ja jos niin mitä huollat/korjaat? Minä vaihtelen öljyt ja suodattimen sekä jakohihnan. Pari vuotta käytettyinä tulee autot ostettua niin en tarvitse huoltokirjaan leimoja. Käytännössä en käytä autoa koskaan korjaamolla. Nykyautot ovat niin helppohuoltoisia ja helppoja korjata, ettei niissä montaa kohtaa ole mitä ei itse pysty laittamaan.
Huollatko/korjaatko
21
1577
Vastaukset
- JonR
Niin että nykyautot on helppoja korjata? kuule ennen olivat vielä helpompia kun ei ollut kaikenlaista elektronista härpäkettä tiellä, ne autot pysty oikeasti mattimeikäläinenkin korjaamaan, mutta nämä uudet vehkeet joissa on moottorinohjausboksit yms. Niin parempi että noviisit ei ala sotkemaan sen kanssa
- V70 tdi:llä 350 000 km
Moottorinohjauspoksissa ei ole mitään korjattavaa!
Mitä on korjattavaa (öljyt, suotimet, nesteet, jarrupalat ja -levyt, tulpat, alustan nivelet, pyöränlaakerit, polttimot jne) ovat justiinsa samanlaisia, kuin ennenkin. Miksi siis noviisi ei voisi niitä vaihtaa/korjata siinä kuin aina ennenkin?
Kannattaa ottaa huomioon, että merkkiliike vaihtaa suuria ja kalliita osia siitä vain kokeilumielessä, josko vika tuosta korjaantuisi. Asiakas maksaa! Miksi siis asiakas itse ei tekisi moisia kokeiluja, jää työpalkka itselle jokatapauksessa.
Usein omatoimikokeilija kaiken lisäksi pystyy korjaamaan moiset osat (ikkunahissikytkimet, monitoimiviikset, ilmastoinnin säätömoottorit, ilmamäärämittarit), jotka korjaamo vain surutta vaihtaa hinnasta välittämättä. Korjaamon ei tietenkään kannata osia korjatakaan, jos työaikaa kuluu lähes uuden osan hinnan verran. - JonR
V70 tdi:llä 350 000 km kirjoitti:
Moottorinohjauspoksissa ei ole mitään korjattavaa!
Mitä on korjattavaa (öljyt, suotimet, nesteet, jarrupalat ja -levyt, tulpat, alustan nivelet, pyöränlaakerit, polttimot jne) ovat justiinsa samanlaisia, kuin ennenkin. Miksi siis noviisi ei voisi niitä vaihtaa/korjata siinä kuin aina ennenkin?
Kannattaa ottaa huomioon, että merkkiliike vaihtaa suuria ja kalliita osia siitä vain kokeilumielessä, josko vika tuosta korjaantuisi. Asiakas maksaa! Miksi siis asiakas itse ei tekisi moisia kokeiluja, jää työpalkka itselle jokatapauksessa.
Usein omatoimikokeilija kaiken lisäksi pystyy korjaamaan moiset osat (ikkunahissikytkimet, monitoimiviikset, ilmastoinnin säätömoottorit, ilmamäärämittarit), jotka korjaamo vain surutta vaihtaa hinnasta välittämättä. Korjaamon ei tietenkään kannata osia korjatakaan, jos työaikaa kuluu lähes uuden osan hinnan verran.Meinaatkos että se on jokin laite joka salaperäisesti pysyy ikuisesti kunnossa ja esimerkiksi sähkölataus ei pysty laittamaan sitä täysin perseelleen. Vanhoista moottoreista pystyi korjaamaan käytännössä minkä tahansa vian, mutta uusista ei voi kaikkia itse korjata ja ne elektroniset härpäkkeet on herkkimpiä osia autossa, oma autoni on niitä täynnä eli kyseessä ei siis ole kateus, ovat vaan mielestäni turhia säästyyhän siinä tietenkin bensaa ja saadaan vähällä bensalla paras teho mutta silti
- nuo
JonR kirjoitti:
Meinaatkos että se on jokin laite joka salaperäisesti pysyy ikuisesti kunnossa ja esimerkiksi sähkölataus ei pysty laittamaan sitä täysin perseelleen. Vanhoista moottoreista pystyi korjaamaan käytännössä minkä tahansa vian, mutta uusista ei voi kaikkia itse korjata ja ne elektroniset härpäkkeet on herkkimpiä osia autossa, oma autoni on niitä täynnä eli kyseessä ei siis ole kateus, ovat vaan mielestäni turhia säästyyhän siinä tietenkin bensaa ja saadaan vähällä bensalla paras teho mutta silti
"elektroniset härpäkkeet" korjaamaan. Yleismittarilla helppo mitata. Jos ei osaa niin ostaa purkaamolta käytetyn eikä maksa paljon. Jos on aikaa seisottaa autoa voi lähettää Englantiin korjattavaksi.
