Oletko käynyt terapiassa?

Anonyymi-ap

Puoliskon kanssa heitettiin noppaa ja tuli kysymys kuinka moni meistä (=lesboksi itsensä identifioivista) on käynyt psykoterapiassa / psykoanalyysissa? Veikkasin että tosi harva ylipäätään kaikista ihmisistä, puolisko väittää että yllättävän moni 🤔 Kuinka on? Mulle täysin vierasta huttua kaikki terapiat, ei sillä etteikö tarvetta olisi 😬

7

227

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Olen käynyt terapiassa lapsuuteni takia. Kasvoin siis alkoholisti perheessä. En kokenut siltikään ikinä olevani "terapian tarpeessa", mutta kolmen kympin tienoilla aloin näkemään niin pahoja painajaisia että en uskaltanut enää nukkua, sain ns. Unihalvauksia jatkuvasti. Terapia on auttanut todella paljon. Enää en oo tarvetta käydä.

• Anonyymi

Kävin viisi kertaa yhden kriisitilanteen jälkeen, lääkäri suositteli. Oli hyödyksi.

• Anonyymi

En ole käynyt, mutta naisystävä on rankan lapsuuden takia. Hyvin on asiat järjestyksessä ja tasapainoisesti elellään, eli varmaan oli aikanaan ihan hyödyllistä.

• Anonyymi

Olen käynyt juttelemassa terapeutilla joitakin kertoja, kun oli raskas elämäntilanne (ero pitkästä suhteesta, työ kuormitti jne.). Koin sen hyödylliseksi.

• Anonyymi

Kun osaa puhua asioista aikuisen ihmisen tavoin niin vähemmän tarvitsee terapiaakaan.

• Anonyymi

Mitähän sä selität? Tiedätkö edes mitä terapia on ja miksi sitä tehdään? Kumppani tai ystävä ei ikinä voi korvata ammattiapua.

• Anonyymi

Kyllä olen, ja pitkä psykoterapia on edelleen kesken. Syynä traumaattinen lapsuus, joka on aiheuttanut myöhemmin aikuisena tarpeen purkaa niitä tapahtumia traumapsykoterapiassa. Terapia olisi varmasti hyödyttänyt aiemminkin, mutta nuorena sitä ajatteli että ne asiat on takana päin, eikä vaikuta mitenkään. Mutta kylläpä muuten vaikutti ja vaikuttaa vieläkin.
      Ei auta pelkät "aikuiset keskustelut", kyllä siinä ihan koulutettu ihminen on oltava apuna (viitaten jonkun pöntön kommenttiin aiemmin).

Ja väitän että ne ketkä _isoimmin_ huutaa, ettei mitään terapiaa tarvitse ja arvostelee muiden terapiassa käyntiä, on kyllä helpolla päässeet elämässä, eikä pysty ymmärtämään että kaikilla ei näin ole (onneksi olkoon jos näin on)! Tai sitten pinnistelevät taakkoinensa, mutta eivät vielä pysty kohtaamaan totuutta. Harmi kyllä, jos oma asenne estää oman toipumisen ja kasvun. :(

Mutta ylipäätään kyllä sateenkaari-ihmisillä on korkeampi riski tutkitusti mt-ongelmiin (ja luulisi että tarve terapiaankin suhteellisesti isompi?), kuin ei-sateenkaarevilla. Jo pelkkä vähemmistöstressi ilman mitään muita probleemia aiheuttaa varsinkin kasvavassa iässä mt-ongelmia, ellei löydä mitään keinoa purkaa siitä aiheutuvaa ahdistusta, yksinäisyyden tai erilaisuuden tunnetta ym, se nyt on ihan selvä maalaisjärjelläkin.
      Lisää siihen vielä suoria hylkäämis-, kiusaamis- ja haukkumiskokemuksia esim., niin eiköhän sateenkaarinuoren mt-ongelmilla ole oikein hyvät kasvuolosuhteet...

Luojan kiitos osin asiat on helpompia sateenkaarinuorille tänä päivänä kuin omassa nuoruudessa (ei ole tiedosta ainakaan pulaa, voi helpommin löytää kaltaisiaan ja osallistumiskeinoja) mutta toisaalta on myös uusia uhkia (nettikiusaaminen ym).
      Ja ihan kaikilla nuorilla nykyään on myös selvästi muutenkin rankempaa psyykkisesti kuin aiemmin, olen kyllä itse kauhulla miettinyt miten oma nuori pää oisi kestänyt nykyajassa.
      Uskon että tavallaan oli helpompaa elää vuosituhannen vaihteessa nuoruutta, kuin nyt olisi, vaikka kaapista tulo olikin silloin jollain tavalla vaikempaa kuin nyt. :(

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      74
      2892
    2. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      64
      2753
    3. Muutama syy

Sille miksi IRL kohtaaminen on hänelle vaikeaa
      Ikävä
      68
      1812
    4. Onko kaivatullasi

Hyvä vai huono huumorintaju?
      Ikävä
      24
      1647
    5. Tykkään susta

Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä
      Ikävä
      17
      1639
    6. Estitkö sä minut

Oikeasti. Haluatko, että jätän sun ajattelemisen? :3
      Ikävä
      20
      1590
    7. Onko kaikki hyvin, iso huoli sinusta

Miten jakselet? Onko sattunut jotain ikävää. Naiselta
      Ikävä
      19
      1478
    8. Tiedätkö tykkääkö

Kaivatustasi siinä mielessä joku muukin kuin sinä itse
      Ikävä
      48
      1287
    9. Millainen meno

Viikonloppuna? Mulla hirvee vitutus päällänsä. Onko muilla sama tunne??
      Ikävä
      38
      1263
    10. Onko meillä

Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko
      Ikävä
      9
      1249
    Aihe