Aika moni kiertoliittymistä poistuva ei käytä vilkkua, kiertoliittymiin joka tilanteessa olisi tulossa liikenteessä mutta nämä muutama epeli joita sain tarkkailtua niin ei vilkkua. YKSI löysi vilkun myöhemmin paikassa missä ketään ei tullut vastaan eikä ole suojatietä eikä mitään eikä ketään kelle infota vilkulla aikeistaan niin hän käyttää vilkkua sitten kuitenkin, muissa paikoissa missä oli liikennettä niin ei käyttänyt vilkkua. Ei ollu mersuja eikä bemareita eikä kai autejakaan (lue audi) yksikään mutta eräskin kökkelin aluella ajelija tunnistatko itsesi, taustapeilissä roikku wunderbaum :) Opettele ajamaan paskanhajuisessa autossasi.. Varmaan kodissakin on hajusteita?
Arkisia havaintoja, ei sen kummempaa.. Kyllä teidät ajotaidottomat huomataan, joskus haiseekin jo kauas.
Ajelin Espoossa kauklahdenväylää
34
83
Vastaukset
- Anonyymi
Mikä ihmeen tärkeys tuolla vilkulla on? Jos 20 % autoilijoista ei käytä vilkkua, se on katastrofi, mutta jos 90% autoilijoista ei noudata nopeusrajoitusta, se on vain sujuvaa liikennettä, ei katastrofi.
- Anonyymi
Ongelma ei ole noin nätti :)
Jos vain 10% oikeasti osaa käyttää vilkkua oikein liikenteessä niin miettikää se haittaava puoli 90%.
On ihan tutkittua, 10% käyttää vilkkua oikein
10% ei koskaan.
80% tekee jotain vilkulla.. sitä räpsimistä, myöhään.. Eli turhaa touhua koko homma kun ei osaa.
Tässä se merkitys ja osaaminen.
Ei se vilkku mikään maailman pelastaja ole, joskus se vaan kertoo momista asioista kuten siitä mikä siellä ratin takana on, helppoa asiaa ei osata. Koulutuskaan ei ole auttanut asiaan niin haluatko että kerron lisää vielä, - Anonyymi
Harva ymmärtää sen, että vilkku on viestintäväline, jolla viestitetään omat aikeet muille.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Harva ymmärtää sen, että vilkku on viestintäväline, jolla viestitetään omat aikeet muille.
Turhan monella ajatus ei yletä omaa persettä pidemmälle. Silloin ei osata käyttää vilkkua, eikä paljon muutakaan.
- Anonyymi
Sillä kerrotaan muille, mitä aikoo tehdä kohta. Käännyn kohta tuosta tuonne, enkä tule sinne asti missä sinä olet, joten voit mennä jo. Vilkun oikeanlainen käyttö sujuvoittaa liikennettä ja lisää turvallisuutta. Sen huono puoli on pippeli siinä, että autoilijoiden pitäisi osata käyttää sitä. Suurin osa osaakin, mutta turhan moni ei.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sillä kerrotaan muille, mitä aikoo tehdä kohta. Käännyn kohta tuosta tuonne, enkä tule sinne asti missä sinä olet, joten voit mennä jo. Vilkun oikeanlainen käyttö sujuvoittaa liikennettä ja lisää turvallisuutta. Sen huono puoli on pippeli siinä, että autoilijoiden pitäisi osata käyttää sitä. Suurin osa osaakin, mutta turhan moni ei.
Poikkeava kehitysvammainen antaa ymmärtää, että vilkunkäytön huono puoli on pippeli.
Mitähän tämä kehitysvammainen tuollakin tarkoittanee? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Poikkeava kehitysvammainen antaa ymmärtää, että vilkunkäytön huono puoli on pippeli.
Mitähän tämä kehitysvammainen tuollakin tarkoittanee?Sinä löysit pippelin myöhään illalla. Sehän tekee sinut vaan onnelliseksi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sinä löysit pippelin myöhään illalla. Sehän tekee sinut vaan onnelliseksi.
Miten kommenttisi vastaa esitettyyn kysymykseen?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miten kommenttisi vastaa esitettyyn kysymykseen?
Kyselijäpösilö voi miettiä sitä ihan keskenään.
- Anonyymi
Oikea termi on muuten liikenneympyrä. Tieliikennelaki ei tunne termiä kiertoliittymä.
