sähkövinssin magneetit

Anonyymi-ap

tuolla romukasassa oli 1000kg 12v vinssi, eihän näitä kannata rahallisesti korjata mutta mielenkiinnolla nyt purin.
moottorin ympäriltä oli magneetit ruostuneet irti 4kpl ja moottori tai käämit miksi lie kutsutaankaan ruostuneet kiinni sinne tiukasti sisään.
no crc liotuksenjälkeen ja varovasti naputtamalla sain kaikki osat irti ja puhdistukseen ja ruosteet pois teräsharjaporakone systeemillä ja hiomapaperilla ja moottori teräsvillalla.
oli muuten ruostetta!
vaihteisto oli kuin uusi ja ei edes kulumaa!
ongelma oli 4kpl irronneita magneetteja,sijoitus?
no yritin katsella vanhoja liimausjälkiä mutta huonosti näkyi miten ne oli ollut. laitoin magneetit tasavälein rumpuun kiinni,ei ehkä millintarkasti mutta sisään ne sinne meni noin, ja laitoin 2 magneettia ns pareittain vierekkäin ja toiset kaksi navoiltaan vierekkäin ja toisteppäin, ns peilikuvaksi.
ei harmainta aavistusta kuinka ne siellä oli ollut alunperin ja millä välrillä vai peräti kylki kyljessä kiinni?
no epoksi kuivui ja tarkistin hiilet ja laakerit sekä vaseliinit ja kasaan vaan.
nyt edessä oli virrankytkentä suorilla johdoilla...wroooooom ja vinssi pyöri erittäin hyvin ja jopa hiljaisesti, vaihdoin napaisuutta ja se pyöri toiseensuuntaan.
kysymys on että kuka tietää mitä vaikuttaa noitten magneettien järjestys,välimitat toisistaan ja napaisuuden erot jos ne on siellä toisin kuin suunniteltu?

10

525

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      siis magneetit asensin vastakkaisille puolille samoinpäin ja väliin toisinpäin eli
      +-+- tyyliin eikä pareja vierekkäin niinkuin totesin äskön.

    • Anonyymi

      Jos magneettien paikkoja ei ollut mitenkään määritelty, niin lienee sitten liimattu tehtaalla työkalulla, joka paikantaa ne oikein.

      Mitenhän tuossa käy, jos kaksi magneettia vaihtaa napaisuudeltaan ristiin. Pyöriikö sitten tuplanopeutta puolella vääntömomentilla, vai ei ollenkaan jäädessään jumiin napaparien väliin?
      https://www.electronics-tutorials.ws/io/io_7.html

      Magneetit tietenkin kehän suunnalla tulisi olla tasaisella jaolla. Aksiaalisessa suunnassa väärä paikoitus työntää/vetää roottoria, jolloin roottorin laakerit altistuvat radiaalikuormalle, sen jälkeen, kun laakerikupin jousilevy pohjaa.

      • Anonyymi

        tere, joo tuon kuvan mukaisesti minä liimailin ne kiinni ja oli 2kpl lyijykyniä aina magneettien välissä jolla jako tuli aika lähelle tasan.
        jos napoja vaihtaa magneeteista tulee oikosulkumoottori?😂


    • Anonyymi

      joissakin olen nähnyt 4 magneetin asettelun siten että 2kpl magneetteja on kylkikyljessä kiinni ja sitten isompi väli ja taas 2kpl kyljettäin kiinni, ei siis kaikki 4 erillään.
      mitähän sillä on haettu tuohon moottoriin jossa kaikki magneetit erillään?

    • Anonyymi

      Jos kaksi magneettia on kiinni toisissaan, niin kyseessä on varmaan sähköteknisesti yksi iso magneetti, joka vain on rakennettu kahdesta pienemmästä magneetista yhdistämällä, eli kaksi napainen moottori ollut.

      Jos taas tasajaolla laitetaan useampia N/S vaihtuvia magneetteja peräkkäin niin roottori siirtyy pienempiä askelia ja pyörii hitaammin, mutta voimaa tulee vastaavasti lisää. Eli teho on jotakuinkin vakio.

      Ylempänä kysytty oikosulkumoottori on eri asia, siinä naparauta magnetoituu, kun oikosuljettuun häkkikäämitykseen magnetoituu virta suhteessa jättämään staattorista. Näissäkin moottoreissa puhutaan tyypillisesti 50 herzillä ajettaessa kaksi napaisen pyörivän 3000rpm miinus jättämä ja neljä napinen 1500rpm miinus jättämä.

      Aloittajalle väärä magneettien paikoitus näkynee pienenä moottorin tehoalenemana verraten ideaaliseen yksilöön, sekä mahdollisesti ennenaikaisina laakerivaurioina.

    • Anonyymi

      Magneetteja aseteltaessa tulee myös varmistaa että harjaennakko säilyy entisellään.

      • Anonyymi

        Luulisi että vinssin moottorissa ennakko on optimoitu vetosuuntaan, palautussuunnassa riittää pienempikin vääntö.
        Joissakin porakoneissa huomaa selvästi että takaperin pyöritettäessä kone on huomattavasti tehottomampi.


    • Anonyymi

      pitääkö tarina paikkansa että esim sähköperämoottorista jotakinmoottorin rumpua tai hiilipäätyä kääntämällä saadaan muutettua hiukan kierrosnopeutta/ vääntöä????

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi et irrota otettasi

      Suhteeni?
      Ikävä
      74
      3032
    2. Koko ajan olet

      Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      71
      2901
    3. Muutama syy

      Sille miksi IRL kohtaaminen on hänelle vaikeaa
      Ikävä
      68
      1842
    4. Tykkään susta

      Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä
      Ikävä
      19
      1732
    5. Onko kaivatullasi

      Hyvä vai huono huumorintaju?
      Ikävä
      24
      1667
    6. Onko kaikki hyvin, iso huoli sinusta

      Miten jakselet? Onko sattunut jotain ikävää. Naiselta
      Ikävä
      27
      1661
    7. Estitkö sä minut

      Oikeasti. Haluatko, että jätän sun ajattelemisen? :3
      Ikävä
      20
      1620
    8. Tiedätkö tykkääkö

      Kaivatustasi siinä mielessä joku muukin kuin sinä itse
      Ikävä
      48
      1307
    9. Onko meillä

      Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko
      Ikävä
      9
      1289
    10. Millainen meno

      Viikonloppuna? Mulla hirvee vitutus päällänsä. Onko muilla sama tunne??
      Ikävä
      38
      1283
    Aihe