Trendit ruokkivat itse itseään. Tämän olen sijoittamisen harrastajanakin huomannut. Trendejä ja keskuspankkia vastaan on älytöntä taistella, jos haluaa onnistua.
Sama pätenee politiikassakin. Kepu on jäämässä poliittisen puheen ja mielenkiinnon sivuraiteille. Kepun vastustajatkin ovat passivoituneet. Lyötyä ei haluta hakata polvilleen tai sitten siitä, josta ei ole vastusta, ei huomioida. Täälläkin näkyy se, että puhutaan enemmän demareista kuin Kepusta. Siitä puhe mistä puute. Eli demarien kannatukselle se voisi ennakoida kasvua ja Kepulle laskua.
Poliittinen mielenkiinto on näissä vaaleissa kohdistumassa kolmioon, johon kuuluvat Kokoomus, demarit ja persut. Muut ovat enemmän tai vähemmän vakiintuneiden peruskannattajiensa varassa vähän siihen tapaan kuin RKP, jonka kannatus seuraa tarkasti ruotsinkielisen väestön osuutta Suomessa. Kepun peruskannatus tulee maatalouselinkeinosta ja sen lähellä olevista toimijoista. Vihreillä ja vasureilla on enemmän toivoa, koska heidän peruskannattajiensa potentiaali voi edelleen nousta. Vihreitä kannattelee ympäristötietoisuus ja vasureita prekariaatin koko.
Siitä puhe mistä puute
11
420
Vastaukset
- Anonyymi
Erittäin hyvää pohdintaa jälleen kerran MPP. Kepu ampuu itseään taas jalkaan hajasijoituslässytyksillä ja koko maan elinvoimaisena pitämisellä. Emme voi ottaa niin paljoa velkaa, että kepun haaveet toteutuisi ja itse eivät niitä suostu rahoittamaan.
- Anonyymi
Jos simulla ei ole mitään järkevää sanottavaa mihinkään kesksuteluun, niin eikö sinun kannattaisi olla hiljaa ja seurata kun aikuiset keskustelee.
- Anonyymi
Eräs merkittävä sotilasjohtaja sanoi erittäin osuvasti: Älkää koskaan aliarvioida ryssän kykyä ampua omaan jalkaa! Vihjeenä, kova sotilasjohtaja ja myöhemmin ko. tieteestä professori, lisävihjeen, ei ryssämielinen Visuri;-))
- Anonyymi
😋😋😋😍😍😍😍😋😋😋
❤️ Nymfomaani -> https://ye.pe/finngirl21#177458636
🔞💋❤️💋❤️💋🔞💋❤️💋❤️💋🔞
Epäilemättä trendit ruokkivat itseään myös politiikassa. Mutta se kärkikolmikon lopullinen järjestys... se voi olla kiinni varsinaista vaalipäivää edeltävän kahden viikon todellisista tai "todellisista" skandaaleista, joiden promoottoreina toimivat poliittiset vastavoimat. Kuten tiedämme, poliittisessa pyrkyröinnissä ja kumppanin vokottelussa kaikki on "sallittua".
- Anonyymi
Mitä pidät sijoitustrendinä näinä päivinä?
Nyt on päästy sairaudesta (nollakorot) ja pommista (energiasuutari ei räjähtänyt)
kiinteistöt laskevat eivätkä käy kaupaksi
Onko positiivinen näkemys korkojen laskemisesta ennenaikainen?
sijoittajajoukko ei ole tottunut korkoihin siis nuoret perheet
voisiko tätä jotenkin käyttää hyväksi?Sijoitustrendistä ei oikein tässä sumussa vielä näy selkeää taivasta. Olisin varovainen, ellei tunne jotain sektoreita tai yrityksiä kohtuu hyvin. Eli odottelisin, koska esim. pörssiyhtiöiden kurssit vaikuttavat turhan korkeilta enkä itse löydän oikein mitään sijoitettavaa kotimaasta. Mulla on suomalaisista vain Nokiaa. Muut myin pois.
Uskon korkojen laskevan sinne toivetasoon eli 2 prosenttiin aika nopeastikin, jos keskuspankit pysyvät tiukkoina. Pieni ravistelu onkin hyvä, sillä silloin jyvät alkavat erottua akanoista.