2 §
Tässä laissa tarkoitetaan:
15) liikenneympyrällä liikennemerkeillä osoitettua kahden tai useamman risteyksen muodostamaa kokonaisuutta; - Anonyymi
Alottaja on paha kyttäri eikä huoaa kuinka törkeästi itse ajelee. Joutilaana on aikaa kirjoitella tänne höpöasioita.
- Anonyymi
Penis.
- Anonyymi
Kyttäri... Heh....
laulari, postinkantari, ledenjakari, asentari, korjari, nuohori, kiilari, kaahari, raiskari...
- Anonyymi
Turha tuosta pidä vetää hernettä nenään, kaikki eivät vain osaa. Onhan se noloa, jos ei osaa edes vilkuttaa oikein ympyrässä, mutta minkäs teet.
- Anonyymi
Ei ole pelkästään noloa, vaan voi olla jopa vaarallista. On asennevammaista olla toimimatta sääntöjen ja lakien velvoittamalla tavalla.
- Anonyymi
Hernettä mutta, samanlaista ajelua tänäänkin, suurimmalla osalla ole mitään osaamista vilkun käyttämisestä. Joku nämä on täysin minä minä menen tässä, jos ei omaan ajoon vaikuta vilkku mitää niin nämä tietyt tyypit ei välitä tuon taivaallista muiden liikenteestä.. Miettikää millaisia ihmisiä ovat varmaan muutenkin.
- Anonyymi
En ole vähään aikaan ajanut tuota väylää, joten onko noissa risteyksissä liikennemerkki D2? Vain tuolla merkillä varustettu kiertoristeys on liikenneympyrä, jossa on käytettävä oikeanpuoleista vilkkua ympyrästä poistuttaessa. Ilman merkkiä kyseessä on vain risteys jonka keskellä on mahdollisesti ympyränmuotoinen liikenteenjakaja ja silloin suoraan ajettaessa ei tarvitse näyttää vilkkua. Yllättävintä on silloin se että "ympyrän" kiertäessä ja vasemmalle kääntyessä pitääkin käyttää vasenta vilkkua, jota ei käytetä liikenneympyrässä ajettaessa..
- Anonyymi
Lait ovat heitä varten joiden oma pää ei tarpeeksi ohjaa. Fiksut ymmärtävät, että ympyrään mentäessä ei tarvitse vilkuttaa, koska on vain yksi ajosuunta, eli vaihtoehtoja ei ole. Poistua voi sitten monesta kohtaa ja aiottu poistuminen viestitään muille vilkulla. Tämä sama looginen tapa pätee, oli liikennemerkki sitten mikä tahansa. Laki kertoo sitten tämän saman vähemmän fiksuille, mutta täydelliset idiootit eivät siltikään ymmärrä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lait ovat heitä varten joiden oma pää ei tarpeeksi ohjaa. Fiksut ymmärtävät, että ympyrään mentäessä ei tarvitse vilkuttaa, koska on vain yksi ajosuunta, eli vaihtoehtoja ei ole. Poistua voi sitten monesta kohtaa ja aiottu poistuminen viestitään muille vilkulla. Tämä sama looginen tapa pätee, oli liikennemerkki sitten mikä tahansa. Laki kertoo sitten tämän saman vähemmän fiksuille, mutta täydelliset idiootit eivät siltikään ymmärrä.
Liikennemerkki D2 "tekee" liikenneympyrän. Risteyksen keskellä voi olla jopa ympyrän muotoinen koroke, tai vaikkapa vain pylväs, mutta se ei tee risteyksestä liikenneympyrää.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Liikennemerkki D2 "tekee" liikenneympyrän. Risteyksen keskellä voi olla jopa ympyrän muotoinen koroke, tai vaikkapa vain pylväs, mutta se ei tee risteyksestä liikenneympyrää.
Toki, mutta aiemmin kerrottu logiikka vilkutuksen suhteen pätee myös samanlaisiin ympyränmuotoisiin risteyksiin, jossa on useampi poistumismahdollisuus, vaikka kyseinen D2 liikennemerkki puuttuisikin. Jos on useampi mahdollisuus edetä, niin vilkulla kerrotaan muille aikeet, että minne edetään. Suuntamerkin on oltava näkyvä ja ymmärrettävä.
"Virallisen" liikenneympyrän osalta tieliikennelain 48 § velvoittaa ihan erikseen vilkuttamaan poistuessa liikenneympyrästä.