- joo-o
nuo kirjoitti:
"elektroniset härpäkkeet" korjaamaan. Yleismittarilla helppo mitata. Jos ei osaa niin ostaa purkaamolta käytetyn eikä maksa paljon. Jos on aikaa seisottaa autoa voi lähettää Englantiin korjattavaksi.
"Yleismittarilla helppo mitata"
nykyautoissa alkaa olemaan vian diagnosointi
jo sen verran hankalaa, että siinä voi yleismittarin heittää jorpakkoon. - on hyvä
joo-o kirjoitti:
"Yleismittarilla helppo mitata"
nykyautoissa alkaa olemaan vian diagnosointi
jo sen verran hankalaa, että siinä voi yleismittarin heittää jorpakkoon.apu. Jos esim. ABS-systeemi ei toimi voi mitata anturit. Jos vika ei ole antureissa voi irroittaa ABS-boxin ja mitata vastukset ym. Sama pätee ilmastoinnin ohjausyksikköön, moottorin ohjausyksikköön jne.
- mäkans
on hyvä kirjoitti:
apu. Jos esim. ABS-systeemi ei toimi voi mitata anturit. Jos vika ei ole antureissa voi irroittaa ABS-boxin ja mitata vastukset ym. Sama pätee ilmastoinnin ohjausyksikköön, moottorin ohjausyksikköön jne.
yleismittarilla pystyy mittaan niin kauvan
kun poxi on kunnossa ja omistaa kirjat
joista ne mittaukset katsoo
ainahan mukana on kirja ja se yleismittari
meikäläinen ei ainkaan luota yhteenkään boxin
joten teen ne itse alusta asti niin osaa ne myös
korjata - kai sitä ehjää
mäkans kirjoitti:
yleismittarilla pystyy mittaan niin kauvan
kun poxi on kunnossa ja omistaa kirjat
joista ne mittaukset katsoo
ainahan mukana on kirja ja se yleismittari
meikäläinen ei ainkaan luota yhteenkään boxin
joten teen ne itse alusta asti niin osaa ne myös
korjataboxia ole järkevää alkaa mittaamaan. Jos menee rikki niin ottaa irti ja aukaisee ja mittailee. Jos löytää vian vaihtaa osan jos ei hakee purkaamolta samanlaisen. Ei ole kovin vaikea asia.
- V70tdi:llä 350 000 km
JonR kirjoitti:
Meinaatkos että se on jokin laite joka salaperäisesti pysyy ikuisesti kunnossa ja esimerkiksi sähkölataus ei pysty laittamaan sitä täysin perseelleen. Vanhoista moottoreista pystyi korjaamaan käytännössä minkä tahansa vian, mutta uusista ei voi kaikkia itse korjata ja ne elektroniset härpäkkeet on herkkimpiä osia autossa, oma autoni on niitä täynnä eli kyseessä ei siis ole kateus, ovat vaan mielestäni turhia säästyyhän siinä tietenkin bensaa ja saadaan vähällä bensalla paras teho mutta silti
En ihan pysy kärryilläsi, mutta jos kyse moottorinohjaimesta, jos se menee rikki, se vaihdetaan (joitain vikoja itsekin voi korjata). Eihän merkkihuoltokaan niitä korjaa eikä ymmärrä niistä yhtään mitään sen enempää kuin asiakaskaan. Uusi vain tilalle ja asiakas maksaa, oli siinä purkissa vikaa tai ei ollut!
