Shimano Positron?

Anonyymi-ap

Varmaan monet muistavat tuollaisen vaihteistosysteemin?
Siinähän oli takavaihtajassa ne pykälät, mutta ei taida olla enää nykyaikaa?
Mutta oliko se huono ratkaisu ja millaisia vaihteet oli ennen Positronia?

3

969

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Positronissa oli jäykkä lanka ohjaamassa takavaihtajan, koska sen langan piti siirtää vaihtaja kumpaankin suuntaan? Vaijeri olisi mennyt sylttyyn työntövaiheessa. Pianolangaksi sellaista jäykkää lankaa taidetaan sanoa.

• Anonyymi

Itsellä oli yhdessä pyörässä sellainen vaihteisto. "vaijeri" koostui kahdesta profiililtaan puolipyöreästä teräslangasta. Tällä ratkaisulla ilmeisesti haettiin taipuisuutta verrattuna yhtenäiseen lankaan. Itse olin aika tyytyväinen enkä muista että sitä olisi tarvinnut juurikaan säätää. Kaksinkertainen teräslanka ei venynyt. Sinälläänhän se on sama missä ne pykälät on joten periaatteessa toimiva ratkaisu nykyäänkin.

Aikaisemmissa vaihteissa vaihtaja oli samalla tavalla jousikuormitteinen kuin nykyäänkin ja vaihtaminen tapahtui kitkakuormitteisella vivulla joka liikkui portaattomasti. Eli ensin valittiin vaihde ja jos kuului rahinaa niin sitten vähän hienosäädettiin. Osaa ihmisistä tämä vaihteiston epätäsmällinen toiminta harmitti. Vaijeri oli samantapainen kuin nykyäänkin.

• Anonyymi

Shimanon Positronilla haettiin helppoutta vaihteenvalintaan. Valmistettiin 70-luvun lopulta 80-luvun alkupuolelle. Toimi sinänsä hyvin, mutta huollon puutteessa saattoi jäykistyä ja toisaalta takavaihtajan kuluessa muuttua epätäsmälliseksi.

Niin tai näin, vaihteiden kehittymisestä huolimatta nykyäänkin jotkut ketjuvaihteellisen pyörän omistajat eivät koske vaihteisiin vaan ajavat sillä välityksellä, joka on sattunut olemaan käytössä ostettaessa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      73
      2785
    2. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      63
      2684
    3. Muutama syy

Sille miksi IRL kohtaaminen on hänelle vaikeaa
      Ikävä
      68
      1792
    4. Onko kaivatullasi

Hyvä vai huono huumorintaju?
      Ikävä
      24
      1637
    5. Estitkö sä minut

Oikeasti. Haluatko, että jätän sun ajattelemisen? :3
      Ikävä
      20
      1560
    6. Tykkään susta

Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä
      Ikävä
      10
      1515
    7. Onko kaikki hyvin, iso huoli sinusta

Miten jakselet? Onko sattunut jotain ikävää. Naiselta
      Ikävä
      15
      1402
    8. Tiedätkö tykkääkö

Kaivatustasi siinä mielessä joku muukin kuin sinä itse
      Ikävä
      48
      1257
    9. Millainen meno

Viikonloppuna? Mulla hirvee vitutus päällänsä. Onko muilla sama tunne??
      Ikävä
      38
      1243
    10. Onko meillä

Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko
      Ikävä
      9
      1219
    Aihe