Suuntamerkki on ajoneuvolla ajettaessa annettava suuntavalaisimella tai, jollei ajoneuvossa ole sellaista, muulla näkyvällä tavalla:
4) poistuttaessa liikenneympyrästä; - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Toki, mutta aiemmin kerrottu logiikka vilkutuksen suhteen pätee myös samanlaisiin ympyränmuotoisiin risteyksiin, jossa on useampi poistumismahdollisuus, vaikka kyseinen D2 liikennemerkki puuttuisikin. Jos on useampi mahdollisuus edetä, niin vilkulla kerrotaan muille aikeet, että minne edetään. Suuntamerkin on oltava näkyvä ja ymmärrettävä.
"Virallisen" liikenneympyrän osalta tieliikennelain 48 § velvoittaa ihan erikseen vilkuttamaan poistuessa liikenneympyrästä.
Suuntamerkki on ajoneuvolla ajettaessa annettava suuntavalaisimella tai, jollei ajoneuvossa ole sellaista, muulla näkyvällä tavalla:
4) poistuttaessa liikenneympyrästä;Siksipä jotkut vilkuttelee joka suuntaan, tai ei mihinkään, kun ei ole varma miten pitää toimia.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Siksipä jotkut vilkuttelee joka suuntaan, tai ei mihinkään, kun ei ole varma miten pitää toimia.
Suuntamerkin on lain mukaan oltava näkyvä ja ymmärrettävä. Jos muut eivät ymmärrä mitä vilkutuksellasi tarkoitat ja mitä aiot sen perustella tehdä, ole toiminut lain vastaisesti.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Suuntamerkin on lain mukaan oltava näkyvä ja ymmärrettävä. Jos muut eivät ymmärrä mitä vilkutuksellasi tarkoitat ja mitä aiot sen perustella tehdä, ole toiminut lain vastaisesti.
Jotkut vilkuttavat tiukassa mutkassakin eli kun mutka alkaa, niin vilkku päälle. Joissakin paikoissa etuajo-oikeutetulla kadulla on mutka esim. oikealle ja siinä on sivukatu vasempaan suuntaan. Kerrotaanko sillä pääkadun mutkan suuntaisella vilkulla, että pysytään pääkadulla?
Mutta sitten oikeasti kääntyessään risteyksestä eivät laita vilkkua päälle ennen kääntymistä. Turha sitä vilkkua on vasta sitten enää laittaa päälle, kun kaikki näkevät jo, että olet kääntymässä...
Eilen oli joku vilkuttamassa ihan oikein kun oli kääntymässä risteyksestä vasemmalle sivukadulle! Hurraa!!
Oli pysähdyksissä kun joutui odottamaan vastaantulijoita ja meinasin ohittaa oikealta, kun siinä on jonkin matkaa bussikaistaa. Mutta se "sankari" oli pysäyttänyt autonsa osittain sille oikeanpuoleisellekin kaistalle, joten en meinannut mahtua. Mahduin kyllä vaikka se kääntyjä koetti olla niin levätä niin leveätä ja tukkia liikenteen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jotkut vilkuttavat tiukassa mutkassakin eli kun mutka alkaa, niin vilkku päälle. Joissakin paikoissa etuajo-oikeutetulla kadulla on mutka esim. oikealle ja siinä on sivukatu vasempaan suuntaan. Kerrotaanko sillä pääkadun mutkan suuntaisella vilkulla, että pysytään pääkadulla?
Mutta sitten oikeasti kääntyessään risteyksestä eivät laita vilkkua päälle ennen kääntymistä. Turha sitä vilkkua on vasta sitten enää laittaa päälle, kun kaikki näkevät jo, että olet kääntymässä...
Eilen oli joku vilkuttamassa ihan oikein kun oli kääntymässä risteyksestä vasemmalle sivukadulle! Hurraa!!
Oli pysähdyksissä kun joutui odottamaan vastaantulijoita ja meinasin ohittaa oikealta, kun siinä on jonkin matkaa bussikaistaa. Mutta se "sankari" oli pysäyttänyt autonsa osittain sille oikeanpuoleisellekin kaistalle, joten en meinannut mahtua. Mahduin kyllä vaikka se kääntyjä koetti olla niin levätä niin leveätä ja tukkia liikenteen.Jos lakia tulkitsee, niin pitää vilkuttaa, jos kääntyy risteyksessä. Kohdassa on risteys. Käännyt siis risteyksen kohdalla, vaikka pysytkin pääväylällä.