Korjaamoiden toimintahan perustuu kokeilemalla korjaamiseen, jos ei tämä auta, vaihdetaan ensi viikolla tuo! Ja asiakas maksaa! Mitenkä se siis on etevämpää kokeiluttaa merkkiliikkeellä, kuin että kokeilee itse? Jääpähän työpalkka itselle ja osistakin saa yleensä varaosatiskillä alennusta.
Mitä siis ovat ne elektroniset härpäkkeet, joita ei itse voisi vaihtaa?
Vielä tuosta bensan säästymisestä: vertaa 80-luvun kaasutinmoottorin kulutusta vastaavan nykymallin kulutukseen ja hämmästy: lähes poikkeuksetta nykyautot kuluttavat huomattavasti enemmän, kuin kaasutinmoottoriautot. Esimerkkinä Vectra pienimmällä moottorilla, 88-malli 4.9 l/100km 80 km/h vauhdissa, nykymalli 6 litran vaiheilla. Huipputeho uusissa toki isompi ja uudet painavampia, mutta sekö on jokin etu.
- Toni
Kannattaa. Säästää PALJON. Tietää mitä autolle on tehty (tietää että on tehty oikein). Auto kunnossa on huoltokirjaa tärkeämpi ja siinä säästää enemmän kuin huoltokirjasta maksetaan vaihtokaupan yhteydessä.
- enkä korjaa
En huolla enkä korjaa itse, kun en osaa. Lompakko kärsii, perskeles. Renkaat vaan vaihdan ite.
- eemeli
Minulla on ylläpidettävänä monta ajoneuvoa. Huollan ja korjaan itse ne ajoneuvot, jotka aion pitää pitkään. Mutta itselläni olevan henkilöauton, jonka vaihdan muutaman vuoden välein, huollatan merkkiliikkessä, koska se kyllä kestää kys. ajan vaikka työ olisi tehty huonosti. Kaikkea ei ehdi itse tehdä.
- löpöilijä
Oli aika mielenkiintoinen pointti tuo uudemman auton itsehuolto. Ongelma vaan piilee siinä että jos uudemmasta autosta hajoaa jokin tietsikka niin jos olet sitä itse huollellut ei merkkiliikkeen takuu enää päde.Jos itselläni olisi uudempi auto niin huollattaisin sen kyllä liikkeessä koska uudemman auton elektroniikka osat ovat varmasti törkeän kalliita.Tutullani oli uudempi volvo mihin häneltä jäi valot päälle talvella ja kaveri tuli antamaan virtaa seurauksena että siitä kilahti tietokone.Korjaus maksoi muistaakseni jotain 8000 € hinauksineen.Eli elektroniikka puolelle ei ainakaan kannata koskea.
- käsikirja
löpöilijä kirjoitti:
Oli aika mielenkiintoinen pointti tuo uudemman auton itsehuolto. Ongelma vaan piilee siinä että jos uudemmasta autosta hajoaa jokin tietsikka niin jos olet sitä itse huollellut ei merkkiliikkeen takuu enää päde.Jos itselläni olisi uudempi auto niin huollattaisin sen kyllä liikkeessä koska uudemman auton elektroniikka osat ovat varmasti törkeän kalliita.Tutullani oli uudempi volvo mihin häneltä jäi valot päälle talvella ja kaveri tuli antamaan virtaa seurauksena että siitä kilahti tietokone.Korjaus maksoi muistaakseni jotain 8000 € hinauksineen.Eli elektroniikka puolelle ei ainakaan kannata koskea.
kannattaa lukea.
- Juippi
Itse teen melkein kaiken minkä pystyn. Ilmastoinnin kylmäaineen täytöt täytyy teettää, samoin vähemmän selvien käyntihäiriöiden tutkiminen kun en (vielä) ole päässyt OBD-väylään kiinni.