Ei nykyinenkään korkotaso niin kovin suuri ole. Täytyy muistaa, että tässä on kiritty vähän kiinni vuosien nollakorkoja. Hinnathan lähtivät minusta nousuun keskuspankkien ääriväljän rahapolitiikan ja elvytyksen vuoksi. Siitä maksetaan nyt hintaa. Sitten tuli vielä päälle sodan aiheuttama kustannusinflaatio.
Korkosijoituksiin en ole perehtynyt. Enkä oikein muistakaan, koska olen aina sijoittanut vain osinkoihin. Joskus olen kokeillut öljylläkin, mutta siinä trendit ovat niin paljon kiinni esim. OPECin päätöksistä, että se on vaikeaa. Eli yleisesti sanoisin, että cashinä ehkä kannattaa olla nyt aika suurella painolla ja odotella selkeämpiä aikoja.
Itse en noudata nyt tätä ohjettani, koska olen mielestäni löytänyt norjalaisista energiasektoriin liittyvistä merenkulkualan (tuotantotankkerit) osakkeista jonkinlaisen kultakaivoksen. Näistä Hafnia on ollut ehkä kaikkien aikojen paras sijoitukseni. Kurssi on taas kovassa nosteessa ja osinkoja tullee tänä vuonna maksettavaksi siihen päälle 15-20 %. Nyt odottelen myös Cool-nimisestä yhtiöstä paljolti samanlaista ylös syöksyä. Näitä löytyy myös muita Norjasta (Flex, BW LPG, USAsta (esim. Scoprpio) ja Tanskasta (Torm). Mutta näitä pitää seurata aika tarkkaan, koska ala on syklinen ja alaskin voidaan tulla sitten vauhdilla. Nyt esim. nostetta tulee Venäjäboikotista, kun merimatkat pitenevät. Toinen vauhdittava tekijä on Kiinan koronarajoitusten poistaminen. Vaikka hinnat näissä ovat nousseet hurjastikin, edelleen esim. Hafniassa ja Coolissa on yli 50 %:n nousuvara analyytikkojen target-hintoihin.
Asuntopuolella on nyt ostajien markkinat ja erityisesti ensiasunnon ostajien. Omakotitaloissa sähkölämmitteisten hinnat ovat pudonneet ja siinä on hyvä tilaisuus ostajille, koska sähkön hinta palautuu entiselleen.- Anonyymi
mielipidepankki kirjoitti:
Sijoitustrendistä ei oikein tässä sumussa vielä näy selkeää taivasta. Olisin varovainen, ellei tunne jotain sektoreita tai yrityksiä kohtuu hyvin. Eli odottelisin, koska esim. pörssiyhtiöiden kurssit vaikuttavat turhan korkeilta enkä itse löydän oikein mitään sijoitettavaa kotimaasta. Mulla on suomalaisista vain Nokiaa. Muut myin pois.
Uskon korkojen laskevan sinne toivetasoon eli 2 prosenttiin aika nopeastikin, jos keskuspankit pysyvät tiukkoina. Pieni ravistelu onkin hyvä, sillä silloin jyvät alkavat erottua akanoista.
Ei nykyinenkään korkotaso niin kovin suuri ole. Täytyy muistaa, että tässä on kiritty vähän kiinni vuosien nollakorkoja. Hinnathan lähtivät minusta nousuun keskuspankkien ääriväljän rahapolitiikan ja elvytyksen vuoksi. Siitä maksetaan nyt hintaa. Sitten tuli vielä päälle sodan aiheuttama kustannusinflaatio.
Korkosijoituksiin en ole perehtynyt. Enkä oikein muistakaan, koska olen aina sijoittanut vain osinkoihin. Joskus olen kokeillut öljylläkin, mutta siinä trendit ovat niin paljon kiinni esim. OPECin päätöksistä, että se on vaikeaa. Eli yleisesti sanoisin, että cashinä ehkä kannattaa olla nyt aika suurella painolla ja odotella selkeämpiä aikoja.