Laissa lukee että: Suuntamerkki on ajoneuvolla ajettaessa annettava suuntavalaisimella tai, jollei ajoneuvossa ole sellaista, muulla näkyvällä tavalla: 2) käännyttäessä risteyksessä tai tiellä;
Jos on risteys ja käännös tapahtuu, niin pitää lain mukaan vilkuttaa.
- Anonyymi
Tuo niitä Espoon pienimpiä ongelmia nykyisin.
- Anonyymi
Espoossa kykypuolue myi kaupungin oman sähkölaitoksen pois.
Espoossa kykypuolue vaati, että metroasemat ovat lyhyemmät ja nyt metroliikenne myös Helsingissä kärsii siitä ruuhka-aikaan. Säästö oli miljardiluokan hankkeessa lopulta todella vähän.
Joo, onhan noita ongelmia.
- Anonyymi
Matkalla Veikkolaan joku poltti käpynsä :D
- Anonyymi
Käyttäkää sitä vilkkua, kun poistutte ympyrästä.
Ihan sen takia, ettei jonkun muun tarvitse jarrutella tai pysähtyä turhaan, vain koska joku on saanut ajokortin liian helposti.
Sama koskee muutakin munimista ja hidastelua.
Liikenteessä on muitakin, joten eikö voisi vaan ajella sujuvasti ja lopettaa kaiken nyhjäämisen.- Anonyymi
Haaste on liikenteessä se, että toiselle nyhjääminen on toiselle normaalia etenemistä. Toiselle normaali nopeus on toiselle lujaa ajamista jne. Ihan kävellessäkin on eroa, että onko kyseessä mummo/pappa vai huippu-urheilija.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Haaste on liikenteessä se, että toiselle nyhjääminen on toiselle normaalia etenemistä. Toiselle normaali nopeus on toiselle lujaa ajamista jne. Ihan kävellessäkin on eroa, että onko kyseessä mummo/pappa vai huippu-urheilija.
Niin onhan se liikaa vaadittu, että ajokelpoiselta edellytettäisiin kykyä käyttää vilkkua, kääntää päätä ja taitoa kiihdyttää kiihdytyskaistalla.
- Anonyymi
"....eikö voisi vaan ajella sujuvasti ja lopettaa kaiken nyhjäämisen. " Ei siis pidä pysähdellä punaisissa liikennevaloissa, ei pidä myöskään pysähdellä STOP-merkin kohdalla, nopeusrajoitukset ovat turhia, jne., ne jotka pysähtelevät/nyhjäävät ovat saaneet ajokortin liian helposti
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niin onhan se liikaa vaadittu, että ajokelpoiselta edellytettäisiin kykyä käyttää vilkkua, kääntää päätä ja taitoa kiihdyttää kiihdytyskaistalla.
Ei se kiihdytys taitoa vaadi vaan kunnon autoa, Ferrarilla ajavan kuskin mielestä sinäkin "nyhjäät"..
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"....eikö voisi vaan ajella sujuvasti ja lopettaa kaiken nyhjäämisen. " Ei siis pidä pysähdellä punaisissa liikennevaloissa, ei pidä myöskään pysähdellä STOP-merkin kohdalla, nopeusrajoitukset ovat turhia, jne., ne jotka pysähtelevät/nyhjäävät ovat saaneet ajokortin liian helposti
Eihän se "nyhjääjän " kritisoiminen tarkoita liikennesäännöistä piittaamatonta ajotapaa.
- Anonyymi
Olen myös huolissani näistä koska kysehän on siitä osataanko siis ajaa, ilmeisesti ei ja jos helppojakaan asioita edes osata niin kuinka suuria puutteita muissa ajotaidoissa vielä on. Mulla on tämänlainen näkemys liikenteessä liikkujista jotka ei jostain syystä kykene ajamaan normaalisti, jos tie on tyhjä niin ihan sama mitä ns tekee mutta kun on muita niin olisi toivottavaa että se ajaminen ei näyttäisi joltain ajokortittoman nistin huume pussukan haku- tai myynti reissulta.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 742892
- 642753
- 681812
- 241647
Tykkään susta
Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä171639- 201580
- 181464
- 481287
- 381263
Onko meillä
Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko91249