Öljyt tulee väliin vaihdatettua kun hintaero on pieni ja samalla pääsee jäteöljystä näppärästi eroon.
Muut sitten tuleekin itse tehtyä, koneremontista lähtien.- Guugeli
Kun täällä kerta löytyy jos jonkinlaista autonkorjaajaa, niin mistä löytyy sitten edullista apua esim. alustasarjan/puslien tms. vaihtoon? Liike verottaa 50€/tunti...
Kyllä vaan olisi mukavaa jos tuntisi jonkun, joka hoitaisi tällaisia "pikkujuttuja" kohtuu korvauksella. Guugeli kirjoitti:
Kun täällä kerta löytyy jos jonkinlaista autonkorjaajaa, niin mistä löytyy sitten edullista apua esim. alustasarjan/puslien tms. vaihtoon? Liike verottaa 50€/tunti...
Kyllä vaan olisi mukavaa jos tuntisi jonkun, joka hoitaisi tällaisia "pikkujuttuja" kohtuu korvauksella.jos Guugeli vaihtelisi/korjaisi itse kyseiset osat? Työkalut ovat nykyään halpoja, kirjastoissa ja kaupoissa on ohjekirjoja ja työ tekijäänsä neuvoo yksinkertaisimmissa hommissa. Kesällä poutapäivänä ei talliakaan tarvita.
Saattaa ne ilmaiset rengit olla harvinaisempia, kun ne pikkujutut tahtovat yleensä kestää tuntikausia. Varsinkin, kun erikoistyökaluja harvemmin on muualla kuin korjaamoilla.
- sinivilkku
eivät huoli vaihdossa ollenkaan autoa, jossa ei ole asianmukaisesti täytettyä huoltokirjaa.
Oikeasti on kyllä päinvastoin. Vanhempia autoja pystyy korjaamaan "maallikkokin" mutta uudet pirssit vaativat erikoistyökaluja ja atk-ohjelmia, jottas ei tehtäisi susihukkasta.
Niin ja vastaus kysymykseesi; en huolla itse mutta perheessäni on ammattilainen, että siten huolto ja korjaukset hoituvat näppärästi.- Nykyautoilija
Asianmukaisesti täytetty huoltokirja? Mikä vitsi! Kukaan ei nykymaailmassa enää luule, että huoltokirja olisi tae kunnossa olevasta autosta. Koskaan ei autokauppani ole jäänyt kiinni huoltokirjasta!
Ensimmäistäkään atk-ohjelmaa ei ole tarvittu autoni huollossa ja korjauksessa. Se on pelkkää luuloa, että tietokone korjaisi väljän nivelen, vikaantuneen ilmastoinnin servon, renkkaavan lukkomekanismin jne. Korjaaminenhan on osien vaihtoa!
Yhden erikoistyökalun olen tarvinnut raidetangon sisäpään vaihtoon ja sekin syntyi kulmahiomakoneen avulla Bilteman halpa-avaimesta.
- mäkans
itse on kaikki tehtävä kun ei
luota huoltamoiden ammattitaitoihin
ja autot on eri vuosituhannelta
silloin ei eletroniikkaa autoissa tunnettu
joten teen nekin laitteet itse
joita tarvitsen ruisku/sytkä ym poxit
tietysti on alueita joissa on turvauduttava
ammattiapuun vielä ei ole omaa tehopenkkiä
se taitaakin olla sitten ainoa joka puutuu
talvella talli olisi kyllä enemmän kuin tarpeen
tarjouksia otetaan vastaan ;} - JJH
En ole vielä korjaamoa tarvinnut tähän mennessä.
Enkä tarvitse !
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa1363797- 122576
En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos371995Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly211741Paljonko aikaa on kulunut siitä kun viimeksi tapasit hänet?
Päiviä? Viikkoja? Kuukausia? Vuosia?311536- 1251511
En muuttaisi sinusta mitään
Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul101321- 141266
Se oli siinä sitten
Yhdysvaltain presidentti Donald Trump on määrännyt kaiken maan Ukrainalle toimittaman sotilaallisen tuen tauolle, kertoo4881265- 821252