Kun tällä palstalla näyttää nyt olevan suomi-ruotsi-ottelu meneillään noin niinkuin kielen osalta, niin laitetaanpa vähän toisenlaista aihetta. Epävirallista kielipolitiikkaa sekin arjen kanssakäymisissä. Kun muuttaa pääkaupunkiseudulle, ei siellä kovin kauan kylläkään sovi savon kieltä ainakaan viäntää. Ihmiset ovat huvittuneita. Mutta, asupas savolaisena pitkään etelä-Suomessa, omaksu eteläsuomalainen puhetapa ja muuta takaisin Savoon. Johan on, sitten ne ongelmat vasta alkavatkin. Sinua pidetään automaattisesti ylpeänä ja ylimielisenä ja etenkin ärsyttävänä. Ihmiset ovat saaneet asua vaikka maan äärissä Intiassa tai Etelämantereella, mutta jos he palattuaan uskollisesti viäntävät savoa, he tulevat hyväksytyiksi. Näin ei ole, jos olet tullut esim. pääkaupunkiseudulta. Vielä pahempaa, jos olet syntyperäinen pääkaupunkiseutulainen ja eksynyt Savoon asumaan. Sinuun suhtaudutaan kuin olisit vieraalta planeetalta. Mikähän siinäkin on. Mitä väliä sillä on miten puhuu jos samaa kieltä kuitenkin puhuu, mutta eri murteella.
Suomen murteet
4
69
Vastaukset
- Anonyymi
Kun kulkee stadin keskustasta laitamille, ja laitamilta keskustaan, sitä on erilainen. Keskustassa latautuu, ja laitamilla tyhjenee, ja se säilyy jonkin aikaa. Vastaa kuin tulisi seurasta tai isommasta seurasta, ja toisin päin. Tai vain olisi siinä; onhan se eri lataus.
Eri alueet ovat arvokkaampia kuin toiset alueet, kuten muillakin elämän saroilla, ja siten arvokkaammassa asemassa oleva on ylpeämpi.
Keskustassa voi olla enemmän ihmisten parissa, ja suhtautuminen on erilainen kun on vähemmän populaatioisella alueella.
Miten stadilainen on ylpeä stadilaisuudestaan, sitä en tiedä. Olen asunut kaikkialla pääkaupunkiseudulla, Porvoossa ja Turussa, ja käynyt useammassa kaupungissa. Lisäksi landepaikoilla. Olisko joku lande kateellinen? Kukaan ei ainakaan maininnut.
Yksi tyyppi piti itä-helsinkiläisiä huonompina, ja itse asui sen ja keskustan välissä. Toki joku arvoalueella asuva luultavasti tuntee ylpeyttä, kuten muissakin saavutuksissa, ja olen itse kulkenut sielläkin, ja se on tuntunut alentavalta kaikkein arvokkaimmilla seuduilla ja joskus omakotitaloalueella jossain.
Keskustassa en ole huomannut alemmuutta, paitsi mennessäni keskustan yliopiston ohi, jossa voi haistaakin ilmapiirin.
Mulla on omat arvokkaat asiat, mutta noita mulla ei ole, ja se ei ole vain alemmutta, vaan osin vastenmielisyyttä myös, koska tiedän sen asenteellisen vääryyden myös.
Jotkut korkeasti koulutetut voisivat rentoutua enemmän. Roolin vetäminen taas on mulle epäselvää, koska kun on tietyssä asemassa, siinä on jotenkin oltava roolikin; oman itsensä lisäksi.
Mm. hoitoaloilla kuuluu kuulema pitää oikea etäisyys, joka riippuu tilanteesta ja asiakkaan etäisyydestä, jota säädetään. Asiaan voi liittyä myös suhteelliset natsat, kuten lapsi-vanhempi suhteessa, opettaja-oppilas, mutta monella onnistuu mikä vain etäisyys, ilman ongelmia, etten ole erityisen vakuuttunut etäisyyksistä, mutta liika etäisyys on loukaavaa ja liian suuri läheisyys ahdistavaa, mutta mikä etäisyys on sopiva, riippuu molemmista ja miten sen tekee. Uskoisin landen olevan läheisempi, ja siihen on ymmärrettävä syy, siis kaupungissa on enemmän ihmisiä, ja totutaan suurempaan etäisyyteen ja vähemmän kohteliaaseen, huomavaiseen toimintaan, josta voi mahdollisesti huomata, onko joku stadista tai sen ympäriltä tai kauempaakin.- Anonyymi
😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍
❤️ Nymfomaani -> https://ye.pe/finngirl21#17680113P
🔞💋❤️💋❤️💋🔞💋❤️💋❤️💋🔞
- Anonyymi
Kaveri on aina puhunut murteella Helsingissä ja vieläpä sellaisella vanhanaikaisella murteella kun vanhempansa olivat tosi vanhoja. Miesasioissa ei baarissa ikinä nuorena lykästänyt paitsi kerran: kyseessä oli egyptiläismies. Puolivitsillä sanoin hänelle, että jospa se johtui siitä, ettei muutenkaan ymmärrä suomea, murteesta puhumattakaan. Noh, kaveri tietysti puhui hänelle englantia.
- Anonyymi
Siinä sen nyt näkee: mieluummin vaikka se ruotsi-suomi-ottelu, kuin vääntöä suomen kielen murteista. Onhan se aika loukkaavaa jos ihmisiä ylenkatsotaan murteensa/puhetapansa vuoksi, vaikka kuitenkin kyseessä on sama suomen kieli ja ymmärtämisongelmia ei pitäisi olla. Eikä se nykyaikana niin mene, että sivistynyt ja ylpeä helsinkiläinen ja tyhmä moukka savolainen. Jotkut elävät vieläkin 1800-luvulla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih374905Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j5011565Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens771080Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä359998- 77923
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä53901- 59850
- 228804
Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.48758Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen saadakseen pidettyä Tarja Pirkkalaisen virassa
Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen kaupungin johtamisjärjestelyiden muutokses58728