Itse en noudata nyt tätä ohjettani, koska olen mielestäni löytänyt norjalaisista energiasektoriin liittyvistä merenkulkualan (tuotantotankkerit) osakkeista jonkinlaisen kultakaivoksen. Näistä Hafnia on ollut ehkä kaikkien aikojen paras sijoitukseni. Kurssi on taas kovassa nosteessa ja osinkoja tullee tänä vuonna maksettavaksi siihen päälle 15-20 %. Nyt odottelen myös Cool-nimisestä yhtiöstä paljolti samanlaista ylös syöksyä. Näitä löytyy myös muita Norjasta (Flex, BW LPG, USAsta (esim. Scoprpio) ja Tanskasta (Torm). Mutta näitä pitää seurata aika tarkkaan, koska ala on syklinen ja alaskin voidaan tulla sitten vauhdilla. Nyt esim. nostetta tulee Venäjäboikotista, kun merimatkat pitenevät. Toinen vauhdittava tekijä on Kiinan koronarajoitusten poistaminen. Vaikka hinnat näissä ovat nousseet hurjastikin, edelleen esim. Hafniassa ja Coolissa on yli 50 %:n nousuvara analyytikkojen target-hintoihin.
Asuntopuolella on nyt ostajien markkinat ja erityisesti ensiasunnon ostajien. Omakotitaloissa sähkölämmitteisten hinnat ovat pudonneet ja siinä on hyvä tilaisuus ostajille, koska sähkön hinta palautuu entiselleen.Hafnia on tosiaan noussut hyvin, kepun kannatus juurikin päinvastoin.. Hafnia kurssi noussut ryssän hyökkäyksen jälkeen liki 300 %. Todella hyvin olet sijoittanut, kahta kannattaa välttää, kepua ja VKK puoluetta, niin aina menee hyvin. Itse myös aika puhtaasti osinkojen perässä mennyt ja nyt kannattaa myös pitää käteisvaroja ehkä tavallista korkeammalla. Tosin 2022 osingot menee edelleen osakkeisiin.
Siis sijoittanut osakkeisiin, ei osinkoihin.
- Anonyymi
Olet oikeassa siinä, että nykyinen trendi ei suosi kepua, mutta juuri siksihän puhutaan trendeistä, että ilmiöt vaihtelevat. Jo neljän vuoden päästä tilanne voi olla kepulle hyvinkin suosiollinen, kun joku noista kolmesta suurimmata tai jopa parikin niistä menettää kannatustaan.
- Anonyymi
Taas MPP valehtelee. Kepun kannatus ei tule maatalouselinkeinosta, vaan maaseutuelinkeinoista. Niillä on vissi ero. Jota MPP ei ymmärrä.
Maaseutuelinkeinoista yksi merkittävimpiä on tietysti metsäsektori, joka eri osillaan työllistää paljon suomalaisia, suo pääomatuloa isolle joukolle, tarjoaa uusiutuvaa energiaa, ja tuottaa myös viidenneksen vientituloistamme. Uusia innovaatioitakin aina akkumateriaaleista synteettiseen vetyyn kehitellään metsäteollisuuden alalla.
Maaseutuelinkeinoja on toki myös maatalous, mutta ei se enää edes kepun kannattakunnassa ole merkittävin ryhmä, etenkin kun maatalous on keskittynyt entistä suurempiin yksiköihin ja harvempien käsiin.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Toiselle puolikkaalleni
Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j492278- 261993
Katu täyttyy askelista...
Hyvää sunnuntaita ja hyvää jatkoa jos näin...Vettä sataa, mutta hyvä vaan, ainakin kasveille.271485Näin susta unta
Teit siinä temppuja ja kurkit huomaanko. Niinkuin sun tarttis sitä epäillä. Öitä tuimalle!161394- 1211361
- 181045
Tiedätkö nainen sen tunteen
Kun toinen tulee jossain vastaan. Naama leviää hymyyn kuin hangonkeksi. Mulla on susta semmonen,tunne.71954Kauniit ihmiset ei ole sinkkuja, se on karu fakta
Ihmisessä on lähes poikkeuksetta aina jotain vikaa jos hän pysyy sinkkuna pitkään. Sori kun sanon tän näin suoraan, mut107894Mikset päästä irti ja hae apua
Mt ongelmiisi. En vaan voi ikinä enää luottaa sinuun, pelkään sinua ja toivon löytäväni jonkun muun. Rahaa sulla on saad78876Kristinusko - epätoivoinen yritys pelastaa ihmiset jumalalta
Ei ole mitään sellaista, mitä pitää "pelastua". Lukuun ottamatta tietysti ”jumalan” (sen ei jumalan, joka väittää oleva333863