heti vaikka miten peittelet,tarvii olla lisälämmitin webasto/eberi kaverina.Mites interkuulerin peittäminen kovalla pakkasella,ottaako liiankin raakaa ilmaa palamiseen?
- Anonyymi
Et tiedä diiselistä mitään . Myös autotekniikan tietämyksesi on apukoululaisen tasolla .
- Anonyymi
Niissä on nykyään imuilman esilämmitin.
- Anonyymi
Lapsen tieto, naisen muisti. Sanoi jo Vaka vanha Väinämöinen laskien laulellen vesiä, ilomiellä lainehia.
- Anonyymi
Toiset polttikset tarvitsee ja toiset ei. Jos auto on kaikin puolin kunnossa, niin vain harva tarvitsee, mutta jos ajomatkat on lyhyitä, niin toki silloin moottori lämpenee nopeammin ja kulutus laskee ja hyttikin lämpenee nopeammin.
- Anonyymi
On eri asia tarvitaanko keulan peittämistä lämmityslaitteen lämmön riittämiseksi ja sitten se että onko siitä keulan peittämisestä hyötyä.
Siitä keulan peittämisestä on hyötyä päästöjen ja kulutuksen kannalta. Joissakin autoissa on siellä maskin takana sälekaihtimet mitkä avautuu vasta kun koneen lämmöt on riittävän korkealla. Tällaisesta esimerkkinä 5-sarjalainen.
Te joiden mielestä ilmavirran blokkaaminen maskissa on turhaa, oletteko sitä mieltä että BMWn tehdas on tyhmyyksissään tuon autoon rakentanut ?- Anonyymi
Toi jäähdyttimen sälekaihdin kuulostaa hyvältä ja järkevältä. Täytyykin kokeilla korvata oman kärryn pahvi sellaella. Helppo säätää pakkasten mukaan/kesällä auki. Kyllä vaan pakkasella enemmän vievät bensaa se on nähty, 10+ autoa kokemusta. Sillon jos pystyy moottoria suojaamaan pakkasviimalta niin uskon että avuksi on.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih465347Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j5481899Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens771110Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä3591028- 77963
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä53941- 59880
- 228834
Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.50813Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen saadakseen pidettyä Tarja Pirkkalaisen virassa
Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen kaupungin johtamisjärjestelyiden muutokses58748